Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färg på fond

Produkter
(logga in för att koppla)

parp

Medlem
Hej!

Jag skall måla en fond i studion vit och undrar vad som är bäst, matt eller blank färg. Jag tänker att blank färg kanske ger oönskade blänk.

Några tips?

MVH Pär
 
Se till att färgen är HELmatt och inte bara matt, jag tog "matt" på mina väggar men ser nu i efterhand at jag skillnaden mot helmatt var större än jag trodde.

/Micke
 
Hej!

Nu har jag gjort den första strykningen med helmatt färg. Det ser lovande ut, men jag ser lite problem vid horisonten. På färgfirman berättade de att helmatt färg lättare blir smutsig. Betyder det att skoavtryck behöver målas över ofta? Någon som har erfarenhet?

Det andra problemet är att masonitskivorna jag täckte över plywood-konstruktionen med inte var helt jämna. Jag fick en skarv som inte gick att spackla bort, men den är på den vertikala delen av fonden. Tror ni att detta är försummbart när man överexponerar den vita bakgrunden eller kommer det att synas. Jag hoppas att det med litet till moderat skärpedjup inte kommer att synas!

MVH Pär.
 
Det blir skoavtryck direkt. Du får använda fonden med stor försiktighet.

Jag valde att måla golvytan med halvblank färg. Dessutom valde jag att måla den ljusgrå. Detta gör den någorlunda tålig.
 
Ja det blir i princip avtryck fast man går i strumpor... svårt att svabba oxå så det blir många ommålningar
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.