Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponeringskompensation vid multiexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

Vikentij

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle vilja göra en multiexponering, dvs ta bilden två ggr på samma filmruta.

Hur mycket behöver jag exponeringskompensera varje bild för att få in lika mycket ljus som med normalexponering? Räcker det med -1 ??
 
Japp, ska du ta två bilder så ger -1 steg rätt slutexponering på de båda bilderna. De enskilda bilderna blir förstås mörkare, men detta är en övervägning man får göra när man tar bilderna. Man kanske vill ha lite mer i den ena varvid man tar -0,5 på den ena och -1.5 på den andra..Men detta gäller bara då su ska använda dig av två "vanliga" bilder. Ska du t.ex. exponera in månen i en bild så ska du inte ha någon kompensation alls.
 
Jag vet inte om det kan skilja mellan olika kameror? Men i bruksanvisningen till min står det att -1 är bra om man exponerar samma ruta två ggr.
Det står också att om alla exponeringarna har en mörk bakgrund och motiven inte täcker varandra, så krävs ingen exponeringsjustering...

Men det är inget jag provat...det sista alltså... finns säkert nån här som är kung på dubbelexp. som kan det där jättebra..! =)

//Malin
 
Japp.

-1 har jag använt vid dubelexponering på varje. brukar bli rätt. ibland blir det dock mörkt. vet inte vad det beror på. Kan kanske variera på vilken film som används. Jag körde dia och vissa blev lite för mörka..


/Patrik
 
Den enklaste varianten av multiexponering är två bilder som båda underexponeras ett steg, precis som ni säger. Men varför begränsa sig så?

Det viktiga är att summan av alla delexponeringar blir en korrekt ljusmängd.Faktum är ju att man kan variera både bländare, tid och kompensation i delexponeringarna. Om man vill multiexponera ett givet motiv så gäller:

2 delexponeringar med kompensation -1 steg, eller
4 delexponeringar med -2, eller
8 delexponeringar med -3, osv.

En mer komplicerad variant som också blir korrekt:

1 delexponering med -1 steg plus två delexponeringar med -2 steg

Det finns oändligt många varianter. Själva poängen är att man kan variera både bländare och tid i varje delexponering, bara man håller sig till rätt kompensationsvärde.

Exempel:
Ljusmätaren säger 1/125, bl. 8. Detta kan delas upp t.ex. i

En delexp. vid 1/125, bl.11 (motsvarar -1 steg)
plus
en delexp. vid 1/2000, bl.4 (motsvarar -2 steg)
plus
en delexp. vid 1/30, bl.32 (motsvarar -2 steg).

Dessutom kan man ju passa på att ändra fokus mellan exponeringarna. Snacka om konstnärlig frihet! :)
 
Magnus,
då har du ju nått att lära dig, mannen. Å ja som trodde du kunde allt? :)

Men faktiskt, det kan vara roligt att lajja runt med. Inget för alltför seriösa personer dock.

-Christian
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.