Annons

Eye-Fi Pro X2, i Sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)

240402raderad

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag skulle vilja få tag på ovanstående minneskort för att kunna skicka RAW-filer direkt till en laptop (och/eller tablet) men det verkar vara stört omöjligt att hitta någon butik i Sverige som säljer dessa. Någon som har koll på om det finns någon återförsäljare här i Sverige som jag trots allt kanske har missat?

Mvh Stellan

Ställde samma fråga, mer eller mindre, för ett tag sen och fick inget svar. Tror helt enkelt de inte lämnat staterna än...

Ställde samma fråga, mer eller mindre, för ett tag sen och fick inget svar. Tror helt enkelt de inte lämnat staterna än...

Sökte på forumet och hittade inte heller några svar så jag provade att fråga igen. Märkligt att korten inte finns i Sverige med tanke på att dom verkar ha funnits på marknaden i något år åtminstone.

Nytt kort snart på marknadeno

Hej!

Jag skulle vilja få tag på ovanstående minneskort för att kunna skicka RAW-filer direkt till en laptop (och/eller tablet) men det verkar vara stört omöjligt att hitta någon butik i Sverige som säljer dessa. Någon som har koll på om det finns någon återförsäljare här i Sverige som jag trots allt kanske har missat?

Mvh Stellan

Det är kanske lönt att avvakter ett tag framöver. Jag läste för några dagar sedan att Eye-Fi kommer med ett nytt kort som underlätta markant processen att skicka filer mellan kamera och mobila enheter (smartphones/phablet/tablet).
Den heter nåt i stil med Eye-Fi Mo eller Eye-Fi Mobile

http://www.kamerabild.se/nyheter/tillbehör/fota-uppkopplat-med-eye-fi-mobi-1.523772.html

Det är kanske lönt att avvakter ett tag framöver. Jag läste för några dagar sedan att Eye-Fi kommer med ett nytt kort som underlätta markant processen att skicka filer mellan kamera och mobila enheter (smartphones/phablet/tablet).
Den heter nåt i stil med Eye-Fi Mo eller Eye-Fi Mobile

http://www.kamerabild.se/nyheter/tillbehör/fota-uppkopplat-med-eye-fi-mobi-1.523772.html

Men stöder inte RAW, det gör bara Pro :)

Ja just det, RAW-format vill jag kunna använda mig av plus att jag vill köra mot en laptop också, inte bara tablet. Eye-Fi Mobi klarar bara jpeg och att köra mot tablets/smartphones tyvärr. Tack för tipset ändå.

Kan tilläggas att jag själv la ned Eye-Fi när jag upptäckte att det gick utmärkt att koppla kameran till plattan. Finns ju mjukvara för att skjuta med kameran kopplad till datorn, men misstänker att du vill slippa sladdarna :)

Tyvärr går det för närvarande inte att köra tethered med Sony SLT A77 så därav verkar Eye-Fi X2 vara ett vettigt alternativ.

Hittade precis Toshiba flash air som verkar ha den funktionalitet som jag söker. Någon som provat detta kort tillsammans med en 5D mark3.

Det blev en Ebay-beställning ändå. Ett Eye-Fi Pro X2 16GB skickades igår från en säljare (butik) med gott rykte. Förväntas komma någon gång nästa vecka. Återkommer när jag fått kortet och testat det.

Det blev en Ebay-beställning ändå. Ett Eye-Fi Pro X2 16GB skickades igår från en säljare (butik) med gott rykte. Förväntas komma någon gång nästa vecka. Återkommer när jag fått kortet och testat det.

Härligt jag kör själv med dom gamla eye-fi korten bara för att kunna skicka bilder från kameran till mobilen för att sen kunna maila iväg dom.. tycker dom funkar jätte bra, ska bli kul att höra vad du tycker om dom nya korten =)

Jag kör också de gamla. Kör dom till iPhone som direkt syncar som till dropbox som i sin tur syncas direkt till min dator som i sin tur direktimporterar till LR.

Nu fick jag äntligen mitt Eye-Fi Pro X2 (16GB). Tog lite tid eftersom jag valde det billigaste fraktalternativet. Att konfigurera kortet gick väldigt lätt och smidigt. Det tog inte ens 10 minuter allt som allt. Testade för en stund sen med kortet uppkopplat mot mitt lokala nätverk och beroende på hur nära routern jag var så tog det mellan 20 och 30 sekunder att föra över en bild till datorn. Sen dröjde det ytterligare några sekunder för Elements 11 Organizer att importera bilden från den övervakade destinationsmappen. Först testade jag i jpg-läge satt i högsta kvalitet (X.Fine på A77:an) och sen i RAW. Förvånansvärt nog så gick det näst intill lika snabbt med RAW-filer. Ska testa mer sedan och då köra med datorn direkt kopplad till kortets nätverk för att se om det gör någon skillnad.
Kan förresten också tillägga att den första bilden som skulle föras över tog lite längre tid, men efter det flöt det på rätt bra. Så långt är jag nöjd. Sen får jag se i vilken utsträckning jag kommer att använda mitt Eye-Fi Pro X2.

Hoppas denna lilla "rapport" kan vara till nytta.

Mvh Stellan

Usch. Alldeles för lång tid för att vara användningsbar.

Det beror ju på hur man tänkt använda det. Vill man se bilderna i stort sett omedelbart så funkar det klart inte så bra (wifi har sina begränsningar). Huvudsyftet för min del är att göra timelapsevideos och då låta kortet överföra bilderna direkt till datorn för att importeras i Premiere Elements och då är det ändå inte så bråttom. Vill man snabbkolla bilderna så kan man göra det i kameran under tiden bilderna överförs.
Sen beror det nog på hur kräsen/krävande man är. ;)

Gjorde lite fler tester ock gick igenom inställningarna. Stängde av funktionen att gå via Eye-Fi-kortets webtjänst och det gjorde en del på överföringshastigsheten. RAW hamnade i datorn på ca 15-18 sekunder och jpeg (X.FINE) på ca 8-12 sekunder.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto