Annons

Färger...

Produkter
(logga in för att koppla)

skogsbaronen

Aktiv medlem
Nu orkar jag inte med detta längre. Håller på att smälla av. Måste bara fråga.

Hur gör ni för att få sådana fantastiska färger på alla naturbilder? Kör man analogt med någon hyperfilm kan jag förstå, men ni som fotar digitalt. Jag kan inte tro att alla dessa fantastiska bilder är PSade. Hur jag än försöker så får jag aldrig dessa otroliga färger. Får ni färgerna redan i kameran, eller hur går det till?

Jag förstår om ni gärna vill ha era knep för er själva, men kanske finns det någon som kan avslöja lite ;)
 
Ställde mig samma fråga för en tid sedan. Kan inte säga att jag ännu känner mig helt framme som jag vill ha det alltid, men det här är vad jag jobbar med hittills med hyggligt resultat.

Välj en bra dag att fotografera. Ljust men helst lite lätt disig himmel brukar bli bra. De flesta objektiv klarar inte alltför starkt ljus utan att ge dålig kontrast. Dessutom slipper man fula skuggor.

Rätt exponering. Brukar alltid kolla levels i PS. Är inte histogrammet fullt och gamma-värdet rätt så ser färgerna dassiga ut. Speciellt viktigt att det är fullt åt det mörka hållet. Prova auto-funktionen i levels, ofta blir det bra.

Liten aning ökning av kontrast och färgmättnad i PS. Kan dock lätt bli för mycket.

Bra objektiv. Det är märkbar skillnad. Använder gärna mitt tele även till bilder jag kunde tagit på närmare håll med normalzoomen bara för att telet ger så mycket bättre färger och kontrast.

Rätt vitbalans redan i kameran om man inte kör RAW. Skitsvårt att rätta till efteråt, alltid sticker det i någon färg. Jag kör nästan alltid på "solljust". Automatisk vitbalans brukar inte bli bra, men det beror nog mest på vad för kamera man har.
 
ljuset

Förstår din frustration. Jag lyckas väldigt sällan få till färgerna som jag vill ha det, men mina tips är (som jag har fått lära mig):

*Fota i bra ljus!!!
*Polfilter
*Underexponera något så blir färgerna "djupare"

Bra ljus är, för mig, tidig morgon eller skymning, eventuellt natt. Var på plats på morgonen innan det ljusnar. Dåligt ljus är mitt på dagen i hårt solsken. Givetvis dia om du kör analogt (velvia brukar väl kallas naturfotofilmen). Nu har jag precis blivit digital, så där är min kunskap väldigt ringa, men fota i raw är nog en bra början.


MVH,
Albert
 
Senast ändrad:
Det jag har lärt mig är följande:

* Lågt ISO-tal
* Hög kvalité på bilden, dvs jpg-high eller raw
* Vitbalans inställd på dagsljus
* Liten bländare
* Stativ
* Centrerad mätning

Sedan boosta färgerna i ps.
 
Det finns många knep. Några av dem är redan nämnda här såsom att fota i gryning eller i skymning.

Fler tips är:
*Fota strax innan regn.
*Fota strax efter regn,
*Mulet väder.
*Vid soligt väder försök att fota i medljus.
*Använd polfilter vid soligt väder.
*Använd avtonat gråfilter vid soligt väder.

edtt: rättat stavfel.
 
Senast ändrad:
Även vid mmulet väder kan du styra reflektioner i bladverk mha ett polarisationsfilter och genom att minimera reflektionerna framstår färgerna som mustigare.
 
Channel Mixel

Jag brukar använda Channel Mixer för att öka färgmättnaden utan att riskera att färgerna börjar blöda.
 

Bilagor

  • tmp.jpg
    tmp.jpg
    42.2 KB · Visningar: 491
Båda bilderna är visserligen extremfall, men visar att Channel Mixer kan öka färgmättnaden mer utan att blöda ut eller ge konstiga färger.
 

Bilagor

  • tmp2.jpg
    tmp2.jpg
    47.9 KB · Visningar: 485
Tack så mycket för alla tips. Verkligen snällt.

Idag försökte jag lära mig spotmätning lite mer. Detta gav lite djupare färger. Försökte leta upp skuggade områden med bra ljus.

Testade även att köra på Fuji Chrome. Antar att det skall motsvara Fuji Chrome-film i den analoga världen. Detta ger lite högre kontrast och lite mer färgmättnad. Vill hellst undvika PS så mycket som möjligt.

Lyckades bättra på färgerna markant, och fick lite mer inblick i hur ljuset påverkar bilderna.

Som slutsats kan jag nog erkänna att jag måste lära mig lite mer om ljus.

Ska testa morgonljuset så fort som möjligt. När jag tänker efter brukar jag mest vara aktiv mitt på dagen och på kvällarna.

Tackar återigen för alla tips.
 
Vill hellst undvika PS så mycket som möjligt.

Jo det är en bra målsättning :)

Jag tycker dock att jag får bättre möjligheter om jag fotograferar utan kontrasthöjning och extra färgmättnad eftresom jag då undviker att överexponera eller övermätta vissa områden. I PS kan jag sedan ställa in kontrast och färgmättnad precis som jag vill ha det.
 
Ja så har jag också tänkt. Brukar göra så, men idag när jag jagade färger ville jag se direkt om jag fick någon förändring.

Jag brukar säga som så. Kan man göra det i kameran eller mörkrummet, är det inte någon manipulation.
 
Helt klart bör man sträva efter att utnyttja det befintliga ljuset och att lära sig hur kamerans ljusmätare fungerar. Sen är det bara att fota på och se glad ut:)
 
Färgerna kan man påverka på flera sätt. Men som jag ser det LJUSET som är det avgörande. Om man väljer att fota i rätt ljus sitter färgerna där. Då behövs inga PS-grubblerier.
 
Arleklint skrev:
Färgerna kan man påverka på flera sätt. Men som jag ser det LJUSET som är det avgörande. Om man väljer att fota i rätt ljus sitter färgerna där. Då behövs inga PS-grubblerier.
Absolut!

Men sen finns det ju många situationer där det inte går att påverka ljuset så mycket.
 
Brukar inte mixtra så mycket med färgerna, utan man har väl tur med ljuset när man fotar. Vad jag alltid gör dock, är att använda "kurvor" i photoshop. Brukar använda olika värden då på himmel och land (eftersom att jag inte har något polfilter) gör jag alltid det efterhand
 
bullen_ skrev:


Jag brukar säga som så. Kan man göra det i kameran eller mörkrummet, är det inte någon manipulation.

Du menar att om en japansk kameratekniker har gjort inställningen, då är det inte manipulation, men om du gör det, då är det en manipulation. Konstigt. tycker jag.

MVH/stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.