Annons

färghantering

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Tjenare!

Jag har, fruktansvärt störande, inte alls lika mättade färger i resten av windows som jag har i photoshop. Photoshop är inställd på Adobe RGB. I färghantering för bildskärm har jag nu valt Adobe RGB längst upp, men det gjorde ingen skillnad.

Jag skulle ju såklart kunna köra sRGB i photoshop för att justera bilderna utifrån hur jag kommer se dom senare, men det känns ju som att gå tillbax till ett mindre färgspektrum.

Windows kan inte hantera Adobe RGB. Bilden måste konverteras till sRGB om den skall bli någorlunda lika.

Beroende på hur bilden skall användas konverterar jag den till lämplig färgrymd tex sRGB för publicering på nätet.

I Photoshop:
Edit / Convert to Profile

Ok så vart sparas filen i Adobe RGB från början? I kameran, i Camera Raw, eller Phososhop? Och är det färgläget som triggar upp mättnaden i bilderna eller är det min dator som har så stora svårigheter att läsa färgformatet? jag konverterade en bild till sRGB IEC61966-2.1, är det rätt och den senaste? Den blev närmare Adobe RGB i mina andra bildvisningprogram.

Skulle va mkt tacksam för o få det här lite mer förklarat för mig.

Finns det nån batchkonverteringsfunktion för bilder till andra färglägen?

MvH
Tomas Töråsen

Ok jag har googlat och läst på om detta. Adobe RGB har mer mättade färger i slutläget på skalan vilket innebär att för fotografering så kan Adobe RGB fånga fler färger som går över sRGB:s skala av mättnad i röd, grön och blå. Men båda färgprofiler i 8 bitarsläge kan hålla max 250 nyanser i varje kanal. Så sRBG borde ha fler närliggande nyanser över hela skalan, jämnare övergångar i färgmättnad eller hur jag ska uttrycka det.

Problemet att titta på bilder som har en Adobe RGB profil i ett program som inte är byggt att hantera det (windows överhuvudtaget eller explorer, plus många andra bildvisningsprogram) grundar sig på att dom läser filen som en sRGB.
När filen läses av som en sRGB tar den värdet 155 i t.ex den blåa kanalen och visar just hur det värdet representeras i sRGB, där 155 i Adobe RGB representerar en mer mättad nyans av blå. Därav den ursköljda effekten.

Så hur arbetar ni? Jag som till 95 % har ett bildvisningsprogram, bakgrundsbild eller lägger upp bilder på nätet som slutprodukt, har ju ingen somhelst användning av Adobe RGB och får leva i en ursköljd bildomgivning om jag inte ska ha dubbla kopior av varenda bild, vilket innebär en jäkla massa konverterande o krånglande. Men vill jag väl skriva ut nån bild sen, så skulle jag säkert vilja ha haft kvar bilden i Adobe RGB.

Vore intressant om folk som arbetar lite mer professionellt kan komma med tips på deras arbetsflöde.

Tomas Töråsen skrev:
Ok så vart sparas filen i Adobe RGB från början? I kameran, i Camera Raw, eller Phososhop? Och är det färgläget som triggar upp mättnaden i bilderna eller är det min dator som har så stora svårigheter att läsa färgformatet? jag konverterade en bild till sRGB IEC61966-2.1, är det rätt och den senaste? Den blev närmare Adobe RGB i mina andra bildvisningprogram.

Skulle va mkt tacksam för o få det här lite mer förklarat för mig.

Finns det nån batchkonverteringsfunktion för bilder till andra färglägen?

MvH
Tomas Töråsen

Beror på. Fotar du i jpeg kan du bestämma färgrymd direkt i kameran. Fotar du i RAW spelar färgrymden i kameran ingen roll utan det väljer du i tex Camera Raw.

sRGB IEC61966-2.1 stämmer nog.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar