ANNONS
Annons

Färgbild till svartvit

Produkter
(logga in för att koppla)

Joackim

Medlem
Vilket sätt är det bästa för att göra om färgbilder till svartvitt i PS?
Några genvägar? Vad skall man tänka på?
Sepia toning "genväg"?

Tacksam för tips.

Jag brukar alltid använda mig av Channel Mixer (eller Blanda kanaler som det heter på svenska). Finns i menyn Image/Adjust/Channel Mixer, eller (ännu hellre) i Layer/New Adjustment Layer/Channel Mixer i Photoshop 6. Kryssa i rutan Monochrome och sedan är det bara att experimentera med olika kombinationer av Red, Green eller Blue. Vad du i princip gör är att efterlikna ett färgfilter framför objektivet när du fotograferar med vanlig svartvit film. Se till att summan av de tre färgkanalerna är cirka 100% och var observant på bruset! Det kan öka rejält om du drar på med mycket rött eller blått.

Makrot 'Custom RGB to Grayscale' är Channel mixern, bara med skillnaden att den automatiskt konverterar bilden från RGB till gråskala när blandningen är klar.

Även i PS elements?

Hittar inte detta i min svenska verson av PS Elements.

Har detta PSe inte dessa funktionerna?

Kom att tänka på ett annat sätt som också brukar bli bra och som är enklare. Välj Image/Mode/Lab Color. I Channels-paletten tar du sedan bort alla kanaler utom Lightness genom att dra dem till papperskorgen. Konvertera sedan till gråskala: Image/Mode/Grayscale. Jag tror att bruset blir lägre här också eftersom det mesta bruset finns i de färgkanaler du slänger bort.

Hej Jim! Du hann precis registrera ditt svar innan jag gjorde det. tack för tipset! Jag har inte sett att de fanns ett makro för det tidigare. Nackdelen med detta makro är ju dock att man inte jobbar med ett justeringslager.

Re: Den som finner måste söka !!!!!

kermodei skrev:
var hittar man/laddar ner PS Elements ?
Hur menar du? Var köper du normalt sett din programvara? Det finns på nästan alla ställen som saluför datormjukvara.

Man kan ladda hem en tidsbegränsad testversion av Photoshop Elements 2 från Adobe - sen om man gillar programmet kostar det runt 900-1000kr att köpa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar