Annons

Färgfel vid tryck?

Produkter
(logga in för att koppla)

christian veltman

Aktiv medlem
Hej :)

Skickade mina "masterfiler" till ett tryckeri
med deras färgprofil.

Tillbaka kommer ett provtryck som ses överst i bilden. Min version syns i nedre delen av bilden.
Så ser även bilden ut på skärmen och när jag printar här hemma.

Vad är det som spökar?
Mina "masterfiler" har tryckts av andra med lyckat resultat.

Har du något förslag? Vad är galet?

Tack på förhand!
Christian
 

Bilagor

  • testmini.jpg
    testmini.jpg
    41.7 KB · Visningar: 265
profil

om du ska skicka iväg grejer till tryckeri så kan det vara schysst att be dem skicka över sin icc-profil. Sedan går du in under:

visa--->korrekturinställningar--->egen

där väljer du den nya profilen och ser hur bilden kommer att bete i tryck på deras pressar. är väl inte 100%, men det ger en åtminstone en hyffsad uppfattning.

Förutsätter dock att du har en kalibrerad skärm!

//palle
 
Det kan mycket väl vara tryckeriets provtryck som är fel eller så kanske någon där har ändrat på din fil i tron att den skulle vara neutral i tonen. Eftersom du har tryckt den tidigare med ett bra resultat verkar det ju troligt att det är de senaste tryckeriet som gjort något fel, antar att du dubbelkollat att de fick en fil med rätt CMYK-profil av dig? Om du har en bra skrivare med bra profil för pappret som du använder (gjord speciellt för din utrustning och helst testad) så kan du göra ett eget förprovtryck. Även om du bara gör en "vanlig utskrift" kan det vara bra att skicka med den till tryckeriet så att de kan se vad du har tänkt innan de eventuellt börjar ändra något.

Mvh
Eva-Teréz
 
Tack för era svar :)

Fick idag provtrycket från den faktiske producenten i Östeuropa och färger stämmer med hur det ser ut på min skärm!

Ordern lades hos ett svenskt företag som tillhandahöll en ICC-profil.

Vad som egentligen blev galet har jag inget exakt svar på däremot stämmer nu provtrycket.

Glad Påsk
Christian
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.