Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extra utrustning till E-510

Produkter
(logga in för att koppla)

slefen

Ny medlem
Har en e-510 och fuderar nu på att köpa lite fler objektiv och en blixt. Då undrar jag om det finns andra objektiv än olympus egna och sigma som passar. Sedan undrar jag oxå vilken blixt som passar.
 
Här finns alla objektiv som passar: four-thirds.org

Förutom Oly och Sigma så finns det gluggar från Panasonic/Leica. Dock behöver du inte deras stabiliserade gluggar på din E-510 men de kan vara fina ändå.

Angående blixt så skulle jag, trots att jag inte äger någon ännu, rekommendera Oly FL-36. Drygt 2000kr och full automatik (TTL) med kameran. Själv väntar jag på den nya versionen som kommer snart, FL-36R. Den kan styras trådlöst från E-3:an men antagligen inte från E-510.

Det sägs finnas andra blixtar som har TTL-mätning, men inget jag har erfarenhet av.
 
Har köpt en FL-36 och är mycket nöjd med den.
Letar oxå efter lite saker som kan vara "bra att ha" :) ska prova att montera OM objektiv på den när jag får hem adaptern. Jag har oxå lyckats att komma över ett 40mm konica som jag ska modda enl någons blogg ;)
 
Förslag på uppgradering från kittobjektivet (14-42) till ett ljustarkare dito? Tänkte använda det för inomhusfotogragering (fest, kalas...). Blir man ruinerad om man vill kunna skippa blixten. Eller bör man införskaffa en bättre blixt för att nå samma vinst i bildkvalité?
 
fet blixt eller fet glugg

Nelar skrev:
Förslag på uppgradering från kittobjektivet (14-42) till ett ljustarkare dito? Tänkte använda det för inomhusfotogragering (fest, kalas...). Blir man ruinerad om man vill kunna skippa blixten. Eller bör man införskaffa en bättre blixt för att nå samma vinst i bildkvalité?

Enbart om du ska fota svart-vitt, så kan du skippa blixten inomhus. Jag tänker främst på problemen med blandljus.

Ta t.ex min E-300, där jag kan kombinera den inbyggda blixten med en extern FL-36, vilket ger mycket bra blixtbilder. Annars är regeln att du behöver en rejält stor blixt, om du inte är villig att jacka upp ISO't. I en anna tråd påpekade någon att DÖRR hade en blixt med 4 AA-batterier för snabb omladdning, men de bästa blixtarna är original samt från Metz. Kika vidare i blixt-tråden.

Beträffande ljusstarkare gluggar, dvs f/2.0 eller bättre, så finns ju 4 fasta brännvidder att välja mellan: 24mm/1.8, 25mm/1.4, 30mm/1,4, 50mm/2.0.

Alternativt, med lite pyssel via en adapter, någon 50mm/1.4 eller 50/1.8 kanske. Det finns en uppsjö olika fabrikat att välja mellan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.