Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Exponeringstid
- Trådstartare VW-55
- Start datum
Zewrak
Aktiv medlem
millhouse
Aktiv medlem
Någon som vet var man kan ladda ner "exponeringslathund" för fotografering. Minns inte hur man räkna ut det. Ex: 100 ISO, soligt, sek:125 f.16 och så vidare. Alla svar är uppskattade.
MVH David.
Hej David!
Med hänvisning till mitt andra svar idag om handskar vid mörkrumsarbete så skulle man nu när jag svarat dig tro att jag har aktier i Photax, men tyvärr inte.
Så mitt svar på din fråga är Photax. Gå in på deras första sida och längst ned på vänster sidan finns "Faktasidor". och där finns en hel bra grejer. Där kan du likt kvinnorna på REA "rusa" runt en bra stund.
laparn
Medlem
Någon som vet var man kan ladda ner "exponeringslathund" för fotografering. Minns inte hur man räkna ut det. Ex: 100 ISO, soligt, sek:125 f.16 och så vidare. Alla svar är uppskattade.
MVH David.
What'y' mean? Exponeringslathund?
För manuell exponering utifrån uppskattning av ljus eller hur exponeringen är konstant med ändrade parametrar för ISO, exponeringstid och bländare?
Sunny 16 som nämndes av tidigare talare är ett bra riktvärde att lära sig. Leta upp och förstå!
Förstår du även hur zonsystemet fungerar (googla "Ansel Adams", "zone system" etc) kommer du långt, för att inte säga hela vägen, till att kunna exponera en kamera utan någon som helst ljusmätning.
Använder du dessutom svart-vit negativ film har du en bra förutsättning att lyckas med exponeringen även om du gissar något fel. Dessa filmer har en större exponeringslatitud än tex positiv film eller digitala sensorer och är "förlåtande" i jämförelse med dessa.
Vad gäller treenigheten ISO, tid & f. Så är det ganska trivialt. Ett högre ISO ger högre känslighet för ljus och således behöver du justera bländaren eller slutartiden till en mindre exponering, dvs mindre hål (mindre bländaröppning) eller kortare tid.
Ett lägre ISO ger mindre känslighet för ljus och justering sker på motsvarande sätt fast tvärtom. Dvs större öppning eller längre tid.
Större bländaröppning innebär ett behov att korta slutartiden eller sänka ISO (vilket går för varje unik exponering med digitalkamera eller med analogkamera med enstycksexponering, tex storformat motsv.)
Osv osv...men detta kanske inte var vad du frågade efter? Kan inte riktigt tolka ditt behov.
Säger:
Sunny16
&
Zonsystemet
...och du är i hamn David! ;-)