edsjo
Aktiv medlem
dumbo skrev:
Jag förstår ATT det är så, men inte varför.
Linjärt för mig innebär att ett steg, från 1 till två, eller från 4094 till 4095 innebär en lika stor förändring i ljusmängd. Så är det ju emellertid inte om det första steget av omfånget innehåller dubbelt så många tonsteg som det andra osv.
Skillnaden i ljusstyrka mellan 4094 och 4095 måste ju vara mycket mindre än den mellan 1 och 2?
Det det innebär att det är lika stort steg från 1 till 2 som mellan 4094 och 4095 är att sensorn träffas av lika mycket extra ljus. Ljuset består ju av fotoner (ljuspartiklar). Säg att det behövs 1 foton per nivå i raw-filen. Då behövs det alltså 1 foton för att gå från nivå 1 till nivå 2. På samma sätt behövs det då 1 foton för att gå från nivå 4094 till 4095. Dock är ju ändringen från nivå 1 till 2 en dubblering av antalet fotoner, dvs dubbelt så ljust, medan övergången från 4094 til 4095 bara är en ökning av ljusmängden med 0.02%, dvs otroligt lite. Jag tror att det är så att ögat är duktigt på att skilja på skillnader i ljus, dvs vi kan se en dubblering av ljuset, eller en ökning med några procent, men knappast en ökning på 0.02%. Ett annat sätt att uttrycka det är att ögat reagerar logaritmiskt på ljuset och det är det kurvan som appliceras på raw-filen ser till att efterlikna.
Hur som helst, hoppas att denna lilla förklaring gör det tydligare varför skillnaden mellan nivåerna i högdagrarna upplevs som så mycket mindre än dem i lågdagrarna.