Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färg

Produkter
(logga in för att koppla)

ACVS

Aktiv medlem
bildvisning

Hej!
Säkert under fel rubrik men i så fall ber jag om ursäkt...

Jag blir tokig snart, när jar har en bild färdigredigerad i photoshop, så ser den helt ok ut, men när jag tittar på samma bild med samma skärm/dator på nätet eller det räcker att jag går och tittar på bilden via datorn/bilder/förhandsgranska så ser det helt annordlunda ut! Vilket ska jag lita på? det jag ser i photoshop eller det andra? Vilken "version" ser andra via sina datorer?

Hälsningar Anne
 
Senast ändrad:
Oj, vad toktigt den här hamnade, handlar ju inte ens om färg utan om bilden i sin helhet, ber om ursäkt....
Hälsningar Anne
 
Prova

Hej!
Säkert under fel rubrik men i så fall ber jag om ursäkt...

Jag blir tokig snart, när jar har en bild färdigredigerad i photoshop, så ser den helt ok ut, men när jag tittar på samma bild med samma skärm/dator på nätet eller det räcker att jag går och tittar på bilden via datorn/bilder/förhandsgranska så ser det helt annordlunda ut! Vilket ska jag lita på? det jag ser i photoshop eller det andra? Vilken "version" ser andra via sina datorer?

Hälsningar Anne

Se till att du har samma arbetsfärgrymd -working space (som bilden är tagen i med) när du redigerar bilden. Efter redigering konverterar du till s-rgb. Testa detta i första hand.
 
Jag fotar i sRGB och i photoshop är det windows RGB som är inställd (CS3).

Hälsn Anne
 
Testa

Jag fotar i sRGB och i photoshop är det windows RGB som är inställd (CS3).

Hälsn Anne

Testa då det som jag skrev. (ställ in s-rgb som working space) och se till att bilden har färgprofilen "i sig" när du sparar. (brukar vara någon kryssruta som ska vara ifylld). Gör du så behöver du inte konvertera till s-rgb eftersom bilden redan har den färgprofilen.
 

Bilagor

  • icc_profil.jpg
    icc_profil.jpg
    38.4 KB · Visningar: 461
Senast ändrad:
Hej!
Tack för att du tar dig tid!!

Proof set up kan jag välja custom som väljer sRGB, väljer jag workspace kan jag inte välja vad jag ser men när jag skall spara har jag alternativet; use proof set up och ICC Profile Adobe RGB. Är jag ute och "cyklar" om jag tror att jag nu ska välja proof set upp då jag valt cusom sRGB? ( i mitt fall är ICC profile Adobe RGB förkryssad)
Hälsningar Anne

PS. Såg nu att jag inte kan välja Proof set up.. DS
 
Senast ändrad:
Hej!
Tack för att du tar dig tid!!

Proof set up kan jag välja custom som väljer sRGB, väljer jag workspace kan jag inte välja vad jag ser men när jag skall spara har jag alternativet; use proof set up och ICC Profile Adobe RGB. Är jag ute och "cyklar" om jag tror att jag nu ska välja proof set upp då jag valt cusom sRGB? ( i mitt fall är ICC profile Adobe RGB förkryssad)
Hälsningar Anne

PS. Såg nu att jag inte kan välja Proof set up.. DS

Ja, du cyklar. I min PS-version väljer jag edit-color settings- och väljer sedan s-rgb i working space. Proof set up är något annat som vi inte ska blanda in just nu. OBS du ska inte välja adobe-rgb om bilderna är fotade i s-rgb! Om color settings ligger under edit-menyn i ditt PS vet jag inte men det är bara att leta.
 

Bilagor

  • color_settings.jpg
    color_settings.jpg
    63.1 KB · Visningar: 449
Tack!

Har ändrat enligt din mall hoppas att det fungerar, märkte att jag får konvertera varje bild nu när jag öppnar.
Fortsätter imorgon.
Tusen Tack!
Hälsn Anne
 
konstigt

Tack!

Har ändrat enligt din mall hoppas att det fungerar, märkte att jag får konvertera varje bild nu när jag öppnar.
Fortsätter imorgon.
Tusen Tack!
Hälsn Anne

Om du verkligen fotar i s-rgb och har arbetsfärgrymd ställd till s-rgb så ska du inte behöva konvertera vid öppning av bilder. Kolla upp igen om du inte har adobe-rgb inställd i kameran eller om du verkligen ställt s-rgb som färgrymd i PS!
 
Hej!!
På color setting har jag ställt in likadant som på din bild. (även de tre "off"). Går jag sen in och öppnar en psd-bild som jag gjort tidigare får jag följande:

Embedded Profile mismatch
Embeded: Adobe RGB
working: sRGB

What would you like to do:

- use the emeded profile (instead of working space)
- convert documents colors to the working space
- discard the embeded profile (don´t color manage)

Den sista är ifylld, men tror att jag ska använda mittenalternativet?

Tack för att du tar dig tid!
Anne

PS. Kameran är inställd på sRGB. DS
 
Hej!!
På color setting har jag ställt in likadant som på din bild. (även de tre "off"). Går jag sen in och öppnar en psd-bild som jag gjort tidigare får jag följande:

Embedded Profile mismatch
Embeded: Adobe RGB
working: sRGB

What would you like to do:

- use the emeded profile (instead of working space)
- convert documents colors to the working space
- discard the embeded profile (don´t color manage)

Den sista är ifylld, men tror att jag ska använda mittenalternativet?

Tack för att du tar dig tid!
Anne

PS. Kameran är inställd på sRGB. DS

Att du fått denna varning beror på att du tidigare har arbetat i Adobe RGB. Att nu konvertera till en mindre färgrymd är ingen vidare idé. Skulle föreslå att du ändrar dina färginställningar så att du har Use Embedded Profile istället för OFF. Om du klickar för dina varningsrutor kommer du få upp denna dialogruta och då kan du välja. Och jag rekommenderar att du använder Use Embedded Profile då. Photoshop kommer då att använda Adobe RGB under det att du arbetar i denna bild.

Samtidigt är det kanske bättre att du nu byter till Adobe RGB som din arbetsfärgrymd och Adobe RGB i din kamera. Eftersom alla de bilder du gjort fram till idag ligger i denna färgrymd och att det är en bättre färgrymd att arbeta med rent generellt, så är det ju ett bra tillfälle att göra det nu.

Stefan
 
Glöm inte

Tack Stefan för ditt tips!

Hälsningar Anne

Då var problemet löst. Men när du arbetat klart med bilden och ska ut med den på nätet så bör du konvertera till s-rgb annars kommer dina bilder att upplevas som färglösa i internet explorer och windows bildgranskare. (Förmodligen precis det problemet du hade från början)
 
Har samma problem

Hej!

Jag har samma problem att jag får upp rutan "Embedded profile mismatch" och jag har försökt läsa mig till hur jag ska lösa det, men hjärnan hänger inte med! (Skyller på amningen..) Jag har en Sony A300 som jag fotar med och jag fattar inte vilket jag fotar i, sRGB eller AdobeRGB. Kan inte se det i kamerans inställningar, inte heller att jag kan ändra från det ena till det andra. Fotar i RAW i övrigt.. Hur ska jag ändra så att den inte poppar upp varje gång jag ska importera en bild? Väldigt tacksam för svar!

Så här ser mina färginställningar ut, och vad jag förstår så är det fel men jag vet inte vad jag ska välja för att få rätt inställningar.
Skärmavbild 2011-09-01 kl. 13.06.42.jpg
 
Då var problemet löst. Men när du arbetat klart med bilden och ska ut med den på nätet så bör du konvertera till s-rgb annars kommer dina bilder att upplevas som färglösa i internet explorer och windows bildgranskare. (Förmodligen precis det problemet du hade från början)

Internet Explorer och windows bildgranskare färghanterar så där är det inga problem så länge bilden är sparad med ett färghanterande program.

/Karl
 
Internet Explorer och windows bildgranskare färghanterar så där är det inga problem så länge bilden är sparad med ett färghanterande program.

/Karl

Det beror på vilken version av IE och bildvisaren. De som kör XP kan inte uppgradera till IE9...
Laddar man upp bilder på en del webbtjänster (FS blogg inkluderat - dåligt!) så strippas både metadata och färgprofiler.
 
Det beror på vilken version av IE och bildvisaren. De som kör XP kan inte uppgradera till IE9...
Laddar man upp bilder på en del webbtjänster (FS blogg inkluderat - dåligt!) så strippas både metadata och färgprofiler.

Att färgprofilen är strippad borde ge lika stora problem i IE som i FF eller vilken browser som helst.

Är det någon som fortfarande bildbehandlar på en XP-dator? Har man en XP-dator så har man säkert en minst 5 år gammal skärm också och då spelar nog färgprofiler inte så stor roll i alla fall.

/Karl
 
Bull

Att färgprofilen är strippad borde ge lika stora problem i IE som i FF eller vilken browser som helst.

Är det någon som fortfarande bildbehandlar på en XP-dator? Har man en XP-dator så har man säkert en minst 5 år gammal skärm också och då spelar nog färgprofiler inte så stor roll i alla fall.

/Karl

Det var det dummaste jag hört idag (än så länge...)
 
Det var det dummaste jag hört idag (än så länge...)

Kanske det, FF hittar säkert vilken färgrymd det skall vara även när den informationen är borttagen. XP är också en strålande plattform att bildbehandla på trots att XP saknar stöd för färgprofiler.

Tur att du fick mig att inse hur det egentligen är.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.