Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponeringskompensation

Produkter
(logga in för att koppla)

Lincon888

Avslutat medlemskap
Har tänkt på en knapp som jag aldrig använder. Exponeringskompensation +/-.
Alltså, om jag mäter ljuset med ISO 400 till
Bländare 3.5
Slutare 7
Borde jag inte då kunna sänka till ISO 200 och köra +2 eller liknande med exp kompensation? Eller förlorar jag något på att öka ljuskänsligheten med den?

Förstår nog inte riktigt frågan men exponeringskompensation använder jag när jag fotar i bländar- eller slutarprioritet.

Säg att du skall fota en grå bil på en gräsmatta. Du ställer in bländaren på 8 och kameran räknar ut tiden till 1/100 sekund. Bilden blir korrekt exponerad.

Om du nu byter ut bilen mot en vit bil så kommer kamerans ljusmättning att luras och kanske föreslå en tid om 1/200 sekund vilket skulle leda till en underexponerad bild. Du kan då använda positiv exponeringskompensation om +1 så kommer bilden att bli korrekt exponerad.

Om bilen istället är svart får du använda negativ kompensation.

Värdena är tagna ur luften, de bara visar principen.

Jag använder kompensation ganska sällan men ett klassiskt tillfälle är när man fotar i snö, då måste man ofta vrida upp rejält eftersom kamerans ljusmätning luras.

jag fotar alltid manuelt...är det inte bättre att bara ändra bländare eller slutare då?
Vad jag menade var om man är i ett mörkt rumt tex, med lite ljus. O så vill jag fota med ISO 400, men det går inte för slutar tiden blir för låg för att hålla kameran i handen. Säg då att jag ökar exp kompensation med 5 och på så sätt får upp slutartiden så jag kan köra på fri hand. Hänger du med?

Lincon888 skrev:
jag fotar alltid manuelt...är det inte bättre att bara ändra bländare eller slutare då?
Vad jag menade var om man är i ett mörkt rumt tex, med lite ljus. O så vill jag fota med ISO 400, men det går inte för slutar tiden blir för låg för att hålla kameran i handen. Säg då att jag ökar exp kompensation med 5 och på så sätt får upp slutartiden så jag kan köra på fri hand. Hänger du med?

Om du fotar manuellt så existerar väl inte exponeringskompensation som begrepp?

Då har du ju själv valt tid och bländare. Om du utgår ifrån en korrekt exponering och sänker ISO från 400 till 200 kommer bilden att undexponeras 1 steg.

Nu använder jag en Canon och du har väl Nikom om jag förstår rätt men principerna borde vara de samma.

inte en anning. Men jag har en gammal halvautomatisk analog pentax med. Man ställer bara bländaren på den så väljer den slutare, om jag ser att slutaren hamnar under 60 brukar jag höja exp kompensation för att komma upp i högre slutartider.

Lincon888 skrev:
Kollar du på exponeringsmätaren då? annars är det väl inte manuellt

Filmen/sensorn behöver ju en viss mängd ljus vid ex. 400 iso. Om du då bara ändrar exponeringskompensationen så att du får kortare tid kommer du ju att få en underexponerad bild.

Lincon888 skrev:
inte en anning. Men jag har en gammal halvautomatisk analog pentax med. Man ställer bara bländaren på den så väljer den slutare, om jag ser att slutaren hamnar under 60 brukar jag höja exp kompensation för att komma upp i högre slutartider.

Låter som ett garanterat recept för felexponerade bilder! :)

Lincon888 skrev:

Det du då gjort är alltså att tvingat kameran att välja en snabbare tid än automatiken mätt fram. Om automatiken gjort "rätt" har du alltså tvingat fram en för kort tid vilket resulterat i en underexponerad bild.
Det exponeringskompensationen kan hjälpa till med är när du vet att automatiken inte kommer kunna klara biffen själv. Då berättar du för kameran att den ska över- eller underexponera lite utifrån vad automatiken skulle uppfatta som rätt. Allt detta är ju som någon tidigare påpekat främst intressant när du kör i något av automatiklägena. Fullauto, bländar-, eller slutarautomatik.
Eftersom kamerors ljusmätare utgår från en reflektionsnorm om 18%, alltså att en genomsnittligt motiv reflekterar 18% ljus, så räknar den ut exponeringar från den basen.
Men om du vill fota en skidåkare i ett vitt vinterlandskap, där snön ju reflekterar mycket mer än snittet 18%, så kommer kamerans automatik underexponera bilden så snön blir grådassig. För en riktig exponering med vit snö måste du berätta för automatiken att exponera lite högre än normalt. Du exponeringskompenserar då uppåt (+).
Tvärtom om du vill fota julmyset i ett halvdunkelt vardagsrum. Då måste du underkompensera lite så att inte bilden ser ut som om det är mitt på ljusan dag.

Hoppas jag hjälpte till att få ner poletten.
/jer

PS. BKT brukar betyda bracketing (sv "gaffling") vilket innebär att kameran ställer in flera (oftast tre) olika exponeringar efter varandra. Tex en normalexponerad, sen en över- och en underexponerad. Hur mycket över- resp underexponeringen skall vara brukar man kunna ställa in själv. Kanske kan vara bra om man har bråttom och är osäker på exeakt rätt exponering. Ställ BKT och knäpp tre bilder så borde nån vara rätt. Det är väl tanken med funktionen kan jag gissa. Eller kanske bra vid HDR-foto. DS.

Senast ändrad:
tack för ditt svar Jerry! Nu är jag med! =). Det är alltså därför jag aldrig brytt mig om den knappen, för jag behöver den inte. Ska jag fota något i snö brukar jag ljusmäta med spotmätning på snön och motivet sen ta ett mellanvärde =).
Gaffling har jag lekt lite med på en Sony A100 nu när du säger det =)
Tack!

Robin Gyllander skrev:
Skulle det inte gå att välja iso i efterhand?
Trodde vi diskuterat klart det på bilddagboken :p
Visst teoretiskt sett går det men eftersom ändrad ISO ger ändrad exponering så är ju användningsområdet mycket begränsat då bilden dynamiska omfång hindrar dig från. Jag ser inte vitsen alls faktiskt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar