Annons

Export till JPG i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Därför delar jag också Per Löfquists uppfattning att LR inte räcker till för att optimera bilderna, utan en rundtur till Photoshop krävs om det ska bli riktigt bra.

Där är nog till slut något där du och jag faktiskt är överens :)

Skärpningsmekanismen i LR duger bra för vardagsbruk, men vill man ha ett riktigt snyggt resultat känns det enklast att gå via PS även om det blir lite av ett extra steg.

men är det ingen som använder Mogrify som jag skrev om, där har man massor med inställningar för skärpan, lite svårt att kolla dock man får exportera och sedan jämföra resultatet

vpkmrd.jpg

men är det ingen som använder Mogrify som jag skrev om, där har man massor med inställningar för skärpan, lite svårt att kolla dock man får exportera och sedan jämföra resultatet

vpkmrd.jpg

Jag har iofs Mogrify men det använder jag mest för att typ göra ramar och sådant. Har inte provat skärpedelen men den kanske kan vara värd en närmare titt. Tvivlar dock på att det skulle göra bättre ifrån sig än PS. En fördel dock skulle ju ev vara ett effektivare arbetsflöde. Ska kollas när tid finnes. Tack för tipset!

Hur kollar ni egentligen slutskärpa för utskrift för just det mediet ni avser skriva ut den på? Softproofing är ju för färger.

Hur kollar ni egentligen slutskärpa för utskrift för just det mediet ni avser skriva ut den på? Softproofing är ju för färger.

I Photoshop är det inga problem, där ser man ju hur mycket skärpa man lagt på innan utskrift. I Lightroom är det en blackbox, eller gissningslek om man så vill.

I Photoshop är det inga problem, där ser man ju hur mycket skärpa man lagt på innan utskrift. I Lightroom är det en blackbox, eller gissningslek om man så vill.

Nej, ,man ser 100% inte hur det ser ut på visst papper och viss ppi.

Edit: skärpning i LR är grundskärpan. Den vid export eller utskrift är till för mediet.

Nej, ,man ser 100% inte hur det ser ut på visst papper och viss ppi.

Edit: skärpning i LR är grundskärpan. Den vid export eller utskrift är till för mediet.
Du kan inte bedöma skärpan i utskrift på papper, annat än att det ska se överskärpt ut på skärmen för att bli bra i print, men diskussionen i denna tråd handlade väl mer om hur det ser ut på skärm, och det kan du väl bedöma, eller?

det är inte så jättelätt att avgöra skärpekvalitén i filerna ibland, jag brukar öppna båda i faststone och växla mellan dem, då ser man lätt de små skillnaderna

Du kan inte bedöma skärpan i utskrift på papper, annat än att det ska se överskärpt ut på skärmen för att bli bra i print, men diskussionen i denna tråd handlade väl mer om hur det ser ut på skärm, och det kan du väl bedöma, eller?

Nej, vi halkade in om skärpa. Tyvärr helt OT.
Tråden borde handla om PPI ;)

/Stefan

so LR's output sharpening for screen is not size dependent, only resolution ppi.

Hmm, detta stämmer inte med mina tester. Jag får exakt samma bild oavsett setting för ppi när jag exporterar till screen.

Sedan kan jag inte annat än hålla med om, att det inte är speciellt klart hur olika inställningar i LR påverkar resultatet. Därför delar jag också Per Löfquists uppfattning att LR inte räcker till för att optimera bilderna, utan en rundtur till Photoshop krävs om det ska bli riktigt bra.

Jag håller nog med, för att verkligen optimera skärpa är säkert PS en nödvändighet.

Jag tycker Lightrooms styrka ligger i att skärpeverktygen är få och ganska lätta att förstå och använda (även om det uppenbarligen inte är glasklart). Det gör att att det är lättare för en amatör att få ett godtagbart resultat och att risken för att man "går bort sig" är mindre med LR än mer avancerade verktyg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar