mange78
Aktiv medlem
mohei skrev:
Håller jag exp.komp.knappen nertryckt kan jag även ändra bländare. Fiffigt!
Hur ändrar du bländaren annars i M-läge?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
mohei skrev:
Håller jag exp.komp.knappen nertryckt kan jag även ändra bländare. Fiffigt!
Tänk dig att du riktar kameran mot en ljus himmel med en ljusmätarskala som bara fixar +/- två steg. Din exponeringsskala ser då ut ut så här (saknar indikering):mange78 skrev:
Jag fattar dock fortfarande inte hur man kan "flytta" mittpunkten på exponeringsskalan i manuellt läge?
mange78 skrev:
Hur ändrar du bländaren annars i M-läge?
jimh skrev:
Tänk dig att du riktar kameran mot en ljus himmel med en ljusmätarskala som bara fixar +/- två steg. Din exponeringsskala ser då ut ut så här (saknar indikering):
|••|••<>••|••|
Så ponerar vi att du rattar in plus två stegs exponeringskompensation. Då kommer du helt plötsligt att få liv någonstans i din skala:
|••|••<>••|••|
Tar du reda på var din kamera klipper högdagrar så kan du då använda detta för att få en supersnabb, säker och simpel metod för exponeringsmätning: Ratta bara in rätt kompensation, rikta spotmätaren mot det ljusaste i motivet du vill ha teckning i och ställ in exponeringen. Klart!
.Z. skrev:
Jodå du har rätt Jim, fungerar så på min KM också...
De fåtal gånger jag kör manuellt så rör jag dock inte kompensationen utan kompenserar uppåt eller nedåt enbart med hjälp av tid/bländarkombinationen & ljusmätarens utslag.
Nu har jag inte Minolta, men släpper du exponeringslåsknappen kommer du nog närmare.millimeter skrev:
Om jag i manuellt läge håller inne exponeringslåsknappen så kan jag med inmatningshjulet justera bländaren så att kameran kompenserar med att ändra tiden (t ex ökar jag ett bländarsteg från 8 till 11 så dubbleras tiden).
Inte säker på att det fungerar på 5D?millimeter skrev:
Larsa, du har ju 7D, vill du förklara hur du menar? Jag har 5D och förstår inte riktigt. Hur kompenserar man i manuellt läget (bortsett från tid/bländare naturligtvis)?
Om jag i manuellt läge håller inne exponeringslåsknappen så kan jag med inmatningshjulet justera bländaren så att kameran kompenserar med att ändra tiden (t ex ökar jag ett bländarsteg från 8 till 11 så dubbleras tiden).
MVH
jimh skrev:
Nu har jag inte Minolta, men släpper du exponeringslåsknappen kommer du nog närmare.
.Z. skrev:
Inte säker på att det fungerar på 5D?
På 7D så har man ju en speciell kompensationsratt på ovansidan av kameran. Den har även 2 st inmatningsrattar till skillnad från 5D.
//Larsa
js1 skrev:
Expkompen funkar "bara" i P, A resp S läget på
Dynax5D:n.
Du kan däremot använda bracketingfunktionen i M-läget. Normalt i M-läget görs det genom att slutartiden ändras. Trycker du däremot på AEL-knappen under alternativexponeringen styr den bländaren istället.
millimeter skrev:
Se där, en som läst manualen
storm skrev:
mina andra ixus mm kan man skjuta tom. i motljus utan samma underexponering.
Jag upplever inte 7D som värre på detta än de analoga EOS-kameror jag tidigare ägt, om skillnader finns så är de små.storm skrev:
Upplever ni 7D och 5D som känsliga ? mina andra ixus mm kan man skjuta tom. i motljus utan samma underexponering.
storm skrev:
Har en 7D som ofta underexponerar många bilder. Så fort det är lite av ett fönster med i bilden eller en ljus himmel.
storm skrev:
Har tittat på hans bilder i efterhand och dom blev mycket bra vad det gäller exponeringen. (körde liknande inställning som Minoltas 7D)
Det gäller att bli duktig på sitt redskap