Annons

färglösa bilder med nikon d3000

Produkter
(logga in för att koppla)

irisen1

Medlem
Tycker att bilderna som jag tar med min nikon d3000 blir färglösa , finns det typ några inställningar så att man kan få mer färg? Har upplevt att Canon har mer färg på bilderna men jag vet inte om det bara är inställningar det handlar om?
 
Manualen

Om du tar dig tid att läsa manualen så upptäcker du att det går att ställa in i kameran hur mycket kontrast och färgmättnad mm man vill ha. Det är dock alltid bättre att fota jpg med låg kontrast och färgmättnad om man vill bildbehandla i t.ex. Photoshop efteråt. Vill du att bilderna ska se färdiga ut från kameran så får du ta dig tiden att gå igenom manualen.
 
Bäst möjligheter att styra färg får du om du fotograferar i RAW och efterbehandlar i Capture One Pro, Adobe Lightroom, Photoshop eller viewnx2 som du kan ladda ned gratis från nikon.
 
Om du tar dig tid att läsa manualen så upptäcker du att det går att ställa in i kameran hur mycket kontrast och färgmättnad mm man vill ha. Det är dock alltid bättre att fota jpg med låg kontrast och färgmättnad om man vill bildbehandla i t.ex. Photoshop efteråt. Vill du att bilderna ska se färdiga ut från kameran så får du ta dig tiden att gå igenom manualen.

AHA är det därför man ser många kör med "standard' -3-1-1" när dom plåtar Jpg?
Kör visserligen mest i raw (arw) själv men blir en hel del jpg me.
 
Men vad e det för skillnad på raw, jpg, har en som heter raw+B (har jag för mig) vad e standard 3-1-1?
 
Tycker att bilderna som jag tar med min nikon d3000 blir färglösa , finns det typ några inställningar så att man kan få mer färg? Har upplevt att Canon har mer färg på bilderna men jag vet inte om det bara är inställningar det handlar om?

Gå in i kameramenyn, symbolen med en kamera, sedan går du till ställ in picture control.
Det är en fördel att läsa igenom boken man får med till kameran, allt står där.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.