Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färglaser och fotoutskrifter?

Produkter
(logga in för att koppla)

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Finns det någon som har erfarenhet av att skriva ut färgfoton på färglaser?
Går det att skriva ut foton på t.ex. en billig skrivare som Minolta Magicolor för ca 5000 kr?

Att bildkvaliteten från bläckstråleskrivare är bättre är helt klart men vad finns det för möjligheter med en färglaser tro?

Fotolabben som Fuji, Proprint, Colormailer m fl har gör utskrifter med laserstrålar som belyser ett papper som är ljuskänsligt, som sedan framkallas.

HP har en serie laserskrivare som kan skriva ut på kontorspapper och plastfilm. Jag har provar att skriva ut på högglansit papper och det har fungerat det med. Utskrifterna blir bra, men de har inte riktigt den där jämnheten som ett fotografisk papper ger. Skrivarna rastrerar bilden på samma sätt som tidningstryck görs. Så det är inte att stirra sig blind på skrivarnas upplösning, utan snare kvalitén i rastreringsprocessen (har för mig att det kallas för RIP). Utskrifter från en HP color laserjet 4500 blir godkända i mitt tycke. Jag har haft med mig utskrifter från en sådan skrivare till fototräffar på Mosebacke.

Jag och min sambo (vi frilansar båda) delar just på en magicolor 2350 (den med postscript). Det är en jättebra skrivare för kontorsjobb, layoutkorr och annat, men fotografiska utskrifter blir lite sisådär. Inte uruselt, men inte heller något att hänga på väggen med förtjusning.

Jag kan ju nämna lite hur en laser fungerar. Kortfattat. Arbetsflödet brukar vara så att när bilden lagrats i skrivarn räknas allt ut hur det ska bli i punkter sett.

En laser laddar sedan motsvarande prickar på trumman(gjord av ett fotoreceptivt material), vilken sedan snurrar runt, hämtar upp motsvarande mängd toner där det är laddat, vrider sig, och sedan hamnar då denna på pappret, vilket då är laddat med en starkare laddning än trumman.

Pappret går sedan genom en så kallan Fuser, vilken värmer pappret och tonern till en mer flytande form, så tonern går in i pappersfibrerna. Sedan körs pappret ut och trumman laddas ur innan den laddas igen. Kör man fel overhead genom en fuser smälter arket, pga av värmen. Därav också varför man måste ha rätt typ av papper.

Tonernpulvret i sig består av två particklar, en magnetisk partickel som är bunden till en färgpartickel. Därav så fastnar tonern på den laddade trumman.

ANNONS