Annons

Färg

Produkter
(logga in för att koppla)
Att färgprofilen är strippad borde ge lika stora problem i IE som i FF eller vilken browser som helst.

Ja, särskilt om man sparar i en större färgrymd än sRGB, vilket du antydde att det inte var något problem att göra. Det var _precis_ det som var min poäng. Att enbart IE9 färghanterar var en separat sak och har inte i sig med det att göra.

Är det någon som fortfarande bildbehandlar på en XP-dator? Har man en XP-dator så har man säkert en minst 5 år gammal skärm också och då spelar nog färgprofiler inte så stor roll i alla fall.

Bra skämt. Min bärbara är inte 5 år gammal. Den levererades med Vista med XP som "downgrade". Gissa vad jag gjorde direkt. ;) Den stationära har däremot Win7, men jag har inte haft lust att ösa ut pengar på att byta i den bärbara. Nu bildbehandlar jag inte på den, men jag skulle mycket väl kunna koppla den till min externa skärm...

F ö bytte jag skärm innan jag bytte dator senast så även där är du nog lite ute på hal is. Det gjorde jag just därför att skärmen var utsliten (väldigt sen CRT).
 
Kanske det, FF hittar säkert vilken färgrymd det skall vara även när den informationen är borttagen. XP är också en strålande plattform att bildbehandla på trots att XP saknar stöd för färgprofiler.

Tur att du fick mig att inse hur det egentligen är.

/Karl

Då lyckades nog ingen behandla några bilder på Windows innan 2006 då. :eek:)
 
Och vad menar du att skillnaden är att bildbehandla i PS med XP jäntemot i W 7? Jag hänger inte riktigt med. vad är det som är meckigare?

I XP måste du ha ett grafikkort som har en drivrutin som stödjer färgprofiler för att kunna få någon som helst färghantering och sedan kommer du inte kunna titta på bilderna i explorer när du bläddrar igenom bilder eftersom operativet inte färghanterar. Kör du Windows 7 så färghanterar hela operativsystemet. När jag bläddrar igenom mina RAW-filer i explorer så ser bilder ut som dom ska. Profileringsfilerna från profileringen av skärmen tas om han av operativsystemet och inte drivrutinen för grafikkortet.
I XP fick man kämpa otroligt mycket för att få ett flöde att fungera bra, i Windows 7 kommer dom flesta flöden bara fungera.

/Karl
 
???

I XP måste du ha ett grafikkort som har en drivrutin som stödjer färgprofiler för att kunna få någon som helst färghantering och sedan kommer du inte kunna titta på bilderna i explorer när du bläddrar igenom bilder eftersom operativet inte färghanterar. Kör du Windows 7 så färghanterar hela operativsystemet. När jag bläddrar igenom mina RAW-filer i explorer så ser bilder ut som dom ska. Profileringsfilerna från profileringen av skärmen tas om han av operativsystemet och inte drivrutinen för grafikkortet.
I XP fick man kämpa otroligt mycket för att få ett flöde att fungera bra, i Windows 7 kommer dom flesta flöden bara fungera.

/Karl

På Alla datorer som jag använt PS så fungerar PS´s färghantering (Vi pratar om datorer med XP). Har aldrig någonsin hört om någon som behövt några speciella grafikkort??? Fast det kanske är annorlunda med senaste PS-versionen? Att inte windowsprogrammen färghanterar kan jag förstå att en del tycker är besvärande. Själva bildbehandlingen gör ju de flesta i PS eller andra program som färghanterar så jag ser inte vad själva meckandet med detta består i.
 
På Alla datorer som jag använt PS så fungerar PS´s färghantering (Vi pratar om datorer med XP). Har aldrig någonsin hört om någon som behövt några speciella grafikkort??? Fast det kanske är annorlunda med senaste PS-versionen? Att inte windowsprogrammen färghanterar kan jag förstå att en del tycker är besvärande. Själva bildbehandlingen gör ju de flesta i PS eller andra program som färghanterar så jag ser inte vad själva meckandet med detta består i.

Jo, men på det viset måste du ställa in färghanteringen i alla färghanterande program. För mig var det mycket skönare att bara göra det en gång i operativsystemet.

/Karl
 
på vilket sätt då?
jag kan inte win 7 eftersom jag har mac som arbetsstationer 4 st och 3 pc men ingen pc med win 7
berätta, vad är bättre med win7 vad det gäller färghantering?
 
på vilket sätt då?
jag kan inte win 7 eftersom jag har mac som arbetsstationer 4 st och 3 pc men ingen pc med win 7
berätta, vad är bättre med win7 vad det gäller färghantering?

Det är framför allt vid användandet av flera monitorer som jag upplever Windows 7 som enklare. Har dock inte testat Lion så det är Snöleoparden jag jämför med.

/Karl
 
på vilket sätt upplever du att win 7 är bättre med flera skärmar?

Man kan spara undan skärmprofilerna och sedan ladda tillbaka dom, detta är tyckte jag var praktiskt förut när jag jobbade i vädligt olika färgrymder som krävde olika skärminställningar som jag hade lagrade i presets i skärmarn. Jag hade också några olika profiler för olika ljusstyrkor liggandes. På Mac:en var jag alltid tvungen att profilera om, men det kanske går på något smidigare sätt i OS/X också.

/Karl
 
jag hänger inte med, i mina maccar kan jag hänga på ett antal skärmar som är kalibrerade/ profilerade och min dator känner igen vilken skärm som används automatiskt och hur dom är kalibrerade

Jag känner alltså inte till om win 7 har några fördelar över mac OS och din beskrivning angående win 7 fördel
Har Stefan Ohlsson, Joakim någon kommentar ?,
 
Senast ändrad:
Liksom Karl har jag olika profiler som jag använder vid olika tillfällen. Jag har ett lågljusläge för kvällsarbete, med profiler framtagna för att fungera när jag ställer skärmarna i en annan preset med lägre ljusstyrka. Dagtid kan jag inte dra för fönsterljuset, så här använder jag 50% högre ljusstyrka.

I win7 öpppnar jag bara färghanteringsrutan, och byter vald profil. Mina standardprofiler för varje skärm finns då i en förvalslista (tidigare valda profiler för enheten). Det går väldigt enkelt. Om det skulle vara svårare på en mac vet jag inte, jag har inte provat samma sak där (jag bildarbetar inte på mac, kör bara programmering).

Däremot är jag ganska starkt mot påståendet om att mac skulle ha någon fördel vid grafikarbete - det var nog ett tiotal år sedan sist. Mängden buggar som kommit och gått i ColorSync-systemet är otaliga. Varje systemuppgradering har inneburit nya utmaningar för de som skriver drivrutiner och grafikprogram, och det har inte alltid fungerat som det ska. Bara Leopard sysselsatte säkert ett par hundra av världens bästa applikationsprogrammerare på skrivarsidan och grafiksidan i flera månader innan de hade benat ut de värsta felen, och hur man skulle kunna arbeta sig runt dem.
 
se där, möjligen något som mac då bör ta efter och införa om det inte redan finns i inställningar - inställningspanelen bildskärmar?
 
se där, möjligen något som mac då bör ta efter och införa om det inte redan finns i inställningar - inställningspanelen bildskärmar?

Det behöver du nog inte oroa dig över, Microsoft och Apple snor hej villt av varandra. Funkar något i det ena system så dyker det upp en väldigt snarlik variant i det andra i nästa version.

/Karl
 
vad jag säger eller menar är , vad är skilnaden mellan att jag kan växla mellan ett stort antal profiler direkt i inställningen bildskärmar och se förändingen direkt ?

detta har funnits sedan 90talet
 

Bilagor

  • Bild 3.jpg
    Bild 3.jpg
    13.9 KB · Visningar: 87
Man kan spara undan skärmprofilerna och sedan ladda tillbaka dom, detta är tyckte jag var praktiskt förut när jag jobbade i vädligt olika färgrymder som krävde olika skärminställningar som jag hade lagrade i presets i skärmarn. Jag hade också några olika profiler för olika ljusstyrkor liggandes. På Mac:en var jag alltid tvungen att profilera om, men det kanske går på något smidigare sätt i OS/X också.

/Karl

jag undrar om du har missat att detta kan man göra i maccen sedan -90 talet

eller talar vi förbi varandra?
 
I Windows kan jag lätt kopiera färgprofilerna, så att jag snabbt får in samma profiler i mina virtuella maskiner som jag har i host systemet. Igen det kanske går lätt i OS/X också, men jag har aldrig lyckats med det.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.