Annons

Extender x2

Produkter
(logga in för att koppla)

Stisse

Aktiv medlem
Hej,

Någon som har ett 70-200 2.8f IS USM L och en Exdender x2?
Skulle vilja höra hur bra det fungerar ihop och hur kvalitén blir?

Funderar också varför man skulle köpa en Extender x1.4 när det finns en x2? förutom priset.

Är också nyfiken vad som händer om jag sätter det på ett EF 100mm 2.8f macro,
Vad händer med förstoringsgraden och vad händer med närgränsen?

Tack på förhand

Hej,

Jag har det och upplever tyvärr den kombinationen allt för mjuktecknande. Samma sak tillsammans med mitt 300 f/2.8 (och troligen med all annan optik också).
Av den anledningen så ligger mitt 2X nästan alltid på hyllan, 1.4X:an däremot tycker jag levererar bra kvalité med dessa objektiv

//Niclas

Hej,

Jag har det och upplever tyvärr den kombinationen allt för mjuktecknande. Samma sak tillsammans med mitt 300 f/2.8 (och troligen med all annan optik också).
Av den anledningen så ligger mitt 2X nästan alltid på hyllan, 1.4X:an däremot tycker jag levererar bra kvalité med dessa objektiv

//Niclas
hmm.. ok..
Har du några exempel biler med denna combo? Vore jätte snällt!

hmm.. ok..
Har du några exempel biler med denna combo? Vore jätte snällt!

Jag kanske är lite väl hård, det kan nog vara en kombination som fungerar utmärkt för många.

Men jag har upplevt att CA blir lite väl påtaglig. Se utsnitt ur en bild här:

//Niclas

Bilagor

• IMG_1402-2.jpg
    IMG_1402-2.jpg
    65.5 KB · Visningar: 92
Hej,

Någon som har ett 70-200 2.8f IS USM L och en Exdender x2?
Skulle vilja höra hur bra det fungerar ihop och hur kvalitén blir?

Funderar också varför man skulle köpa en Extender x1.4 när det finns en x2? förutom priset.

Är också nyfiken vad som händer om jag sätter det på ett EF 100mm 2.8f macro,
Vad händer med förstoringsgraden och vad händer med närgränsen?

Tack på förhand

Jag använder Canon EF 70-200/2,8L IS II USM tillsammans med Sigma EX 1,4x och 2,0x APO DG telekonverter. Jag tycker att resultatet blir vad man har rätt att hoppas på. D v s skärpan försämras, autofocus blir långsammare ljusstyrkan blir sämre. Mer så med 2x än med 1,4x. Men båda levererar användbara bilder med den snävare bildvinkel man är ute efter.

Exempel med 2x:
https://www.flickr.com/photos/galldin/14139966861/

Jag har också Canon EF 100/2,8L IS USM Macro. Ingen teleconverter kan användas tillsammans med detta objektiv.

Jag använder både 70-200/2,8 is II och 300/2,8 is med canon 2x III och resultatet blir alldeles utmärkt men man måste blända ned ett steg för att få bra skärpa. Jag är dessutom mycket kinkig med bildkvaliteten. Längre brännvidder kräver förstås bättre handhavandeteknik för att få skarpa bilder. Den äldre 70-200 is ger inte lika bra resultat eftersom den inte har samma skärpa vid full öppning.

Macro 100/2,8 is går alldeles utmärkt att använda med extender men du måste sätta en mellanring mellan objektiv och extender.

Värt att komma ihåg att Canon har inte mindre än tre versioner av sina convertrar.
Både 1,4X och 2X.

Har inte testat 2X. Men erfarenhet av både 1,4X II och 1,4X III.
Det är en rejäl skillnad optiskt mellan dessa båda.
De som jag har pratat med säger att det är minst lika stor skillnad mellan 2X II och 2X III.

Jag använder gamla EF 300/2.8 L och Extender 2x I jättemycket. Men det blir ganska mjukt på största bländaren, så jag skjuter alltid med 2/3 eller 1 stegs nedbländing, Då blir det riktigt skarpt.

Har ofta funderat på att köpa 2x version II, men han som tur är inte detta för än III:an släptes. Den skulle vara väldigt bra med fram för allt mycket bättre kontrast på full öppning.

Kolla här:

http://www.kennewcombe.com/Teletest2.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar