Annons

Extremt bra kamera på dagens mobiler! Varför går det inte att bygga en kompaktkamera.....??

Produkter
(logga in för att koppla)

Phototrigger

Aktiv medlem
Varför går det inte bygga en kompaktkamera som är lika bra som ex. Sony a7 iii med tanke på tekniken och kvalitet som de lyckas bygga in i dagens flaggskeppsmobiler. De presterar extremt bra i de flesta situationer, speciellt vid dåligt ljus?

Borde väl rymmas betydligt mer teknik och AI i en kompaktkamera än i en mobil!?

Tar du upp en mobilbild fotat i dåligt ljus på en stor skärm, eller gör en utskrift, så är den inte riktigt lika imponerande som den ser ut att vara på mobilen.

Mycket av det det är bildbehandling som görs automatiskt i mobilen. Jag håller med, jag kan inte se någon anledning till varför man inte skulle kunna stoppa in den i en kamera om man ville.

Det skulle bli en mobil med zoomobjektiv i princip och den skulle bli relativt dyr.
Mobilsensorerna görs i otroliga kvantiteter och dom är jättesnabba. Snabbheten är vad som krävs för mycket av det som gör i mobilerna. För att hantera dessa sensorer behövs dessutom en processor som är lika snabb som dagens mobiler har.
Så det enda man skulle kunna förbättra är objektivet. Vilket förmodligen skulle göra kompakten dyrare än en premiummobil och då skulle nog marknaden bli så liten att ingen gör den.
Det är min gissning till att dom inte finns.

Borde gå kräma ut betydligt mer i ett kompaktkamerachassi än ett mobilchassi så jag skulle lätt köpa en sån om de släppte en!
Jag skulle tippa på att den skulle vara mindre men dyrare och sämre än dagens APS-C-kameror. Så du hade nog inte stått i en jättekö.

Däremot så kan vi alltid hoppas att dagens större sensorer och kameraprocessorer snart är så snabba att dom kan börja sno lite knep från mobilerna.

Jag förstår frågeställningen. Här har man en liten mobil med liten sensor och litet ”pissobjektiv” som ger överraskande bra bilder.
Cheferna hos kameratillverkarna är inga dumskallar. De ser vad som händer på mobilsidan och de ser på försäljningssiffrorna att kameraförsäljningen lider av mobilernas intåg. De tittar givetvis på mobilernas utveckling. Samtidigt är de bundna i en ganska konservativ miljö och krav på return on investment.
Om man skall börja med samma / liknande bildbehandling som görs i mobilerna måste man börja någonstans och jag menar att det är med snabbare, betydligt snabbare, processorer. Den utvecklingen har redan startat, exvis är Nikons Expeed 7 tio gånger snabbare än föregångaren. Sedan kommer programvaran som kan utnyttja processorkraften.
Och den kanske viktigaste frågan: vill kunderna ha en sådan kamera som är en ”mobil på steroider”.
Jag för min del skulle inte köpa den men det är jag med min smak och mina preferenser. Jag kör fortfarande manuellt och 99% svart-vitt.

Marknaden är nog redan borta när mänskligheten kapitulerat för mobilen som fotoredskap. Den stora massan har accepterat kvalitén från mobilkameran och då finns inte längre tillräckligt med köpare för något annat.
Man får väl köpa ett par dslr i reserv.

Dagens större kameror lever lite också på att dom levererar en mer äkta bild, dvs en mindre bearbetad bild.
Mobilbilder är betydligt mer bearbetade redan vid fototillfället.
Jag tror att när dessa funktioner väl kommer till dom "riktiga" kamerorna så kommer det vara en funktion som går att slå av och på.

Sedan finns det delar av det mobilerna redan gör som förmodligen skulle fungera ännu bättre på systemkamerorna än vad det gör på mobilerna t.ex. quad-bayer för att få större dynamisk range. Där är det väl bara så att mobiltelefonfotografer gnäller mindre över att tappa 3/4 av upplösningen.

Som hampusm sa, mobilbilderna ser inte lika bra ut på en stor skärm. Mobilen lägger på en massa "förbättringar" inte bara när bilden tas, utan när den visas också. Jag brukar lägga en del bilder tagna med riktig kamera på mobilen, om jag vill visa dem för folk eller skicka i MMS. De ser ibland groteska ut på mobben. Den verkar lägga på skärpa, kontrast och gud vet vad. Och var det redan bra från början så blir det för mycket.

Häromdan tog jag en bild (med mobilen) på ett föremål som jag höll i handen för att messa till en kompis. Översidan på min hand såg ut som om jag hade nån hudsjukdom i mobilen. Trodde det berodde på blixt på nära håll. Men när jag laddade ner bilden på datorn såg handen helt normal ut.

Jag tittar aldrig på bilder direkt från mobilen till TVn. Jag har en immich-Server hemma som mina mobiler backup:ar sina bilder till och så tittar jag på dom via den. Dvs det är nedladdade bilder från mobilen.

Så dom tokigheterna en mobil gör när den visar bilderna vet jag mindre om. Jag har dock inte märkt det när jag tittar på skärmen på min mobil, men jag har en med dagens mått mätt ganska liten mobil vilket leder till att skärmen också är rätt liten.

Kvaliteten på bilderna ökar i takt med sensorns och objektivets storlek.
Kompaktkameror med fast monterad optik hamnar i kläm mellan mobiler och små systemkameror (med APS-C eller M43 sensorer)
Jag tror att de flesta fotoentusiaster väljer att ha mobil och systemkamera, med utbytbara objektiv.
Kompaktkameran har halkat efter och blir attraktiv endast för en mindre grupp entusiaster.
Mobilerna idag ska vara lätta, ganska små, tunna och mycket snabba. Trots det ska den rymma flera objektiv med linser och sensorer. Ändå levererar de tillräckligt bra bilder så att väldigt många blir nöjda.

Jag tittar aldrig på bilder direkt från mobilen till TVn. Jag har en immich-Server hemma som mina mobiler backup:ar sina bilder till och så tittar jag på dom via den. Dvs det är nedladdade bilder från mobilen.

Så dom tokigheterna en mobil gör när den visar bilderna vet jag mindre om. Jag har dock inte märkt det när jag tittar på skärmen på min mobil, men jag har en med dagens mått mätt ganska liten mobil vilket leder till att skärmen också är rätt liten.
Det är endast en försvinnande liten mikrodel av alla mobilbilder som visas på skärm. Näst intill alla visas på mobil, några få på platta.

Så är det helt säkert. Då jag i princip alltid fotograferar RAW i min mobil, så hamnar dock mina bilder som jag använder i mitt vanliga workflow som är på datorn.

Har än så länge inte blivit vän med någon RAW-hanterare i mobilen.

Varför går det inte bygga en kompaktkamera som är lika bra som ex. Sony a7 iii med tanke på tekniken och kvalitet som de lyckas bygga in i dagens flaggskeppsmobiler. De presterar extremt bra i de flesta situationer, speciellt vid dåligt ljus?

Sony RX100 vii är en a9 i microformat.

Så är det helt säkert. Då jag i princip alltid fotograferar RAW i min mobil, så hamnar dock mina bilder som jag använder i mitt vanliga workflow som är på datorn.

Har än så länge inte blivit vän med någon RAW-hanterare i mobilen.
Jag har provat photoshop i mobilen. Det är krångligt att lära in. Men fungerar och kan vara bra när man inte har tillgång till datorn.

Sony RX100 vii är en a9 i microformat.
Jo, men det är många saker som en mobil kan som den inte kan.

Mobilerna har små snabba sensorer och kraftfulla processor. Så dom kan bryta ner en 1/10s exponering till 10st 1/100s exponeringar och sedan slå ihop dom till en exponering.

Är det bäckmörkt ute och inget rör sig kan jag fotografera handhållet med upp till 5s slutartid med min mobil. I samma ljusförhållanden klarar jag inte att ta den bilden handhållet med min Nikon Z6 med ett f1.8-objektiv som är en av dom bästa ISO-kamerorna.

Det går med all sannolikhet rent tekniskt. Det går med lika stor sannolikhet inte p.g.a. att den potentiella kundgruppen är alldeles för liten (annars skulle produkten redan finnas).

Det är klart det går, men den enda fördelen skulle bli objektivet och att du kan göra den större så den blir lättare att hålla i. För det skulle behöva vara en mobilsensor och om du skall slippa utveckla allt från början en mobilprocessor och ett mobil operativsystem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar