ANNONS
Annons

Extern mikrofon!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ägnat ändlösa timmar åt att hitta en bra extern microfon till min Canon 5d. Problemet med många DSLR verkar vara att deras ljudhantering är ganska dåliga vilket gör att ljudet från externa microfoner blir brusigt. Trodde själv att jag skulle komma runt detta med just röde videomic så gick och köpte den billigare av de du länkade till. Bruset på den var olidligt, spelade upp det i kamerabutiken och säljaren förstod varför jag inte ville behålla microfonen. Fick istället testa röde videomic pro, vilket förutom att den är mindre kan förstärka upp signalen 20db. Om jag valde detta, och sedan drog ner ljudet manuellt i kameran fick jag riktigt bra ljud och är nu väldigt nöjd med den kombinationen.

Med det sagt så är mitt tips att gå in i en fotobutik och testa respektive microfon på din kamera och köpa den mic som ger bäst ljud.

Jag har skrivit om några metoder att få bättre ljud när man spelar in med DSLR-kamera i min företagsblogg.

Det finns några bra länkar i inlägget. Tex ett test av de micar du länkar till med några andra liknande som kan användas på DSLR-kameror (NextWave-testet). Även hur externa ljudinspelare funkar och hur man får bättre ljud i allmänhet och även med tricks som att lura kamerans inbyggda ljudförstärkning. Det finns länkar till köpråd i slutet. Kanske det kan vara något?

Metoder att få bättre ljud på dina filmer inspelade med DSLR-kameror och systemkameror

Fördelen med Pro-modellen är att det både kan användas för att dämpa ljudet och även förstärka ljudet. Använder du den på en konsert eller intervjuv med objektet nära tex vill du dämpa det och för föreläsning i ett rum vill du kanske förstärka det.

Dessa två mikrofoner gör ljudet bättre men kanske inte är den kompletta lösningen. Brus kan uppstå i alla fall. Med lite andra metoder (och manicker och program och tricks) kan man få det ännu bättre. Røde Videomic (med och utan Pro) är mycket vanlig bland DSLR-filmare, så ingen av dem är inget dåligt köp. Den utan pro har ett högpass-filter vilket betyder att den dämpar lågfrekventa ljud som tex buller.

http://www.rodemic.com/mics/videomic
http://www.rodemic.com/mics/videomicpro

Både Rödes videomic och videomic pro har högpassfilter valbart. Dock märker jag ingen skillnad.

Du har rätt, jag tittade på bilden av baksidan på micen på tillverkarens sida ovan och där såg jag ingen knapp för filtret. Bara av / på och förstärkning. Men det står i texten att det finns ett filter även på Promodellen. Jag har "icke pro" modellen och den har filtret men ingen förstärkning. Røde har gjort så på båda att knappen av/på har tre lägen (av/på/på med filter) och det är svårt att se i bilden.

Jag märker heller ingen större skillnad.

Röde videomic PRO

Vet att detta är en gammal tråd men det är den som är mest relevant i mitt läge.

Jag har också som någon tidigare skrivit köpt en Röde videomic PRO och såklart brusar det en del. Jag filmar med en Nikon D3200. Jag har läst era tips och även kollat på din sida Ola Anderson.

Då är min fråga finns den sladden som du beskriver http://www.markertek.com/Cables/Audio-Cables/DSLR-Audio-Cables/Sescom/DSLR-AGCY.xhtml att köpa även här i Sverige och som är kompatibel med en Nikon kamera (antar att det är samma som till Canon men är inte säker) om inte så finns det någon mer detaljerad beskrivning med bilder på hur man själv fixar till en sådan sladd som i videon http://www.learningdslrvideo.com/t2i-7d-disable-agc-rode-videomic/ och vad man ska inhandla ?

MVH: Robin Andersson
PS: Hade varit mycket tacksam för svar :D

Jag har ett svar åt dig om det är mig du riktar dit till?

Efter att jag skrev artikeln har Canon lanserat en ny firmware för Canon EOS 7D som erbjuder volymkontroll på den interna mikrofonen, vilket är bra.
http://www.usa.canon.com/cusa/consumer/standard_display/EOS7D_firmware

Den butik du länkar till finns även i UK, och på sidan "shipping" står att de levererar till Sverige. Så då är det löst.

http://www.markertek.co.uk/

Sedan din fråga om den är kompatibel med din kamera. Borde den väl vara om du har samma problem? Vad sladden gör att den gör det möjligt att koppla in en MP3-spelare på EN kanal och låta den andra kanalen vara Rode Videomic. Det MP3-spelaren gör är att spela en hög konstant ton och på så vis lurar sladden den krets i kameran som försöker skruva upp volymen tills den "hör" något. När den gör det så inför den brus i inspelningen mm. Att det borde vara kompatibelt med alla kameror som har en ACG (Automatic Gain Control, dvs Automatisk Volym Kontroll), håller jag för mycket troligt. Vid redigeringen slänger man ton-kanalen, duplicerar prat-kanalen och så är det klart.

Sedan finns det som du såg i artikeln andra tips för bra ljud. Skaffa en Zoom Handy Recorder H4N, eller smyg ner en iPhone/(smartphone) med ljudinspelning i bröstfickan på den som blir intervjuvad eller alla tre sakerna. Ju närmare desto bättre.

Canon + Röde = mardröm

Skrev om detta för något år sedan och fick en del komplicerade råd. återupptar det i denna tråd eftersom det nu verkar finnas fler som har samma problem som jag. Har kört med både 7D utan uppdatering samt 600D (som har manuellt ljud) och fy 17 vad det brusar om man ska ta upp svaga naturljud som fågelsång och annat. Enda gången Röde låter bra är när man filmar pratande eller sjungande människor vilka ju låter betydligt mer än allt annat i naturen. Nu till min fråga?
Finns det verkligen ingen extern mic som tar upp naturljud bättre än den interna micen (som är helt överlägsen Röde i brushänseende)??? Som kostar mindre än 2-3 lax ska väl tilläggas. Detta gäller alla Canonkameror vilka är de jag har erfarenheter av. OBS vi pratar om det hemska bruset här och inget annat. Tilläggas ska också att jag inte reder ut att brusreducera i efterhand. Har försökt åtskilliga timmar men alltför mycket av den högfrekventa fågelsången försvinner då.

Röde videomic PRO

Okej tack för mycket snabbt svar!
Då finns det alltså ingen sådan lösning att köpa här i Sverige med färdiga splitter-kablar för att lägga in en extra ton i kameran?

Hur har de då egentligen tänkt sig att man ska lösa detta på ett smart sätt? med tanke på att röde videomic är en väldigt populär mic för alla DSLR filmare så borde detta vara ett stort och återkommande problem för många... Det borde ju finnas smarta lösningar på detta utan att behöva beställa en sladd utifrån.

Och ja en mic i den prisklassen som du nämner Tony som kan fånga upp naturljud och fågelkvitter hade varit mycket intressant för mig med. Den ända jag vet och har läst lite om är Zoom 4 (eller vad den heter)

Mitt ändamål är att filma fiske i stillsam natur och kunna få med ljud som porlande vatten, fiskar som hoppar, ljud från rullen osv utan att det brusar. Där av så borde videomic PRO fungera då jag lättare än med stereo mikrofoner kan rikta micken mot det ljud jag vill spela in eller har jag fel mick för detta ändamål ??

MVH: Robin

tjena killa och tjejer! jag har exakt samma frågor som ni men jag ska ha micen på en smartphone samsung galaxy s4 .. ännu värre kanske ? .. kan absolut nada om ljud och jag letar efter en bra extern mic som får kosta max 2000kr ..

jag ska också spela in mycket naturljud när jag filmar men vill även kunna använda den när jag spelar in pratande människor etc med samt kunna spela in bakgrundsljud också om allt detta är möjligt med en extern mic och min smartphone.. har kollat på röde video mic pro (stereo) den som se ut som en liten boll.. är denna något bra?

det här forumet vekar lite dött finns det några andra bra forum för DSLR och Smartphone video människor?

Okej tack för mycket snabbt svar!
Då finns det alltså ingen sådan lösning att köpa här i Sverige med färdiga splitter-kablar för att lägga in en extra ton i kameran?

Hur har de då egentligen tänkt sig att man ska lösa detta på ett smart sätt? med tanke på att röde videomic är en väldigt populär mic för alla DSLR filmare så borde detta vara ett stort och återkommande problem för många... Det borde ju finnas smarta lösningar på detta utan att behöva beställa en sladd utifrån.

Och ja en mic i den prisklassen som du nämner Tony som kan fånga upp naturljud och fågelkvitter hade varit mycket intressant för mig med. Den ända jag vet och har läst lite om är Zoom 4 (eller vad den heter)

Mitt ändamål är att filma fiske i stillsam natur och kunna få med ljud som porlande vatten, fiskar som hoppar, ljud från rullen osv utan att det brusar. Där av så borde videomic PRO fungera då jag lättare än med stereo mikrofoner kan rikta micken mot det ljud jag vill spela in eller har jag fel mick för detta ändamål ??

MVH: Robin

Du nämner Zoom 4, jag har en Zoom H1 som har väldigt känsliga mikrofoner och det blir bra inspelningar. Har testat på gräshoppor och fåglar. Men man ska inte använda automatisk inspelningsförstärkning, då blir det brusigt. Min är ställd på typ 70/80, man upptäcker enkelt lämplig nivå. Sedan kan man ju om så önskas lägga det ljudet på en film. Har också en paraboltallrik som ger bra förstärkning. Det ska gå att ansluta till en kameras mic-ingång, har inte provat det. D600:an har ingång så jag ska prova till sommaren. Måste läsa på i kamerans manual först. Har inte ens provat att filma med den ännu, mer komplicerat än med D90:n Men Zoomen ger fina inspelningar. Ett stort bekymmer är vinden, minsta lilla vind låter som ett åskväder. Skumplastboll hjälper inte.//K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar