Annons

Exponeringskompensation

Produkter
(logga in för att koppla)
Det ser ju inte riktigt bra ut. Den första är ju helt klart för mörk och ligger inte bra i histogrammet. Det ät ju i och för sig rätt mycket vitt centrerat i bilden.
Jag har inte reflekterat över att min D5D skulle exponera fel, i allafall inte utomhus på mixade motiv och inomhus kör jag mest med blixt.

Jag ska arrangera en liknande situation när jag kommer i em och kolla så får du nåt att jämföra med.

(fast usch, tänk om min bild oxå blir mörk)

Japp, det är så fort det är lite vitt med i bilden som den exponerar så här fel./ljusa motiv. Nu ska man aldrig ta kort med tex ett litet fönster i bakrunden, men min kamera uppför sig lite som en tidig analog kamera jag hade,
- Om det inte hade varit en digital kamera så man kunnat se reultatet direkt, utan fått detta på rulle en vecka senare så hade jag nog varit mer besviken.

Fick svar från Zieger att det förmodligen berodde på tillbehören , objektiv eler blixt. men att den i vilket fall som helst borde skickas in tilsammans med tillbehören.
Problemet uppkommer med alla 4 objektiven så nu skickas den iväg 5 veckor ( Tyskland igen )

"Rapport från testlabbet..."

Har nu arrangerat en liknande bild och visst, den drar åt vänster i histogrammet. Å andra sidan finns det rätt gott om 255,255,255 pixlar också.
En solbelyst dominant vit yta är väl inte och leka med för expmätaren. Det är ju det här med 18% osv osv.
Som jag tidigare sagt tycker jag min kamera exponerar väl i vardagliga situationer och jag bedömmer den som helt ok. Det hjälper ju i och för sig inte dig och jag förstår din frustration när du jämför med din kompis.

Jag tror inte den blir mycket bättre efter en tur till Tyskland. Om du skickar den följ gärna upp i tråden när du fått tillbaks den.

Och så var det bilden, döm själv:

Bilagor

• pict1543small.jpg
    pict1543small.jpg
    50.9 KB · Visningar: 192
Som ren jämförelse tog jag samma bild med min gamla Z1:a. Och resultatet, rätt likartat.

Bilagor

• pict1671small.jpg
    pict1671small.jpg
    54.4 KB · Visningar: 192
Dina bilder blir helt OK, tack för att du lade upp dina bilder. Ska försöka komma ihåg att återkomma om 5 veckor :) Hoppas att det blir bättre. Om inte annat så får jag vänja mig vid att ha konstant exponeringskompenastion ca +1

Tillbaka från Service

Härligt,, ett paket från Zeiger
Displayen är det bra drag i och visar bilder med mycket bra kvalite ingen pixelallignment längre samt inget fel på exponeringen. Problemet var märkligt. visade sig inte vid spotmätning. Det borde visa att ljusmätaren fungerar. ? Det visade sig vid honeycombmätning och centerview. Bilderna blev underexponerade om du tog kort på sommaren på tex peroner som satt i vita trädgårdsstolar. Även vid sidoljus/lätt motljus. Men inte alltid.
Fick jämföra kameran med liknande för att konstatera att det inte var fel på mig utan kameran.
Så jag har verkligen lärt mig att flytta mig efter ljuset och även använda spotmätning. Nu när kameran är tillbaka från service så kan jag fota på som en riktig pocketkamerafotograf. skönt ? :)
Så summa summarum: inget ont som inte har något gott med sig. = Fortsätter röra mig o tänker mycket på ljuset.

Ja det vet jag inte riktigt, Det står "funktionskontroll och rengöring". Men för det behöver Zeiger i Sverige inte skicka den till Tyskland i 3 veckor extra. Så jag tror jag fick beskrivningen av vad som gjorde med den i Sverige. Nu fungerar den o jag är lycklig. Har haft mailkontakt med en annan 7D ägare på fotosidan som hade liknande problem och fick i ett tidigt stadium sin Ljussensor utbytt.
Tyvärr har jag haft alla barnsjukdomar som går att få på min. Backfocus/fronfocus, LCD fel 2ggr. Mjukvaruuppdatering. Samt verkar som felkalibrering av ljusmätaren.
Det som är bra är är att vid 50 provkort igår (efter service) så fungerade kameran perfekt. Och hade det inte varit för att jag jämfört med flera Minolta kameror och andra systemkameror så skulle jag tro att det var fel på mig och att exponeringskompensation så ofta var normalt. Jag menar ratten sitter ju lätt o smidigt. Sen såg jag min kompis ta kort med sin kamera riktad upp i bladverket på ett träd med solen bakom med en bra balanserad exponering (minolta A2). När jag gjorde det krävdes det +3 i exponering. Men inte nu längre :)
Slutet gott efter 3000 exponeringar. Nu fungerar kameran som den ska :)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto