Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exportinställning från iPhoto

Produkter
(logga in för att koppla)

pia51

Aktiv medlem
Jag exporterar bilder från iPhoto till skrivbordet och laddar sedan upp till FS. Använder jag rätt inställningar vid exporten för bästa visningsreultat på FS?

Typ: JPG
JPG-kvalitet : mellanstor
Storlek: stor

Tacksam för hjälp
/pia

Om jag hade exporterat från iPhoto hade jag nog kört på dessa inställningar, testade precis och jag tror det ska funka för de flesta bilder.

Anledningen till att jag satt storlek till 'custom' och 1024px på längsta sidan är att det är det största formatet FS visar bilderna i och jag tror att FS inte gör någon egen omskalning av bilderna om man håller sig inom <1024px och < 800kb i filstorlek.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel..

Bilagor

• Screen Shot 2011-12-08 at 13.31.53.jpg
    Screen Shot 2011-12-08 at 13.31.53.jpg
    16.6 KB · Visningar: 254
Om jag hade exporterat från iPhoto hade jag nog kört på dessa inställningar, testade precis och jag tror det ska funka för de flesta bilder.

..

Tack för hjälpen Michael,
Jag har provat dina inställningar och de fungerade ju bra. Kanske bättre än de jag använde innan. Det känns som om bilden blev skarpare och inte så diffus än de tidigare. Nu kör jag på detta
/pia

Anledningen till att jag satt storlek till 'custom' och 1024px på längsta sidan är att det är det största formatet FS visar bilderna i och jag tror att FS inte gör någon egen omskalning av bilderna om man håller sig inom <1024px och < 800kb i filstorlek.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel..

Det funkar inte alls... Bildfilen blir 1,4mb och dessutom mycket sämre i kvalite? Jämförde med en annan som jag har lyckats "spara för webb" och den blev i kvalite som orgnialet vad jag kan se och större än vad jag lyckats med innan. Men tack ändå klart för din hjälp....

Det funkar inte alls... Bildfilen blir 1,4mb och dessutom mycket sämre i kvalite? Jämförde med en annan som jag har lyckats "spara för webb" och den blev i kvalite som orgnialet vad jag kan se och större än vad jag lyckats med innan. Men tack ändå klart för din hjälp....

Kan du ta en skärmdump på ditt inställningsfönster för exporten och mejla den, orginalbilden och jpgen som blev 1.4mb till mig på [email protected] så ska jag se om jag kan hjälpa ytterligare :)

Kan du ta en skärmdump på ditt inställningsfönster för exporten och mejla den, orginalbilden och jpgen som blev 1.4mb till mig på [email protected] så ska jag se om jag kan hjälpa ytterligare :)

Jag vet inte hur man tar en skärmdump på iMac... Tips? =)

Men och andra sidan.... Jag lyckades dels göra en större bild för jag fick nåt tips om att " spara för webb" funktion skulle funka. Det blev iaf bättre men inte riktigt så som jag kanske ville ha det till 100% men det får duga tills vidare....

Jag vill att bilderna ska visas i stort sett lika stora som när jag tittar på dom i iPhoto eller vad det nu är men det är väl bara att glömma....... =(

Jag har för övrigt planer på att rätt snart sluta lägga ut bilder här och ta bort mina nuvarande bilder med för att flytta över det till en egen hemsida. Tydligen ska det inte vara så svårt eller dyrt nuförtiden att skapa och äga egna hemsidor... Och där kan man ju göra precis hur man vill vad jag har förstått...

Tack som fan än en gång för att du är så hjälpsam!! Det uppskattas verkligen men vi hoppar över det denna gången... men tusentack iaf!!

Ha det awsome!!

Mvh / Paul

shift kringla 4 eller shift kringla 3

På det första alternativet får du en markör där du kan markera upp området du vill skärmdumpa medan det andra tar hela skärmen.

Jag vet inte hur man tar en skärmdump på iMac... Tips? =)

Men och andra sidan.... Jag lyckades dels göra en större bild för jag fick nåt tips om att " spara för webb" funktion skulle funka. Det blev iaf bättre men inte riktigt så som jag kanske ville ha det till 100% men det får duga tills vidare....

Jag vill att bilderna ska visas i stort sett lika stora som när jag tittar på dom i iPhoto eller vad det nu är men det är väl bara att glömma....... =(

Jag har för övrigt planer på att rätt snart sluta lägga ut bilder här och ta bort mina nuvarande bilder med för att flytta över det till en egen hemsida. Tydligen ska det inte vara så svårt eller dyrt nuförtiden att skapa och äga egna hemsidor... Och där kan man ju göra precis hur man vill vad jag har förstått...

Tack som fan än en gång för att du är så hjälpsam!! Det uppskattas verkligen men vi hoppar över det denna gången... men tusentack iaf!!

Ha det awsome!!

Mvh / Paul

Skärmdump på mac;
Kringla+Shift+3 = en skärmdump med datum/tid av hela skärmen sparas på skrivbordet.
Kringla+Shift+4 = markören blir ett 'sikte' som du kan dra och släppa för önskad det (som markeringsverktyget i PS), när du släppen musknappen sparas en skärmdump av området på skrivbordet.
Kringla+Shift+4 och sen Spacebar = markören blir en fin liten kamera och du kan klicka på valfritt fönster för att bara ta en dump av just det fönstret (som exportfönstret jag la upp tidigare i tråden).

Ang bilderna på FS så är det helt enkelt så att de har gränser vid 1024px. Större än så går det inte att få. Mina bilder här på FS håller alla den storleken, och är långt under de 800kb de får vara.

Lycka till med hemsidan. :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto