Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färg och inte färg.

Produkter
(logga in för att koppla)

street_tess

Avslutat medlemskap
Jag använder GIMP och har en bild som jag skulle vilja ha bakgrunden i grått och motivet i färg.
Har sett en del göra sånna bilder där dom färgsätter vissa saker i bilden.
Hur gör man ?
Jag lyckas aldrig lära mig.
 
nytt justeringslager, nyans/mättnad.. dra ner mättnaden till 0.. sen "suddar" du bort den del av bilden som du vill ha färgad..
finns säkert bättre alternativ.. :)
 
Förstår inte hur du menar.
Har inte jobbat i Lager innan.
men om jag öppnar ett nytt lager så väljer den automatiskt nyans/m,ättnad jag kan inte ändra till att den ska sudda.
mättnaden är redan på noll.
 
Så här kan man göra:

* Dialogs/Layers
* Layer/Duplicate Layer
* Markera, dvs klicka en gång långt till höger, på "Background copy" i Layersdialogen.
* Colors/Desaturate... och valfritt alternativ.
* Högerklicka på "Background copy" i Layersdialogen och välj Add Layer Mask... och sedan White (full opacity)
* Rita, måla, spreja etc med svart i bilden så kommer färgbilden fram.

Det finns ett antal varianter på detta i fall att du hittar någon annan beskrivning på nätet som inte alls verkar göra som jag beskriver. Man kan tex byta plats på den svartvita bilden och färgbilden, använda svart istället för vit lagermask och sudda istället för att måla etc, etc...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.