Annons

Färgpatroner Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en Canon Pixma 8500 som jag är mycket nöjd med. Det enda som ger smolk i bägaren är Canons prisbild på patroner - 149:-/patron. Är det någon som har erfarenhet av piratpatroner? De kostar ju bara 1/3.
 
Hej

Har provat patroner från inkclub.
Dessa funkade inte alls bra utan gick i retur.

Sist jag köpte Canon så kostade de 109kr patronen så det lönar att leta runt lite.
 
Jag har en Canon Pixma 8500 som jag är mycket nöjd med. Det enda som ger smolk i bägaren är Canons prisbild på patroner - 149:-/patron. Är det någon som har erfarenhet av piratpatroner? De kostar ju bara 1/3.

Visst är piraterna billiga, men varför? 1. Dom kommunicerar inte med skrivaren på rätt sätt. 2. Det finns dom som har fått skrivaren förstörd av läckande piratpatroner. 3. Sämre bläck, optimalt för bästa bildkvalité är Canon papper/patroner.

Jag köper mina Canonpatroner här:

http://se.wesellcd.dk/?page=inkfinder&show=list&model_id=472
 
Hej! Har två Canonskrivare (en mulifunktions och en fotoskrivare) och har provat de billigaste "piratpatronerna" från Nordic Ink på multifunktionsskrivaren. Är helt nöjd med dessa patroner och ser ingen som helst skillnad på utskrifterna trots att jag verkligen försökt hitta något som skiljer :) Sen är det kanske en annan sak hur färgbeständiga de är över tid men behöver man verkligen 100 år som jag tror Canon garanterar på originalpatroner.../Lasse
 
Jag arbetade tidigare med att sälja skrivare, kopiatorer och tillbehör.

Våra kunder hade ofta problem för att dom använde piratpatroner. Några anledningar till problemen är:

1. pirattoner använder ibland gammla tonerbehållare, dom flesta orginal är bara tillverkade för att hålla för en förbrukning, så eventuella hjul, filtreringar osv går sönder.

2. i lasertoner finns det speciella magnetladdningar för att kommunicera med dom andra tonerna för rätt blandning till olika färger, pirat toner använder inte alltid rätt blandning och det kan göra att färgerna inte blir samma som om det vore orginal.

När det gäller papper så är det också rekommenderat att använda sig av rätt fabrikants papper, men inte alltid nödvändigt. Däremot är det viktigt att skydda pappret när det inte används. Papper tar lätt upp fukten i luften och kan göra det böjt med tiden. I en rak pappersbana är det sällan problem, men till en vanlig kontorsmaskin där pappret åker runt kring en trumma så kan det bli pappers stopp.

Lite kuriosa o annat, men hoppas det hjälper lite på traven!

tyvärr får man bita lite i gräset o köpa orginalen till dyrare priser, men det blir bättre!
 
Är jag den enda som är nöjd med piratbay? sorry,, jag menar piratpatroner;)

Har en Hp och en Canon hemma och båda går på pp.

Hp:n är en gammal multifunktions plastskrivare med en patron för svart och en för färg. Båda går att fylla på från ovansidan. Tack vare ebay kunde jag komma över rätt billig och bra bläck för 2-3 år sedan som används än idag:)
Kvalitén på svarta är perfekt och nästan lika bra som original. Färgpåfyllning ger däremot inte lika lovande resultat! Totalkostnad : 1/10 av nypriset (om inte lägre!!)

Canon, är en nyare skrivare och har därmed gjorts svårare för användning av pirat eller påfyllning. alla patroner är försedda med sensor som känner av mängden bläck kvar- på så sätt vet skrivaren att bläcket är slut när indikatorns säger det (påfyllning går ej mao) men till det finns det en chiphållare som reseter patronerna. Sedan finns det "continious ink system" som ska tydligen vara jätte bra! äger själv ett sånt system men har ej kört med det än!

Original är bättre och säkrare precis som övriga säger. Men priset kan vara avgjorande för en del av oss!
 
Patroner

Hej igen

Jag har en ny fundering: Långt innan patronen tar slut varnar den för att skriva ut mer för att det kan skada skrivaren att skriva ut med en tom patron. Jag brukar strunta i det och skriva ut ett par kopior till och det går bra. Men jag funderar på om det kan stämma. Det enda som borde hända är att man skriver ut med en saknad färg, eller...?
 
Hej igen

Jag har en ny fundering: Långt innan patronen tar slut varnar den för att skriva ut mer för att det kan skada skrivaren att skriva ut med en tom patron. Jag brukar strunta i det och skriva ut ett par kopior till och det går bra. Men jag funderar på om det kan stämma. Det enda som borde hända är att man skriver ut med en saknad färg, eller...?

Jag tror absolut inte det kan hända någonting med skrivaren. Själv så byter jag aldrig färgpatroner innan det fattas färg på utskriften och jag har då aldrig haft några som helst problem med skrivaren.

den enda nackdel som jag kan se det är väl att man får göra om utskriften och det kan slösa lite från dom andra patronerna, men det lönar sig ändå.
 
Vad jag vet så beror det väldigt olika på vilken typ av skrivare (bläck, laser m.m.), modell och märke.

Hos vissa är det ingen skillnad, medans hos vissa kan det innebära att du sliter på skrivaren (tex skrivhuvudet). Med en dyrare skrivare skulle jag nog kolla hur andra gjort innan jag riskerar något!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.