Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

exponeringskompensation snö i motljus

Produkter
(logga in för att koppla)

F. Otografen

Aktiv medlem
Hur mycket vågar man kompensera för snö i skarpt motljus. 2 steg, eller kanske uppemot 2,5 -3 steg.
Försutsatt att det är klar himmel, solen står lågt, hårt ljus och snö i större delen av bilden. och foto med dia, tex velvia 100 F.

F. Otografen skrev:
Hur mycket vågar man kompensera för snö i skarpt motljus. 2 steg, eller kanske uppemot 2,5 -3 steg.
Försutsatt att det är klar himmel, solen står lågt, hårt ljus och snö i större delen av bilden. och foto med dia, tex velvia 100 F.
Svårt det där när du säger i skarpt motljus & att solen står lågt, menar du att du i princip har solen rakt in i objektivet? Då kan det behövas mycket kompensering.

Om solen står högt & du har övervägande snö i bilden så kan du med centrumvägd mätning behöva 1,5-2 steg, använder du någon sorts modern flerfältsmätning så vågar jag dock inte ge nåt råd...

Det beror på motivet och på hur du vill att din bild ska se ut. Här är en bild som visserligen är i svartvitt men där någon kompensation inte gjorts alls. Den är tagen under ung. samma förhållanden som du skriver. Exponeringen är gjord efter snön i svag skugga (använder spotmätare) och den blev samma som kamerans mätare visade vid samma utsnitt. Jag fick på det viset fram de detaljer jag ville visa i bilden.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto