Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eye One Display 2 problem

Produkter
(logga in för att koppla)

schmunk

Aktiv medlem
Tjena, jag kalibrerar min skärm med Eye One Display 2. Efter jag kört programmet Match 3 så sparas och appliceras profilen utan problem och allt ser snyggt och prydligt ut.

Men efter ett litet tag så är skärmen blek och färgerna som sattes i profilen har försvunnit. Ibland tar det bara en timme. Jag fattar inte vad jag gör för fel!?

Jag har Winows vista 32bit. Och en LG 22" lcd monitor.

Någon som vet nått om detta?

Vista är tyvärr synnerligen dåligt på att behålla sina profilinställningar. Jag har löst det genom att göra en genväg på skrivbordet till "Logo Calibration Loader" (samma genväg som finns i Startup-mappen). Närhelst skärmen tappar färgen dubbelklickar jag på den och det brukar fungera ...

schmunk skrev:
Men efter ett litet tag så är skärmen blek och färgerna som sattes i profilen har försvunnit. Ibland tar det bara en timme. Jag fattar inte vad jag gör för fel!?

Du har Windows Vista, det är felet. Vista tappar sin skärminställning när den visar sina varningsdialogrutor. Då måste du köra profilladdningsprogrammet igen.

Stefan

schmunk skrev:
Fan, jag tycker inte det hjälper att klicka på Logo calibration loader. hmmm

Ibland hjälper det inte för mig heller utan att jag loggar ur Windows (alltså inte omstart - bara utloggning). Krångel är bara förnamnet, men det är tyvärr enda sättet att få korrekta färger i Windows (och inte bara i t.ex. photoshop).

Ni får ursäkta om jag är ute och cyklar....
Men kan inte låta bli att försöka hjälpa till.

Kör Mac nu och har aldrig använt Vista, men på XP bockade man bort Adobe's Gamma i autostarten.

Ja, för att göra det du säger så antar jag att du menar att man ska gå till "kör" i startmenyn och skriva msconfig och sedan titta under fliken autostart.

Dock har jag inte Adobe Gamma i den listan och det ligger heller ingen genväg under autostart i programmenyn. Det enda jag har i den listan som kan tänkas att ha med något av detta att göra är "Calibration loader 5.0" och "Profile reminder 1.0" och det är Eye ones grejjer.

Stäng av UAC (User Account Control), det är den som gör att Vista hoppar ur kalibreringen.
Du inaktiverar UAC via Kontrollpanelens Användarkonton.
Om möjligt försök att hitta (gratis) programmet DisplayProfile.exe från Gretag/Xrite som gör att du kan växla/aktivera skärmprofiler hursom helst när du är inne i windows.

Stout skrev:
Stäng av UAC (User Account Control), det är den som gör att Vista hoppar ur kalibreringen.

Anders råd är ju naturligtvis utmärkt, men jag tipsar om en ännu bättre lösning. Bombardera Microsoft med klagomål över hur de hanterar en sådan viktig fråga.

MVH/Stefan

För mig hjälper inte heller att starta logo calibration loader, men jag har märkt att istället för att logga av/på räcker det med att trycka CTRL+ALT+DEL (och sedan klicka avbryt så att man återgår till Windows) så har profilen laddats igen.

På min dator är det inte bara Vistas dialogrutor som får datorn att tappa färgprofilen, om jag startar vissa program(tex outlook), kopplar i/ur USB-prylar händer oftast samma sak. Men som sagt, det råcker med CTRL+ALT+DEL för att få tillbaks priofilen.

Förresten, är det någon som har DisplayProfile.exe eller en länk där man kan hitta det? Jag kan inte hitta det på xrite´s hemsida och jag misstänker att det är något de inte längre tillhandahåller.

Det är/var ju ett gratisprogram så det borde inte var fel att dela ut det?

(Jag har även en dator med XP och där hjälper inte CTRL ALT DEL -knepet som jag beskrev tidigare om profilen tappas, vilket händer om datorn går ner i viloläge)

Jag har skrivit mail till Xrite. Vi får se vad dem säger.

Jag hade redan UAC avaktiverat, så det var inte det. Men, nu har jag stängt av skärmens energisparfunktioner och skärmsläckare och nu har profilen hållt i sig rätt bra.

Jag har vista 64 bitar och profilerar med spyder 3.
Tycker att jag får en lite för ljus skärm. Tips motages gärna !
Nu till denna tråd. Jag har inte märkt att jag tappat min profil, kollar jag så står min profil som standard för bildskärmen. Och då borde väl allt vara ok eller ?
Sen så står det ju att adobe gamma ska stängas av, men jag hittar inte den någonstans, finns den inte i cs3 / installeras den inte i vista ?

lazzez skrev:

Sen så står det ju att adobe gamma ska stängas av, men jag hittar inte den någonstans, finns den inte i cs3 / installeras den inte i vista ?

Nej, den har tack och lov försvunnit. Eftersom alltfler kör med platta skärmar, där Adobe Gamma är mer eller mindre oanvändbart, har Adobe tagit bort detta program.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar