Annons

Färger...

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej du får ta det med en nypa salt. Det är mer en riktlinje. Kameran är mitt verktyg. Med den ska jag ta en så bra bild som möjligt. Lyckas jag inte ta en bra bild med mitt verktyg, kan jag manipulera och rätta till det med PS.

Jag strävar alltid efter att undvika efterredigering. Det är det jag menar.

Eftersom att man kan göra så pass mycket i datorn försöker jag helt enkelt ha något att hålla mig till. Lägger Xjin Juo in clonverktyget i en kamera så är ju det naturligtvis lika mycket manipulation som om jag själv gör det i PS.
 
bullen_ skrev:
Jag strävar alltid efter att undvika efterredigering. Det är det jag menar.

Eftersom att man kan göra så pass mycket i datorn försöker jag helt enkelt ha något att hålla mig till. Lägger Xjin Juo in clonverktyget i en kamera så är ju det naturligtvis lika mycket manipulation som om jag själv gör det i PS.

Nu tänker jag ju inte på klonverktyget, utan mera på att lägga på en kurva, sätta svart- och vitpunkt, justera färger med nyans/mättnad. Om du fotograferar med en digital kamera utan att använda dig av dessa verktyg i Photoshop, då överlåter ju du ansvaret hur din bild ser ut till Xjin Juo. Varför det skulle vara »ärligare« och mindre av en manipulation, det är det jag inte kan förstå.

MVH/Stefan
 
I PS påverkar man bilden efter skottet. I kameran påverkar man den före. Det är det jag menar.

I övrigt räcker det nu. Det går OT. Förstår du inte kan jag inte förklara det bättre iaf.
 
Jag förstår inte vad det är för skillnad att påverka bilden med kamerainställningarna som tex vitbalans och färger med att göra samma sak i efterhand i PS ? Då menar jag att fixa till sin RAW bild. Jag ser det mer praktiskt att göra det i efterhand, det är inte alltid man har tid att ställa in alla parametrar innan man tar en bild, jag konsentrerar mig på komponeringen av bilden med kameran och fixar eventuella fel i exponeringen senare i PS. Sen är ju Xjin Juo ganska duktig på att få till det bra för det mesta automatiskt :)
 
En liten fråga från en som aldrig jobbat i mörkrum.
Hur mycket av de ändringar vi idag gör i PS gör man normalt i mörkrum och vad går att påverka där?

Jag tänker på saker som:
*Ändra lätt över/under-exponering
*Justera färgbalans
*Justera kontrast
 
skrinnare skrev:
En liten fråga från en som aldrig jobbat i mörkrum.
Hur mycket av de ändringar vi idag gör i PS gör man normalt i mörkrum och vad går att påverka där?

Jag tänker på saker som:
*Ändra lätt över/under-exponering

Självklart, du söker efter rätt exponeringstid.
*Justera färgbalans
Självklart, du letar reda på rätt filtrering.


Lite svårare, men det gör med sådana tekniker som att flasha ett papper eller lägga på en mask på negget.

Så egentligen är allt detta möjligt att göra i det traditionella mörkrummet också, ibland lite mer komplicerat. Varför man då frånhänder sig möjligheterna att göra det, det är det jag inte förstår. Jag har lyssnat på hur de som gör så resonerat ett par gånger, och jag tror att de tycker att de är objektiva och mer »sanningsenliga«.

MVH/Stefan
 
Kontrast, färgbalanser, kornighet, korrigera över- och underexponering samt efterbelysning och pjattnings kan lätt göras i mörkrummet. Det skiljer mellan olika framkallare och vilka papper som används.

I snabblabben är det väl i första hand kontrast, korrigering och färgbalans som ställs.

Så de enda som faktiskt inte påverkar färgerna efter skotten är rena diafotografer, såvida de inte kör i cross-process eller använder utta temperaturer på framkallningen, för då ändras det vad jag vet.

Så i princip sker det alltid något form av korrigering efter skottet, ovasett vad man plåtar med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.