Annons

Färgerna knas via Photoshop CC 2014

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Hej.

Har just börjat använda Photoshop CC 2014 och har stött på problem! Färgerna blir helt knas när jag fortsätter redigeringen från Lightroom i CC! Men direkt via LR blir färgerna bra som vanligt.

Detta syns dock inte på min (kalibrerade) skärm!! men när jag kollar på bilderna via telefonen eller surfplattan så ser den bilden som gått via photoshop helt knasig ut (typ grön/matt)

Jag länkar till min Flickr. Den första bilden ser ut som den ska på mina telefoner/surfplatta och bild nummer 2 ser konstigt grön ut. https://www.flickr.com/photos/johnpylad/

Men som sagt, dessa bilder ser lika ut på min datorskärm....


Varför blir det såhär och vad kan man göra åt det?!

MVH John
 
Den första bilden ser ut som den ska på mina telefoner/surfplatta och bild nummer 2 ser konstigt grön ut. https://www.flickr.com/photos/johnpylad/

Men som sagt, dessa bilder ser lika ut på min datorskärm....


Varför blir det såhär och vad kan man göra åt det?!

MVH John

Det ser ut som om du har problem med dina profiler. Se till att konvertera dina bilder till sRGB innan du exporterar dem från Photoshop.
 
Låter ju logiskt. Dum fråga, men hur ställer man in så att bilderna konverteras till sRGB?

MVH

Antingen använder man funktionen spara för web och kryssar i den dialogrutan i Konvertera till sRGB, eller använder du dialogrutan Konvertera tIll profil och väljer där att konvertera till sRGB.
 
Antingen använder man funktionen spara för web och kryssar i den dialogrutan i Konvertera till sRGB, eller använder du dialogrutan Konvertera tIll profil och väljer där att konvertera till sRGB.

Tack fick till det (via "Konvertera till profil")!

Men kan inte detta ställas in, så jag slipper att konvertera varje gång?
 
Tack fick till det (via "Konvertera till profil")!

Men kan inte detta ställas in, så jag slipper att konvertera varje gång?

Jo, det kan du, men det finns nackdelar med att göra så. Har du bilder med väldigt intensiva färger så kan de bli platt och tråkigt återgivna i sRGB.

Men det är i Lightroom du ska ställa in sRGB om du vill göra detta. Om du skickar bilder till Photoshop via redigera i-funktionen får du gå in i Lightrooms inställningar och ändra där. Om du exporterar bilder via export-kommandot får du skapa en exportinställning som har sRGB som inställning för färgrymden.
 
Färginställning Photoshop CC

Det ser ut som om du har problem med dina profiler. Se till att konvertera dina bilder till sRGB innan du exporterar dem från Photoshop.

Jag har just börjat använda min Photoshop CC prenumeration, och undrar om detta är de lämpligaste generella färginställningarna i programmet...(se bifogad skärmdump)

1) Jag har ändrat en inställning, dvs den översta raden, Inställningar från "Allmän Användning (Europa 2)" till "Egen" och då lite längre ner "Arbetsfärgrymder RGB: 2011-09-07 BN LP HP 2475w Wide LCD Monitor....som ju är den skärm jag använder till min stationära dator (PC med Windows 7 64 bit). Verkar det vettigt?

2) Bör jag göra några motsvarande inställningar/ändringar av färginställningar på min nya 15 " Macbook Pro, då jag kör samma prenumeration på Ps CC där?

3) Kryssrutorna längre ner, "Fråga vid öppna..." osv, bör någon/några av dessa vara ikryssade?

Jag bör tillägga, att ja har inte ännu provat att göra någon utskrift från den nya programvaran och frågan föranleds alltså inte av nåt fel...

Vore tacksam för råd och tips!.
Börje N
 

Bilagor

  • Skärmdp Färginst PsCC .jpg
    Skärmdp Färginst PsCC .jpg
    63 KB · Visningar: 78
Under punkt 1 RGB ska du inte använda din skärmprofil. Där ska du välja en arbetsfärgrymd, t.ex Adobe RGB. Photoshop konverterar sedan från arbetsfärgrymden till din skärmprofil så att färgerna blir rätt på din skärm.

Punkt 2: Ja, samma inställningar.

Punkt 3 brukar jag kryssa i "Profiler som saknas". Då får du ett meddelande om du öppnar en bild utan inbäddad profil.
 
Jag har just börjat använda min Photoshop CC prenumeration, och undrar om detta är de lämpligaste generella färginställningarna i programmet...(se bifogad skärmdump)

1) Jag har ändrat en inställning, dvs den översta raden, Inställningar från "Allmän Användning (Europa 2)" till "Egen" och då lite längre ner "Arbetsfärgrymder RGB: 2011-09-07 BN LP HP 2475w Wide LCD Monitor....som ju är den skärm jag använder till min stationära dator (PC med Windows 7 64 bit). Verkar det vettigt?

Börje N

Som tillägg till de råd du fått av Alfin kan jag föreslå att du ändrar din inställning vid gråskala till Gamma 2,2. Skriver du ut i svartvitt någon gång är det en betydligt bättre inställning än den Dot gain som du nu har valt. De två övriga inställningarna är bara aktuella om du ska trycka dina bilder.
 
Som tillägg till de råd du fått av Alfin kan jag föreslå att du ändrar din inställning vid gråskala till Gamma 2,2. Skriver du ut i svartvitt någon gång är det en betydligt bättre inställning än den Dot gain.

Tack för tipset - det är sådant som är svårt att komma fram till på egen hand!
mvh
/B
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.