Lincon888 skrev:
inte en anning. Men jag har en gammal halvautomatisk analog pentax med. Man ställer bara bländaren på den så väljer den slutare, om jag ser att slutaren hamnar under 60 brukar jag höja exp kompensation för att komma upp i högre slutartider.
Det du då gjort är alltså att tvingat kameran att välja en snabbare tid än automatiken mätt fram. Om automatiken gjort "rätt" har du alltså tvingat fram en för kort tid vilket resulterat i en underexponerad bild.
Det exponeringskompensationen kan hjälpa till med är när du vet att automatiken inte kommer kunna klara biffen själv. Då berättar du för kameran att den ska över- eller underexponera lite utifrån vad automatiken skulle uppfatta som rätt. Allt detta är ju som någon tidigare påpekat främst intressant när du kör i något av automatiklägena. Fullauto, bländar-, eller slutarautomatik.
Eftersom kamerors ljusmätare utgår från en reflektionsnorm om 18%, alltså att en genomsnittligt motiv reflekterar 18% ljus, så räknar den ut exponeringar från den basen.
Men om du vill fota en skidåkare i ett vitt vinterlandskap, där snön ju reflekterar mycket mer än snittet 18%, så kommer kamerans automatik underexponera bilden så snön blir grådassig. För en riktig exponering med vit snö måste du berätta för automatiken att exponera lite högre än normalt. Du exponeringskompenserar då uppåt (+).
Tvärtom om du vill fota julmyset i ett halvdunkelt vardagsrum. Då måste du underkompensera lite så att inte bilden ser ut som om det är mitt på ljusan dag.
Hoppas jag hjälpte till att få ner poletten.
/jer
PS. BKT brukar betyda bracketing (sv "gaffling") vilket innebär att kameran ställer in flera (oftast tre) olika exponeringar efter varandra. Tex en normalexponerad, sen en över- och en underexponerad. Hur mycket över- resp underexponeringen skall vara brukar man kunna ställa in själv. Kanske kan vara bra om man har bråttom och är osäker på exeakt rätt exponering. Ställ BKT och knäpp tre bilder så borde nån vara rätt. Det är väl tanken med funktionen kan jag gissa. Eller kanske bra vid HDR-foto. DS.