Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern ljusmätare, vilken??

Produkter
(logga in för att koppla)

Zarabande

Aktiv medlem
Hej!

Jag köpte nyligen en F2 Dp-1 för ett mycket billigt pris tillsammans med två ljustarka objektiv. Kameran är i ett C-skick, men allt funkar, förutom ljusmätaren.

Jag kan viserligen låta få den reparerad eller köpa ny sökare, men det blir i nästan samma prisklass, som vad jag gav för rubbet.

Därför tänkte jag köpa en extern ljusmätare, som jag också kunde ha glädje av i framtiden. Ny eller begagnad. Helst begagnad förstås.
Har ni några tips?? Tackar för alla tips!!
 
Vad är det för prisklass som gäller?

Vill du ha en riktigt bra ljusmätare så tycker jag att du skall titta på Sekonic L-558 eller Minolta Flash Meter VI. Dessa mätare har precis allt. Infallande och spot för såväl befintligt ljus som blixtljus.

Är budgeten tajtare så kanske Gossen Digisix/Digiflash kan vara tänkbara. Då får du bara infallande ljus. De har väl förvisso möjlighet till reflekterad mätning också, men det är den gamla typen med ett brett mätfält man inte har någon större koll över. Dessa är de billigaste mätarna på marknaden. De har ett väldigt fickvänligt format, men inte ett lika lättanvänt gränssnitt som heldigitala mätare. Skillnaden mellan de två är att Digiflash klara blixtljus också.
 
Gossen!

Det är nog så att Gossenmätarna står för min budget och är i relation till mitt kunnande.

Är det någon som har något tips på var man kan läsa mer om ljusmätare och hur man använder dom??

Någon bra bok eller artikel kanske??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.