Annons

Färgavvikelser..

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

På många av mina bilder så får jag en färgavvikelse i vissa partier när jag kikar på bilden i PS. Det kan ex. vara lila inslag i en yta som borde vara helt blå eller vid ett annat tillfälle röda inslag i en svart yta.

Någon som vet vad det beror på och m man kan fixa till det på något sätt?
 
Hej!

På många av mina bilder så får jag en färgavvikelse i vissa partier när jag kikar på bilden i PS. Det kan ex. vara lila inslag i en yta som borde vara helt blå eller vid ett annat tillfälle röda inslag i en svart yta.

Någon som vet vad det beror på och m man kan fixa till det på något sätt?

Jag är inte helt säker men om färgerna skiljer sig från när du tittar på dem i tex bildvisningsprogrammet i windows och när du tittar på dem i photoshop kan det vara så att windows har en annorlunda färgprofil än t.ex den som oftast visas i Photoshop som är antingen Adobe RGB eller sRGB. Kolla om du kan välja vilken färgprofil din skärm eller windows skall visa.

Annars kan man ändra färgerna på bilden i photoshop genom en Hue/Saturation-mask där du väljer vilken färg du vill ändra nyans på. Om några andra färger ändras som du vill ha kvar som de var är det bara att maska bort dem.

Som sagt. Jag är osäker på det där med färgprofiler i windows m.m. så det är inte säkert att det stämmer det jag skrev först.

Lycka till.
 
Jag är inte helt säker men om färgerna skiljer sig från när du tittar på dem i tex bildvisningsprogrammet i windows och när du tittar på dem i photoshop kan det vara så att windows har en annorlunda färgprofil än t.ex den som oftast visas i Photoshop som är antingen Adobe RGB eller sRGB. Kolla om du kan välja vilken färgprofil din skärm eller windows skall visa.

Windows har inte color management vad jag vet. Det har däremot Adobes Photoshop och Lightroom t.ex.

Det du ska lita på är Photoshop. Men detta är bara under förutsättning att du har kalibrerat skärmen. Annars är det inte mycket nytta...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.