Annons

Export till JPG i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Den här bilden är exporterad från LR inställt på 20000 dpi och 400 pixlars bredd. Den skulle bli väldans liten om man nu kunde skriva ut den med så många punkter per tum, men när jag publicerar den här har värdet som synes inte sååå stort betydelse ;)

Visa bilaga 129523
Och du tycker den ser optimalt skärpt ut för att visas på webben?

Just den där hade jag missat att ställa in någon skärpning alls på, men här kommer två nya varianter - den ena med LR inställd på 72 dpi och den andra på 600 dpi:

Naughty Monkey_2008-04-26_600dpi.jpg
Snuskapa med LR export på 600 dpi

Naughty Monkey_2008-04-26_72dpi.jpg
Snuskapa med LR export på 72 dpi

Jag kan bara konstatera att du har helt rätt - Lightroom gör olika skärpning beroende på vilken dpi man väljer. Jag trodde att det inte skulle bli någon skillnad alls när man exporterar för skärmvisning, men även om det inte är jättestor skillnad så syns det.

Nu finns det väl knappt några skärmar med så låg upplösning som 72 dpi längre, så antagligen är det bättre att utgå från ett högre värde. En del skärmar är ju nu för tiden väldigt högupplösta, och då är kanske Lightrooms defaultvärde på 240 dpi bra ...

Alltid lär man sig nåt nytt :)

Placeboeffekt eller faktisk skillnad? Gör om med 1 ppi, 10 ppi, 100 ppi, 1000 ppi, 10000 ppi och se pm någon kan rangordna. Gärna två exemplar av samm ppi-variant för att minska slumpchans ännu mer.

Och slutligen: OM det skulle vara skillnad, varför skulle man välja 72 ppi för skärmar som är ~120 ppi vilket är hyfsat normalt idag? Finns inga skärmar som är 72 ppi nuförtiden.

Jag exporterade just en bild i 5 olika upplösningar: 2, 72, 300, 2000 och 30000 PPI. Ingen som helst skillnad. Bilderna ser exakt likadana ut, och är exakt lika stora mätt i byte och pixlar. Däremot finns rätt PPI-värden inbakade i dem.

Så, nej, jag tror inte att LR's PPI vid export påverkar skärpan.

Jag skrev att jag inte vet vad som är det optimala värdet att använda. Om ni inte ser skillnad så må det så vara, men jag ser skillnader i detaljkontraster och dylikt - dock inte så mycket att jag bryr mig. LR:s defaultinställning duger gott.

Hehe - jag är alltså inte någon pixelpeepare, men jag ser skillnad på mina två bilder jag portade. Har kanske med skärm och webbläsare att göra också.

Är det bara jag som tittar på pixlarna? När jag skall ha bilden som skärmsläckare på datorn så skapar jag en bild som överenstämmer med max antalet pixlar i höjd eller bredd. Sedan skärper jag upp bilden det sista jag gör. Likaså om bilden skall vara på en hemsida. Då undersöker jag hur många pixlar som bilden kommer att få och sedan skapar jag en sådan bild som jag skärper upp lite innan jag lägger ut en.

Moderskeppets nya kurs "Allt om skärpa" beskriver ämnet på ett bra sätt (om man nu litar på Anders Jensen). Grundskärpa, detaljskärpa, effektskärpa samt slutskärpa för web eller utskrift. En mastig genomgång som går på djupet. Där beskrivs bl.a. just detta med skärpning efter nedskalning.
Alla de där efterapningarna bygger på Bruce Frasers ursprungliga arbete. Läs "Image Sharpening with Adobe Photoshop CS2" av Bruce Fraser, så lär du dig originaltexterna som bl a Lightrooms skärpningsalgoritmer bygger på.

Hehe - jag är alltså inte någon pixelpeepare, men jag ser skillnad på mina två bilder jag portade. Har kanske med skärm och webbläsare att göra också.
Jag tog in bägge bilderna i CS och subtraherade (drog även upp brightnes efter subtraktionen för att det ska synas bättre). Resultatet enligt nedan så helt klart att bilderna inte är identiska.

Bilagor

• Naughty-Monkey_2008-04-26_difference_b.jpg
    Naughty-Monkey_2008-04-26_difference_b.jpg
    65.6 KB · Visningar: 373
Och jag tog mina exporterade originalbilder med PPI 2 och PPI 30000 och la som lager på varandra i Photoshop med läge "difference", och den resulterande bilden är fullständigt becksvart. RGB 0,0,0 överallt.

Mogrify

Jag var också väldigt osams med LR's JPG-export. Skärpningen jämfört med den kontroll man har i PS var jag inte riktigt nöjd med. Men så hittade jag Mogrify-pluginet. Det har grymma möjligheter att påverka det mesta:

- skärpning (välj bland en mängd olika algoritmer, jag tog "sinc")
- storlek (välj hur den ska begränsa storleken, maxyta, ram, u-name-it)
- ram
- vattenmärkning

och mycket mer som jag inte kommer på, men bara det att man har full kontroll över skärpan och storleken är kanon tycker jag. Har t ex ett preset där den gör bilden 0,5 Megapix stor för att ladda upp på t ex Flickr, ett annat preset för att göra en inom ramen 400x400 px och 100kb för att ladda upp här. Skärpan optimerad för att visas på datorskärm. Tycker faktiskt jag får riktigt bra resultat nu. Bortsett från vissa jpg-artefakter ibland om man tittar noga, men det är ju en avvägning, vill man ha stora filer så blir man ju av med det men å andra sidan så är det ju inte för stora filer man använder jpeg.

Bifogat dessa två presets för LR & Mogrify om någon är nyfiken.

Bilagor

• LR_presets.zip
    3.2 KB · Visningar: 34
Jag tycker det här är intressant.

Ni som nu har testat, vad har ni för inställning för Output Sharpening?

När jag provade med Sharpen for Glossy Paper och sedan laborerar med Resolution 72 respektive 600 PPI så ser jag en skillnad i resultatet. JPG-filerna får också olika storlek i bytes.

Om jag däremot gör Output sharpen for screen så blir filerna identiska oavsett PPI värdet.

Detta är väl egentligen logiskt.

För skärmvisning har inte PPI någon betydelser men om man skall skärpa en bild som skall skrivas ut är det väl rimligt att ge olika resultat beroende på hur stor bilden skall printa, och det är ju där som PPI värdet kommer in i bilden.

Jag tycker det här är intressant.

Ni som nu har testat, vad har ni för inställning för Output Sharpening?

När jag provade med Sharpen for Glossy Paper och sedan laborerar med Resolution 72 respektive 600 PPI så ser jag en skillnad i resultatet. JPG-filerna får också olika storlek i bytes.

Om jag däremot gör Output sharpen for screen så blir filerna identiska oavsett PPI värdet.

Detta är väl egentligen logiskt.

För skärmvisning har inte PPI någon betydelser men om man skall skärpa en bild som skall skrivas ut är det väl rimligt att ge olika resultat beroende på hur stor bilden skall printa, och det är ju där som PPI värdet kommer in i bilden.

Där kan du förstås ha en poäng, tänkte inte på det. Mina tester gjordes med "sharpen for screen". Ska testa med "sharpen for paper".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar