Annons

Exponering med SB-400

Produkter
(logga in för att koppla)

Bingo

Medlem
När jag fotograferar med min D90 + SB-400 så visas i sökaren i princip alltid en underexponering oavsett programläge.
Kan någon vänlig själ förklara för mig vad detta innebär?
 
Hej!

Till att börja med så har alla mina kameror betett sig som du beskriver oavsett märke och modell.

Det kameran gör är att välja ett standardvärde på exponeringen och det brukar resultera i 1/60 sek och en bländare från säg 1:3,5 och mindre beroende på blixtens ledtal. Höjs ISO minskas bländaren motsvarande. Vad exponeringsmätaren visar är alltså skillnaden mellan exponeringen om blixt inte använts. Kamerans blixtsystem kommer att lägga till så mycket ljus mha blixten för att uppnå korrekt exponering med de förvalda värdena på slutartid och bländare. Testa i M-läge att förlänga slutartiden och eventuellt välj större bländare så kommer du märka att exponeringsmätaren så småningom kommer visa på rätt exponering, eller bara jämför siffrorna när du har blixten på och av.

Kolla in den här lysande hemsidan: http://nikonclspracticalguide.blogspot.com/2008/01/nikon-flash-two-separate-metering.html

Hans
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.