Annons

Extern blixt till minolta dimage Z1

Produkter
(logga in för att koppla)

mambo

Aktiv medlem
jag undrar om någon vet vad det kostar att köpa en extern blixt som passat till Minolta Dimage Z1? och jag undrar också om någon vet om det är lönsamt att göra det.?
MVH/Oscar

Lönsamt? nåja du lär ju få en rejält mycket bättre blixt. Det har du nytta av med tanke på zoomomfånget, din inbyggda blixt räcker väl inte så värst långt.

2500
3600
5600
passar väl, det skiljer väl en tusenlapp per steg, börjar på ca 2000:- de första siffrorna i blixtmodellen anger ledtalet. Ju högre ju starkare blixt. 3600 går att vinkla, kan vara bra för att få mjukare ljus ibland, 5600 är både vrid och vinklingsbar... var så god o välj ;-)

/kg som har en 5600 o trivs med den

edit:

Konica Minolta Blixt 2500 D 1408 kr

Konica Minolta Blixt 3600HS D 2688 kr

Konica Minolta Blixt 5600HS D 4094 kr

Priser från Cyberphoto

Senast ändrad:
Nu tar du väl i KG,
2500 kostar ca 1400
3600 kostar ca 2600
5600 kostar ca 4100

att kunna vrida blixten är sjukt bra..

om du endå ska köpa en vettig blixt så se till att skaffa en bouncer till den på en gång. Det gör att ljuset blir mjukare och lättare att ha att göra med vid vanlig "slöfoto" alá partybilder

Säger Matthias som har en 3600 och bara kan vinkla :(

he he... vi med 56:eek:r är snabba vet du ;-)
kände på mej att priserna gått ner sen sist jag kollade... fast min blixt har bara gått ner med 25% på ett år medan kameran sjunkit 40% på ett halvår *s*

Nu får man snart ducka när man tittar in till hökaren på hörnet så man inte får en A1:a i ryggen när man går ut...

okay tack så mycket då vet jag det finns det inga billigare varianter min ekonomi är inte direkt den bästa. ?

metz, Sunpac, Soligor, Sigma
gör alla "priat" bilxar. Eller rättare sagt de har modeller till de stora kameratillverkarna.
Vilken blixt du ska välja kan jag inte säga mer än
man vill ju ha så få begränsningar som möjligt, med andra ord så mycket lyx som möjligt.
Ju högre ledtal desto bättre normalt sätt.
Möjligheten att vinkla och vrida blixthuvudet är också bra eftersom det medger större frihet i fotograferandet.

Du måste själv komma fram till var på skalan du vill lägga dig.
Den börjar med din egna inbyggda blixt(?)och slutar med 15 studioblixtar med 100000 i ledtal ;)
Allt e ju som sagt bara en fråga om pengar.

Skulle jag själv välja en blixt idag skulle jag välja en 5600 HS D. Jag har även hört gott om Sigmas blixtar. Men jag ser det ju utifrån mina krav och önskemål.

det e inte meningen att jaga iväg dig, men jag kan inte svara vilken blixt du ska ha eftersom dina behov sanorlikt skiljer sig från mina
återkom gärna med mer frågor så ska jag ialla fall säga vad jag tycker.

här ser du en del av utbudet
www.cyberphoto.se
www.scandinavianphoto.se

för recensioner kolla här på fotosidan
eller sök på nätet jag vet inte rikgit var bara

för mer info om hur och varför en blixt funkar med kamera kan du kolla här
http://www.moose395.net/howto/flash.html

/Matthias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar