Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extremt ovanlig!

Produkter
(logga in för att koppla)
Specialversioner är alltid kul. Här är en till som nog även den hör till klassen "over the top".

http://www.pentaxforums.com/forums/...310595887-645d-limited-edition-645dgp_box.jpg

Using the innovative lacquer techniques developed by Sakamoto Urushi Manufacturing Co., Ltd. of Aizu-Wakamatsu, Fukushima Prefecture, Japan, PENTAX has made use of the traditional art of urushi (lacquer) for the exterior of the 645D Japan camera body. This exclusive lacquer finish not only gives the camera an elegant, exquisite appearance, but also enhances the camera’s durability. In order to create a sense of exclusiveness and a rich depth to the coating, the process requires a number of painstaking steps, such as pasting many different types of silver leaves on a black-lacquer base — as if creating a collage of torn paper — and applying an overcoat of paint in a rich Bordeaux-wine tone. This sophisticated, meticulously handcrafted lacquer technique using natural urushi and silver leaves means that each camera body will be slightly different, ensuring the camera will be a one-of-a-kind, unique possession for the photographer.
 

Ha ha, var får ni all skit ifrån? Men för en gångs skull utvecklade sig en tråd till någonting roligt!

En limited som verkligen tillför något hade ju i så fall varit en vädertätad version, det kanske kommer, vem vet, i guldutförande!
Kära Pentax, ska det vara så svårt ???
 
Guld är ju inte bara 'snyggt', det är ju praktiskt också. Kommer att vara blank och fin i många år. Dessutom är ju guld en bra ledare, så det blir en fin faradays bur som skyddar sensorn och elektronik från störning. Har för mig guld leder värme bra också, så håller sensorn kyld och brusfri, framförallt kalla dagar. Man bör dock använda varma vantar när man fotar med den.
 
Guldkamerorna är ju jätteläckra! Roligt att de finns. Undrar om de egentligen behöver hanteras med vita bommulsvantar, guld är ju en motståndskraftig metall, förutom att det är ganska mjukt. Men legerad är den ändå ganska hård, och fingrar är mjuka. Men man vill kanske ha kameran högblank hela tiden, utan fingeravtryck som måste (?) torkas av. Vad gör det om kameran är lite fläckig, den kan väl putsas upp vid behov? Nej, nu har en bruksanvändare talat, detta är ju samlargrejor, något helt annat. Tycker dock om historien om han som fotograferade på nobelfesten med en dylik kamera. Helt rätt!
 
Jag måste vara konstig men ärligt talat tycker jag den är rätt snygg. Jag som inte ens använder några smycken, allra minst bling-bling.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.