Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern blixt fungerar inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Köpte en ny digital systemkamera igår, en Konica Minolta D5. Jag hade sedan tidigare en extern blixt som jag hade till min Minolta Dynax 4.

Men jag får det inte till att fungera. Jag bytte batterier eftersom de var slut. Och blixten fungerar när man trycker på "testknappen". På kameran lyser symbolen för att det är blixt.
Varför fungerar det inte?

Vet inte hur det är med KM. Men Canons digitala systemkameror fungerar bara manuellet med "gamla" TTL blixtar. För att fungera fullt ut behövs en E-TTL blixt.

nikon d50

Jag har kemikameror
till dessa har jag en (ej nikon orginal)
ttl blixt.
Om jag sätter den på d50 så indikeras blixt men
det går inte att exponera. Om jag sätter om blixten till manuellt (reglage på blixten)
så funkar det.

Det verkar rimligt att kameran känner igen
gamla ttl blixtar och hindrar att man använder dessa då det inte fungerar med det digtala sättet!!

Vilken blixt är det? De jag har (3500xi och någon no-name) fungerar, men bara med full styrka. Förutsatt då att blixen är påslagen...

Den blixt jag har heter Sigma EF-430 ST. Det är precis som Jaan säger att det indikerar att det är blixt men det blir ingen.

Du säger att du ändrar till manuellt på blixten. På det reglage som finns på min blixt kan jag välja mellan off, TTL, MH, ML. Och så finns det en testknapp.

Är inte så insatt i detta... Kan det vara så att blixten inte fungerar alls till denna kameran då?

Jag tror att jag just har en sån blixt hemma. Kan testa den med min 7D när jag kommer hem för att se om den funkar på den.

prova MH eller ML

kanske betyder MH, ML manual high/low
kanske är blixten så smart att den i det läget presenterar sig för kameran som manuell blixt
och då funkar det(kanske).

sen är det bara börja räkna ledtal!

Du ska väl ställa in typ av ljusmätning, TTL t ex. Och att blixt ska användas så klart :)

Har du läst manualen till blixten/kameran?

Vad jag förstår så fungerar endast blixtarna Program Flash 5600HS (D), 3600HS (D) eller 2500 (D) med konicaminolta D5D och D7D. Sen vet jag inte om andra blixtar fungerar med begränsad funktionalitet eller om det är helt kört...

Jag har en 2000Xi och den tänder med min D7D men den går på med full effekt vid varje exponering...

/Fredrik

Hej.
Sådärja, nu har jag testat. Den blixten fungerade med min 7D. TTL-mätningen verkar dock inte fungera , så man får väl hålla sig till MH, ML/bländare.

Jag tycker också att det borde funka. Funkar kommunikationen i övrigt? Ser kameran att du har en blixt? Ändras blixtomfånget då du zoomar? Inte skitiga/dåliga stift under blixten, eller smutsiga kontakter på kameran?

För jag har inga märkvärdiga inställningar...

Japp, all annan kommunikation funkar. Den känner av blixten och blixtomfång ändras och den röda lampan blinkar när en ställer in.
Stiften putsade vi också av lite.

Nej, jag förstår inte...

du har säkert provat men i alla fall
du kör väl manuellt exponeringsläge, dvs du väljer själv tid/bländare?

Detta har stötts o blötts i mängder av trâdar i forumet, sök!
Endast blixtar med ett (D) funkar till 5D /7D, + anpassade blixtar frân t ex Sigma och Metz.
Övriga blixtar kan (som redan har nämts) köras som helt manuellt.
Vid tillfälle ska jag prova om jag kan ställa in min gamla 3600 pâ trâdlöst via min 700si och sedan lösa ut den med en 5D. Omständigt men ger en extra blixt i vissa tillfällen som skulle vara praktiskt.

Köpte nyss en Sigma EF-500 DG Super som fungerar perfekt, rakt på, vinklad uppåt, vinklad åt sidan, trådlöst, hela tjofräset. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar