Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färg på kläder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Självklart har klädseln jättestor betydelse.

Det beror ju på vad du har för bakgrund.
Vill du att klädseln ska synas eller ska något annat intressant synas mer (tex ansiktet)?
Vita kläder gör att mer ljus kommer på modellen och kan då kanske förhindra att denne blir för mörk under hakan. Fast det här är nog av betydelse då tyget kommer under hakan (tex att modellen sitter ner och har benen framför sig eller uppdragna under hakan, om ni förstår hur jag menar).

/ Marcus

Inte svart och inte vitt!

Jag kan egentligen inte speciellt mycket om detta men som jag har förstått det så ska man undvika vitt och svart.

Kille som ledde fotokursen jag gick i höstas pratade om att man förr brukade tea vita kläder i svartvita filmer för att de skulle synas och inte bara vara stora vita blobbar. (Dvs doppa tyget i te).

Använd kläder som ger stor kontrast mot bakgrunden. Ljus bakgrund blir Grön, Röd och Brun väldigt bra. Mörk bakkrund fungerar Turkos, Vit och Blå.

Gärna randigt i passande färger.

chajo skrev:
Inte svart och inte vitt!

Jag kan egentligen inte speciellt mycket om detta men som jag har förstått det så ska man undvika vitt och svart.

Kille som ledde fotokursen jag gick i höstas pratade om att man förr brukade tea vita kläder i svartvita filmer för att de skulle synas och inte bara vara stora vita blobbar. (Dvs doppa tyget i te).
Ja, det fanns till och med "fotoskjortor" i en beige ton som fotografen tillhandahöll.....;-).
Men visst går det med svarta och vita kläder, fotograferade på sensommaren ett bröllop där kontrahenterna hade traditionella kläder (frack/vit klänning o slöja).
De var så nöjda så. Men de hörde inte mina suckar och svordomar i mörkrummet.....jag är väldigt petig med gråtonerna och gav mig inte förrän det fanns teckning i kläderna och frackbyxornas sidenrevärer syntes på rätt sätt.
Det blev mycket lyckat, det tycker jag också.....och vem har sagt att det skall vara enkelt här i livet?
Us

Sara, du har inte skrivit varför du undrar om färgen spelar någon roll?

Är det något speciellt du ska ta kort på eller undrar du bara generellt om färgen har betydelse?

/ Marcus

Sonnaren skrev:
De var så nöjda så. Men de hörde inte mina suckar och svordomar i mörkrummet.....jag är väldigt petig med gråtonerna och gav mig inte förrän det fanns teckning i kläderna och frackbyxornas sidenrevärer syntes på rätt sätt.
Det blev mycket lyckat, det tycker jag också.....och vem har sagt att det skall vara enkelt här i livet?
Us

Man skulle alltså kunna säga att välj inte svart eller vitt om du vill göra det lätt för fotografen i mörkrummet? :)

Jag läste lite i en bok som heter Illuminations (historiskt om kvinnor och fotografi), och jag kanske har hemskt dålig humor men Alice Hughes fick mig att skratta:

’The majority of women, whatever be their age, look well in creamy white, and there is no doubt that soft, flowing draperies add immensely to the beauty of a photograph. Of course, in no matter, a photographer is, as compared with an artist, at a great disadvantage; no preliminary studio can be taken; the effect produced is the final.’
‘Then you seriously mean that every woman who comes in to have her photograph taken ought to wear a white dress?’
‘She will be very much more pleased with the result; of that I feel quite sure. Of course white includes every pale colour, save perhaps the softer shades of read, which, as you probably know, always will come out black in a photograph.’

Spelar det verkligen roll vilka färger på kläderna man har när man fotar? Det är väl mer motivet på det man fotar som spelar roll. Jag brukar ha på mig vadsomhelst när jag ska ut & fota.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar