Annons

Färgproblem i PS!

Produkter
(logga in för att koppla)

schmunk

Aktiv medlem
Vad gör jag för fel? På bilden ser ni hur en skärmdump visas i photoshop! Kolla skillnaden! Bilderna borde ha samma färger! Grått blir brunt! Otroligt störigt! Jag har testat att ändra färgprofiler i PS och i bildskärmsinställningarna utan resultat.
 

Bilagor

  • urklipp01.jpg
    urklipp01.jpg
    15.9 KB · Visningar: 605
Och detta meddelande får jag varje gång jag ska öppna en bild som jag tagit med kameran...
 

Bilagor

  • urklipp02.jpg
    urklipp02.jpg
    56.7 KB · Visningar: 604
Jag kan svara på fråga 2!
Du har antagligen kameran inställd på srgb som färgprofil, och photoshop inställt på AdobeRGB!
Ändra i kameran till adobe eller ändra i photoshop till srgb.
Så har jag löst detta problem, kanske finns nåt annat sätt också!
Jag är inget proffs på PS!

/mvh
Magnus
 
schmunk skrev:
Och detta meddelande får jag varje gång jag ska öppna en bild som jag tagit med kameran...

Du har Photoshop inställd på att arbeta med din skärmprofil för det första. Det är inte så lyckat, eftersom du då och då uppdaterar din skärmprofil (hoppas jag). Byt till Adobe RGB eller en annan vettig arbetsfärgrymd i Photoshops färginställning.

Sedan väljer du att strunta i färghanteringen. Det innebär ju inte att Photoshop stänger av färghanteringen, eftersom den då inte skulle kunna visa några färger. Använd antingen den inbäddade profilen eller konvertera till din arbetsfärgrymd. Det bästa skulle vara att du i din kamera också ändrar så att bilden konverteras till Adobe RGB redan i kameran.

Om det då inte ser bra ut, då är det fel på din skärmkalibrering. Jag rekommenderar att du har en skärmkalibrator. Om du inte kan skaffa en sådan just nu, kalibrera åtminstone skärmen med Adobe Gamma, som du hittar i kontrollpanelen.

Under Artiklar > Digital bild hittar du en lång serie om färghantering som jag skrivit. Läs den och jag hoppas att du då förstår varför din bild ser ut som den gör.

Stefan
 
Ok, då var den andra frågan besvarad! TACK gubbar! Men den första då? Varför visar ps fel färger... det är bara ps som gör det, inga andra program!Här är de färginställningar jag har för tillfället:
 

Bilagor

  • urklipp03.jpg
    urklipp03.jpg
    74.2 KB · Visningar: 501
schmunk skrev:
Ok, då var den andra frågan besvarad! TACK gubbar! Men den första då? Varför visar ps fel färger... det är bara ps som gör det, inga andra program!Här är de färginställningar jag har för tillfället:

På grund av att Photoshop har en riktig färghantering. Det tyder på att din skärmprofil är dålig.

Stefan
 
schmunk skrev:
Stefan... Jag köper faktiskt inte ditt resonemang här. Skärmen visar rätt. Photoshop visar fel.

Martin, Stefan har rätt.
Photoshop visar precis det du ställt in den att visa.
Ställer du in Photoshop rätt och har en bra skärmprofil så kommer du se bilden som den ska se ut.

Du ska dessutom inte slänga bort profilen i bilden. Gör du detta i kombination med att använda en generell skärmprofil som arbetsfärgrymd så kan det se riktigt tokfel ut!

Om du inte kan skapa en korrekt profil för din skärm så ställ in Photoshop på att använda sRGB istället för AdobeRGB som arbetsfärgrymd. Det krävs dock fortfarande en kalibrerad och profilerad skärm för att visa sRGB rätt, men din bild kommer inte att se tok fel ut iallafall.

Med vänlig hälsning,
Roberto Chaves
 
Roberto och Stefan, jag har fixat det nu... Dock inte med er hjälp eftersom ni bara tjötar om en massa profiler mm utan att ge konstruktiva råd om hur man åtgärdar problemen.

hmmm, jag förstår inte varifrån ni fått "slänga bort profilen"? Lite missvisande kanske att just det är ikryssat på bilden. Men jag har inte gjort det valet ngn gång.

Nu ska jag i alla fall köpa mig en riktig skärmkallibrator.
 
schmunk skrev:
Roberto och Stefan, jag har fixat det nu... Dock inte med er hjälp eftersom ni bara tjötar om en massa profiler mm utan att ge konstruktiva råd om hur man åtgärdar problemen.

hmmm, jag förstår inte varifrån ni fått "slänga bort profilen"? Lite missvisande kanske att just det är ikryssat på bilden. Men jag har inte gjort det valet ngn gång.

Nu ska jag i alla fall köpa mig en riktig skärmkallibrator.

Tyvärr måste vi tjöta om det, eftersom det var där ditt problem låg. Och även om du inte tror att du gjort ett val, så har du gjort det någon gång.

Och tyvärr är jag säker på att om du löser problemet på ett annat sätt än vad vi rekommenderat, då kommer du få fel någon annanstans. Till exempel om du skickar iväg dina bilder till ett labb för utskrift eller skriver ut dem på en skrivare.

Men ditt sista förslag var riktigt bra, detta med att köpa en skärmkalibrator.
 
Citat: Scott Kelby Photoshop CS

Scott Kelby skriver så här:
Det första Du behöver ändra är RGB-färgrymden.
PS förinställda färgrymd sRGB IEC1966-2.1
är utan tvekan den värsta färgrymd man kan ha
för professionella fotografer etc.
Han rekommenderar att omgående byta till
Adobe RGB färgrymd !
Givetvis måste man ha samma inställning för
kameran.
Vidare bör man ändra värdena i "Kurvor" och det
gör man enl. följande:
Dubbelklicka på pipett (svartpunkt) och ställ
in RBB samtliga tre på 20
Likaså pipett högdagrar RGB värden 240
och slutligen mittersta pipett mellantoner
på RGB 128 Tryck på OK och
spara dessa värden !
 
Senast ändrad:
Re: Citat: Scott Kelby Photoshop CS

paul hiltunen skrev:

Vidare bör man ändra värdena i "Kurvor" och det
gör man enl. följande:
Dubbelklicka på pipett (svartpunkt) och ställ
in RBB samtliga tre på 20
Likaså pipett högdagrar RGB värden 240
och slutligen mittersta pipett mellantoner
på RGB 128 Tryck på OK och
spara dessa värden !

Det här var ju ett recept på hur man skapar riktigt grå bilder om man samtidigt inte lägger till förslaget att inte klicka med vitpipetten i en punkt som är helt vitt, utan ska bli mycket ljust grå. Likadant är den svarta pipetten inställd på att ge en mycket mörkgrå ton, men inte helt svart.

Stefan
 
Scott Kelby är kunnig men ibland går inte hissen ända upp. Han ger också rådet att se till att ansiktstoner ska göras så de ser för gula ut på skärmen för att bli bra i tryck...

Jag som trodde att hela grejen med kalibrering och anpassade tryckprofiler var att kunna lita på det man ser på skärmen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.