Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponeringskompensation

Produkter
(logga in för att koppla)

Gutenisse

Aktiv medlem
Har suttit och klurat på varför man ska använda exponeringskompensation, men kan inte komma på det och jag har även listat ut att det beror på okunskap - i vanlig ordning.

Som jag fattat det, så används ex. kompensationen för att göra en bild ljusare/mörkare, men som jag även fattat det, så är det samma sak man gör med slutartiden. Men eftersom man kan göra både och (ändra slutartid och exponering), så måste det påverka olika saker?

Någon som är villig att reda ut begreppen åt mig, så jag kanske kan få nytta av den trevliga ratten på kameran :)

Det finns ju både vanlig exponeringskompensation och blixtexponeringskompensation och bägge dera är ett mörker för mig.

Jag kör alltid manuellt (slutare/bländare) då jag inbillar mig att jag lär mig mer genom detta och det känns som att jag fått hyffsad koll på hur det fungerar, så nu har den andra ratten på kameran fångat min nyfikenhet :)

I den här tråden beskriver jag rätt utförligt vad exponeringskompensationen gör.

Det är ju en fråga om stil hur man jobbar. Jag gör precis som du, men det beror på att jag jobbar långsamt och metodiskt (tycker jag ;). Skulle jag plåta mer actionbetonade grejer skulle jag nog försöka mig på slutar- eller bländarautomatik i kombination med exponeringskompensation.

Jag använder faktiskt idag uteslutande tids eller bländarautomatik & därför ofta även exponeringskompensationen, detta trots att jag är en stillsam fotograf som tar tid på mig. Om man väljer denna metod eller manuell exponering är mer en fråga om tycke & smak & kanske lite vad man är inkörd på. Trots att jag under årens lopp använt många manuella kameror så föredrar jag dock tids eller bländarautomatik...

Om du kör manuellt så styr du ju tid & bländare (exponeringen) själv & då kompenserar du med dem. Exponeringskompensationen är då inte aktuell, den används enbart i samband med någon automatikform.

Den vanliga kompenssationen styr kompensation av exponering vid befintligt ljus & blixtexponeringskompensationen styr hur mycket blixten ska kompenseras.

//Larsa

Då var det som jag trots allt misstänkte med kompensationen - att jag inte har någon nytta av den när jag kör manuellt på slutare och bländare.

Tackar för snabba och utförliga svar Jim, Larsa och Monica (som hann klämma in ett svar medan jag skrev det här :) !

.Z. skrev:
Om du kör manuellt så styr du ju tid & bländare (exponeringen) själv & då kompenserar du med dem. Exponeringskompensationen är då inte aktuell, den används enbart i samband med någon automatikform
Den kan ju faktiskt vara användbar då också. Man kan ju till exempel ha en exponeringsskala som visar +/- två steg i sökaren men en kamera som inte klipper högdagrar innan, säg 2 2/3 steg från mittpunkten. Då kan man tänka sig att man använder exponeringskompensationen för att flytta mittpunkten till när högdagrarna bränner istället, och få en spotmätare som kan användas på den ljusaste delen av motivet.

va?

Exponeringskompensationsjusteringen som frågeställaren menar fungerar väl aldrig på någon kamera då man kör manuellt!!! Ställer man in manuellt så styr man både tid och bländare och dessa värden ändras inte ? Fattar inte vad du syftar på Jim?

Exponeringskompensationen är direkt kopplad till ljusmätaren, åtminstone på Nikon. Att vrida på den ger samma effekt som att ändra motivets ljusstyrka.

På min Pentax kan man ändra bländare eller tiden för exponeringskompensation när man plåtar med M-läget. Man kan över- eller underexponera i 1/2 eller 1/3 steg.

Nu i vinter har jag bara plåtat med M-läget eftersom snön gör att jag måste överexponera 1-2 steg för att få bra exponering. Det finns en ratt som jag lätt styr med tummen.
Ska jag exponeringskompensera i t ex Av-läget måste jag trycka ner en knapp samtidigt som jag använder ratten med tummen, mycket krångligare.

jimh skrev:
Exponeringskompensationen är direkt kopplad till ljusmätaren, åtminstone på Nikon. Att vrida på den ger samma effekt som att ändra motivets ljusstyrka.
Jodå du har rätt Jim, fungerar så på min KM också...

De fåtal gånger jag kör manuellt så rör jag dock inte kompensationen utan kompenserar uppåt eller nedåt enbart med hjälp av tid/bländarkombinationen & ljusmätarens utslag.

jaha

Trodde bara det funkade på analoga kameror där man gjorde exp-komp på filmkänslighetsratten eller indirekt på filmkänslighetsinställningen med hjälp av andra reglage.

jimh skrev:

Förstår inte riktigt vad du menar faktiskt. Canon har nog inte den funktionen i så fall, för kör man M-läge på kameran kan man inte använda sig av exp.kompensation. Vill man "flytta" mittpunkten i M-läge får man ändra ISO-talet i så fall. Elle är det nån skillnad här på digialt och analogt?

Man ska inte göra 4 saker samtidigt, åtminstone inte om en av sakerna är att skriva inlägg. Som jag gjorde igår.

Idag märker jag att jag kan använda exp.komp.knappen i M-läget och kan då hoppa mellan att välja att ändra tiden eller bländaren.
I vanliga fall exp.kompar jag genom att ändra tiden. Håller jag exp.komp.knappen nertryckt kan jag även ändra bländare. Fiffigt!

mange78 skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar faktiskt. Canon har nog inte den funktionen i så fall, för kör man M-läge på kameran kan man inte använda sig av exp.kompensation.
Allvarligt talat så har jag aldrig funderat över om min KM har funktionen heller, det hade den dock. Mycket möjligt att det inte går att göra med Canon?

//Larsa

Exponeringskopensation ær ngt av det nyttigaste jag har i min kamera. Att køra på "M" ær bara att glømma nær jag fotar många av mina situationer. Utan exp,komp ær jag 99% ute och cyklar, snorviktigt før mig med andra ord.

Men vi ær ju alla rættså olika;)

MVH Niclas,

Ett råd till Juri. På Dynax 7D så kan du i menyerna konfigurera någon av inmatningsrattarna som exponeringskompensation, jag har valt den bakre...

Expokompensationsratten ovanpå i all ära men den är inte speciellt snabb att arbeta med utan att lyfta kameran från ögat, då tycker jag att det i stället är supersmidigt att kompensera på den bakre inmatningsratten.

//Larsa

.Z. skrev:
Ett råd till Juri. På Dynax 7D så kan du i menyerna konfigurera någon av inmatningsrattarna som exponeringskompensation, jag har valt den bakre...

Expokompensationsratten ovanpå i all ära men den är inte speciellt snabb att arbeta med utan att lyfta kameran från ögat, då tycker jag att det i stället är supersmidigt att kompensera på den bakre inmatningsratten.

//Larsa

Tackar för tipset! Var inne och kikade i menyn och hittade inställningen, så nu vet jag hur jag ändrar den dagen jag börjar köra på någon av dom automatiska lägena. Tills dess leker jag vidare med slutare och bländare :)

Har idag haft nytta av blixtexponeringskompensationen :)

Dottern ville att jag skulle fota ett av hennes gosedjur som hon "stylat" och det fick bli framför en lite mörkare tapetserad vägg. Det befintliga ljuset var inte mycket att hurra för, så blixt var ett måste (orkade inte ta fram stativet för detta).
Det är en ljus blågrön historia och färgerna syntes inte alls väl.
Med hjälp av blixtexponeringskompensationen fick jag fram färgerna snyggt och prydligt, så nu tror jag att jag fått ett lite bättre hum om hur denna ratt ska användas :)

mange78 skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar faktiskt. Canon har nog inte den funktionen i så fall, för kör man M-läge på kameran kan man inte använda sig av exp.kompensation. Vill man "flytta" mittpunkten i M-läge får man ändra ISO-talet i så fall. Elle är det nån skillnad här på digialt och analogt?
På en analog kamera är ISO-ratten och exponeringskompensationen två rattar som gör exakt samma sak. På en digital kamera är det annorlunda, för där "byter man ju film" med ISO-ratten, inte bara hur man exponerar den. Det låter ju som om Canon inte har motsvarande funktionalitet. Stänger de helt enkelt av exponeringskompensationen när man är i manuellt läge eller?

jimh skrev:
På en analog kamera är ISO-ratten och exponeringskompensationen två rattar som gör exakt samma sak. På en digital kamera är det annorlunda, för där "byter man ju film" med ISO-ratten, inte bara hur man exponerar den. Det låter ju som om Canon inte har motsvarande funktionalitet. Stänger de helt enkelt av exponeringskompensationen när man är i manuellt läge eller?

På Canons kameror styr man exponeringskompensationen med antingen den bakre tumratten om det finns en sådan, alternativt a/v knappen på de lite billigare modellerna. (A/v knappen är en knapp som gör att inmatningsratten vid avtryckaren får lite olika funktioner).

I M-läge styr samma funktioner bländaren. Alltså tumratten styr bländaren och a/v knappen tillsammans med inmatningsratten vid avtrycket styr bländaren. Alltså finns det ingen knapp/ratt över för att styra nån form av exponeringskompensation med i M-läge. Inte vad jag kan hitta i alla fall.

Men det här kanske bara gäller Canons analoga kameror, men jag tror inte att 350d fungerar annorlunda i alla fall har inte jag märkt det.

Jag fattar dock fortfarande inte hur man kan "flytta" mittpunkten på exponeringsskalan i manuellt läge?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar