Annons

Exponeringskompensation

Produkter
(logga in för att koppla)
mange78 skrev:
Jag fattar dock fortfarande inte hur man kan "flytta" mittpunkten på exponeringsskalan i manuellt läge?
Tänk dig att du riktar kameran mot en ljus himmel med en ljusmätarskala som bara fixar +/- två steg. Din exponeringsskala ser då ut ut så här (saknar indikering):

|••|••<>••|••|

Så ponerar vi att du rattar in plus 2 2/3 stegs exponeringskompensation. Då kommer du helt plötsligt att få liv någonstans i din skala:

|••|••<>••|••|

Tar du reda på var din kamera klipper högdagrar så kan du då använda detta för att få en supersnabb, säker och simpel metod för exponeringsmätning: Ratta bara in rätt kompensation, rikta spotmätaren mot det ljusaste i motivet du vill ha teckning i och ställ in exponeringen. Klart!

mange78 skrev:
Hur ändrar du bländaren annars i M-läge?

I M-läget ändrar jag bara tiden.
Det går att ändra bländaren också antagligen med den knappen. Men det är krångligt, man ska trycka ner knappen samtidigt som man rattar. Vill man dessutom låsa exponeringen blir det en knapp till. Pust!
Jag vill styra bländaren, sedan får tiden bli vad den vill. Jag har inga problem med att hålla stadigt ner till 1/15 s.
Tidsautomatik älskar jag. :)

jimh skrev:
Tänk dig att du riktar kameran mot en ljus himmel med en ljusmätarskala som bara fixar +/- två steg. Din exponeringsskala ser då ut ut så här (saknar indikering):

|••|••<>••|••|

Så ponerar vi att du rattar in plus två stegs exponeringskompensation. Då kommer du helt plötsligt att få liv någonstans i din skala:

|••|••<>•|••|

Tar du reda på var din kamera klipper högdagrar så kan du då använda detta för att få en supersnabb, säker och simpel metod för exponeringsmätning: Ratta bara in rätt kompensation, rikta spotmätaren mot det ljusaste i motivet du vill ha teckning i och ställ in exponeringen. Klart!

Ok, jag är hyfsat med nu. Men då har inte vi Canon användare någon knapp "ledig" för att göra denna kompensation i M-läge. Rattar/trycker vi på funktionen exponeringskompensation i M-läge ändrar vi bländarvärdet.

.Z. skrev:
Jodå du har rätt Jim, fungerar så på min KM också...

De fåtal gånger jag kör manuellt så rör jag dock inte kompensationen utan kompenserar uppåt eller nedåt enbart med hjälp av tid/bländarkombinationen & ljusmätarens utslag.

Larsa, du har ju 7D, vill du förklara hur du menar? Jag har 5D och förstår inte riktigt. Hur kompenserar man i manuellt läget (bortsett från tid/bländare naturligtvis)?

Om jag i manuellt läge håller inne exponeringslåsknappen så kan jag med inmatningshjulet justera bländaren så att kameran kompenserar med att ändra tiden (t ex ökar jag ett bländarsteg från 8 till 11 så dubbleras tiden).

MVH

millimeter skrev:
Om jag i manuellt läge håller inne exponeringslåsknappen så kan jag med inmatningshjulet justera bländaren så att kameran kompenserar med att ändra tiden (t ex ökar jag ett bländarsteg från 8 till 11 så dubbleras tiden).
Nu har jag inte Minolta, men släpper du exponeringslåsknappen kommer du nog närmare.

millimeter skrev:
Larsa, du har ju 7D, vill du förklara hur du menar? Jag har 5D och förstår inte riktigt. Hur kompenserar man i manuellt läget (bortsett från tid/bländare naturligtvis)?

MVH
Inte säker på att det fungerar på 5D?

På 7D så har man ju en speciell kompensationsratt på ovansidan av kameran. Den har även 2 st inmatningsrattar till skillnad från 5D.

//Larsa

.Z. skrev:
Inte säker på att det fungerar på 5D?

På 7D så har man ju en speciell kompensationsratt på ovansidan av kameran. Den har även 2 st inmatningsrattar till skillnad från 5D.

//Larsa

Okej, den där kompensationsratten saknas nog på 5D isf. Man håller in en viss knapp och vrider på den vanliga inmatningsratten istället.

Tack!

Expkompen funkar "bara" i P, A resp S läget på
Dynax5D:n.

Du kan däremot använda bracketingfunktionen i M-läget. Normalt i M-läget görs det genom att slutartiden ändras. Trycker du däremot på AEL-knappen under alternativexponeringen styr den bländaren istället.

js1 skrev:
Expkompen funkar "bara" i P, A resp S läget på
Dynax5D:n.

Du kan däremot använda bracketingfunktionen i M-läget. Normalt i M-läget görs det genom att slutartiden ändras. Trycker du däremot på AEL-knappen under alternativexponeringen styr den bländaren istället.

Se där, en som läst manualen ;) Jag har den bara i pdf-format, men borde väl kika lite oftare. Bracketing har jag prövat men blev inte riktigt vän med.

Tack!

millimeter skrev:
Se där, en som läst manualen ;)

Precis.

Jag har för vana att ALLTID läsa mina manualer från pärm till pärm. Vissa läser aldrig manualer och hävdar att kan inte en produkt användas utan manual är det en dålig produkt. Så var det kanske förr i tiden när 1knapp=1funktion.
Idag har knappar olika funktioner beroende på vad man för tillfället vill göra. Vissa saker, t ex kombinationstryckningar kan man aldrig gissa sig till. Stor risk att man missar användbara finesser då.

exponeringskompensation

Tänkte fråga, Har en 7D som ofta underexponerar många bilder. Så fort det är lite av ett fönster med i bilden eller en ljus himmel.
Tex fotografering på ett höstträd med himmel som bakrund. Har haft kameran inne på service för justering av lcd och backfocus, påpekade detta. och det blev lite bättre. Upplever ni 7D och 5D som känsliga ? mina andra ixus mm kan man skjuta tom. i motljus utan samma underexponering.

Re: exponeringskompensation

storm skrev:
mina andra ixus mm kan man skjuta tom. i motljus utan samma underexponering.

Men blir inte effekten då att det ljusa istället blir utbränt? Det borde det bli. En bildsensor har ju ett begränsat dynamiskt omfång och sensorn i din 7D har större omfång än ixusen.
Den bör hantera situationen bättre. Sen är det en fråga om vad tillverkaren valt att prioritera, dvs hur kameran är kalibrerad för att hantera situationen.

Därför är det viktigt att lära känna sin kamera
hur den fungerar i speciella situationer.

storm skrev:
Upplever ni 7D och 5D som känsliga ? mina andra ixus mm kan man skjuta tom. i motljus utan samma underexponering.
Jag upplever inte 7D som värre på detta än de analoga EOS-kameror jag tidigare ägt, om skillnader finns så är de små.

Man får helt enkelt lära sig att kompensera & som sagts så är ju kontrastomfånget inte så stort så man får ju välja att endera hålla upp lågdagrarna & bränna ut högdagrarna eller att hålla ned högdagrarna & låta lågdagrarna bli vad de blir, alternativt köra en upplättningsblixt kanske...

//Larsa

storm skrev:
Har en 7D som ofta underexponerar många bilder. Så fort det är lite av ett fönster med i bilden eller en ljus himmel.

Köpte visserligen min 7D nyligt så jag har inte testat tillräckligt, men jag har nån gång märkt av samma problem och lyckats lite bättre när jag valt spotmätning på motivet istället för evaluerande ljusmätning.

M.v.h.
Fredrik

ok tack för inputten, ja det verkar som om kameran prioriterar hödagrar mer och korten blir mörka. Får kompensera på ca 50% av mina kort.
Ska köra lite mer med spotmätning och lära in mig att den mäter efter pricken och köra mer med exponeringslås-knappen. Min kompis o jag fotograferade runt omkring ett bröllop i sommras (eos 350D) och jag fick peta hela tiden för att kompensera, hans kommentar var -"vad sa du att det hette sadu,, exponeringskompensering??"
Han kunde baa fotografera på medans min protesterade direkt så fort det blev lite motljus eller liknande.
Har tittat på hans bilder i efterhand och dom blev mycket bra vad det gäller exponeringen. (körde liknande inställning som Minoltas 7D)
Det gäller att bli duktig på sitt redskap :)

storm skrev:
Har tittat på hans bilder i efterhand och dom blev mycket bra vad det gäller exponeringen. (körde liknande inställning som Minoltas 7D)
Det gäller att bli duktig på sitt redskap :)

Ssscchh. (Sånt får du inte avslöja här på fs)

Denna bild tagen med 14 segments avläsning, en solig dag på mitt skrivbord, ljuset kommer från sidan och från taklampa ovanför.

sRGB,
50mm
F/1,7
1/800
iso-200
mätare:mönster, exponeringsprogram:bländarprioritet
Exponeringkomp: 0

Bilagor

• pict2908.jpg
    pict2908.jpg
    32.4 KB · Visningar: 229
Senast ändrad:
får kompensera upp +2
kanske lite utfrätt i högdagrarna men så här är det mer likt hur det verkligen ser ut. Är lite trött på att alltid kompensera på alla bilder jag tar. Det spelar ingen roll vilket program, iso , autoWhiteB. eller liknande jag kör.Verkar det fel på min 7D ?

Bilagor

• pict2910.jpg
    pict2910.jpg
    36.6 KB · Visningar: 233
Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar