Annons

Färgprofiler till Canon MP970

Produkter
(logga in för att koppla)

Nidlo

Aktiv medlem
Jag har letat efter profiler till min skrivare, Canon MP970, men utan lycka. Har letat både på webben och i min dator. Har också kontaktat Canon men de säger att de inte kan ge mig några.

Med profilerna vill jag tala om för bildbehandlingsprogrammet, GIMP, hur skrivaren återger färger, så att jag kan se i själva programmet hur utskrifterna kommer att bli. Alternativt att färgerna matchas, så att skrivaren vet hur den ska skriva ut enligt samma standard som min skärm kalibrerats och profilerats efter.
Vid utskrift märker jag att bilderna får en för orange mättnad jämfört skärmen.

Eftersom man kan välja papper, kvalité, osv. innan utskrift så måste väl de profiler jag letar efter egentligen finnas på datorn redan. Eller?

Jag använder Windows XP. Jag hittar många färgprofiler under: "C:\WINDOWS\system32\spool\drivers\color". De flesta av dom har kryptiska namn som "CNB91CA0" och "CNB91CB0". Dessa borde ju vara min skrivares profiler för olika papper och kvalité. "CN" passar ju till "Canon" t ex, och jag har ju bara en skrivare.
Har sökt genom hela hårddisken, men det är i stort sett bara här det finns färgprofiler.

Någon som känner igen dessa namn, eller vet var man får tag i profiler till Canon MP970?

Tack!
 
Någon minut efter jag postat lyckades jag lösa mitt problem. De profiler som finns under "C:\WINDOWS\system32\spool\drivers\color" och vars filnamn börjar med "CNB91" är profiler till MP970.
För att veta vilket typ av papper och kvalité profilen hör till, öppnar man profilen (.icc) med Wordpad. Till en början ser det mest ut som konstiga symboler, men kollar man noggrannare hittar man det här: "Canon MP970 series PR2".

Chris Belyea sa:
R1 = Photo Paper Pro (print quality level 1)
PR2 = Photo Paper Pro (quality level 2)
SP1 = Photo Paper Plus Glossy (quality level 1)
MP1 = Matte Photo Paper (quality level 1)
MP2 = Matte Photo Paper (quality level 2)

SG2 = Photo Paper Semi Gloss (quality level 2)
GL2 = Photo Paper \Glossy (quality level 2)

(http://www.lightroomforums.net/showthread.php?p=33819)

Som syns ovan är "PR2" typ av papper, och kvalité på utskrift. På så sätt vet man vilken profil det är.
 
Jag har letat efter profiler till min skrivare, Canon MP970, men utan lycka. Har letat både på webben och i min dator. Har också kontaktat Canon men de säger att de inte kan ge mig några.
Jag blir rätt deprimerad på Canon som inte vet var deras profiler finns. De installeras tillsammans med din drivrutin. Sedan kan man ju bli än mer deprimerad när man sedan mäter upp hur väl dessa profiler stämmer. Mina erfarenheter av Canons skrivarprofiler är verkligen inte de bästa. När jag testade deras Pixma 9000 var de profiler som de hade till sina egna papper helt fel, men de profiler som levererades med till det papper som kommer från Hahnemühle men säljs under Canons namn var alldeles utmärkta. Men de hade nog inte Canon gjort.

När jag snackade med Canons ansvarige för de professionella skrivarna så sa hon att de la ner mycket arbete numera på att få fram bra profiler. Vet inte om detta också gäller din skrivarprofil.

Stefan
 
Jag vet inte om de är så bra på canon beträffande profiler. Har en gammal i6500 på jobbet o tänkte att nu när jag börjat sätta mig in detta med färghantering så skulle jag lägga upp det så som jag kör på min Epson. Letade efter en profil till orginalpappret från canon på nätet mm utan framgång. Skickade då en fråga till deras suport och fick till svar att de inte hade någon skrivarprofil???
Så nu har jag för tillfället gett upp, men funderar ju på att köpa en kalibreringsutrustnig som du rekomenderade på en annan tråd.
En fundering kan profilerna ligga i datorn utan att jag vet om det? Du skrev att canon la de på konstiga ställen?
Patrik
 
Jag har laddat ned Crimson profiler. Är det helt fel? tycker det ser bra ut på skärmen. Har Canon i 9950.
Mvh
JB
 
Jag har laddat ned Crimson profiler. Är det helt fel? tycker det ser bra ut på skärmen. Har Canon i 9950.
Mvh
JB

Som Stefan säger, det är helt fel. Jag skulle föreslå att du använder Ilfords papper (t.ex.) de har nedladdningsbara profiler för din skrivare i kombination med deras papper. Med en bra profilerad skärm och med rätt profil behöver man inte slänga ut pengar i onödan.

Jag blev glatt överraskad av Ilfords profiler (om jag inte missminner mig så är det xrite som gjort dem) till min Epson 3800. Nu har jag förvisso hårdvarukalibrerad skärm, men resultatet blev om inte exakt, så väldigt nära. Är det så att du hittat ett speciellt papper så kan nog Stefan hjälpa dig med att skapa en profil åt dig (för en slant). Men det är väl investerade pengar. Jag var lite orolig när jag körde ut första kopian på Ilfords Galerie Gold Fibre Silk, det kostar ändå en 120 kr att göra en sådan.
 
Ja, jag blev fundersam när jag ringde Canon och de sa att de inte kunde ge mig några skrivarprofiler. Varför kunde de då i alla fall inte säga att de finns på min dator, och var de finns? Måste säga att jag blev mest förvirrad av att ringa deras support.

Jag har nu provat att skriva ut med profilerna laddade i programmet, men bilderna tycks ändå komma ut med för stor mättnad i det orangea. Om det beror på att jag gjort rätt, eller profilerna vet jag inte.
När jag gjorde en "print simulation" med dessa profiler, och min kalibrerade skärm, såg det inte ut som när jag skrev ut. Det blev för ljust, och hade inte samma starka orangea mättnad. Så nu har jag tre olika utseenden på mina bilder: de ser ut på ett sätt på skärmen, ett annat med print simulation, och ett tredje när jag skriver ut.

Eftersom jag inte har råd med hårdvarukalibrering än, så får väl nästa steg bli att köpa ett annat papper än Canons. Kanske från Ilford som du tipsade om, Jeppe.

Du vet möjligvis inte hur man kan få ta i dem då?

Om du använder Windows XP kan du ju kolla i den mapp som jag skrev i mitt första inlägg: "C:\WINDOWS\system32\spool\drivers\color". Finns de inte där så kan du söka genom alla hårddiskar efter filer med ändelsen ".icm" och ".icc" så borde du hitta dom, om de inte är gömda på nått vis.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.