ANNONS
Annons

Exponering för soluppgång i öknen

Produkter
(logga in för att koppla)

MARKY-MARK

Aktiv medlem
Hej ! Ska snart till Tunisien och öknen. Jag bara undrar vart jag ska mätar ifrån vid soluppgång.
Spot meter bredvid solen ? Eller från sanden och över exponera några steg ?
Tack för några tips !
Mark

Ja, spotmät på himlen bredvid solen. Sen kan du gaffla med en bild enligt mätningen och en eller två på vardera sidan med ca 1 EV-stegs skillnad.
/Erik

Ja, inte var sparsam med film.

Inte varje dag man är på ökenbesök.

(Varför kommer jag att tänka på Broberg...;)?)

Det hela beror ju på hur klar atmosfären är där. Kan nog variera även om den nog är torr.

Det kanske är vitts att plocka med ett Avtonat gråfilter, för att balansera kontrasterna lite.

Lycka till!

MVH Niclas,

Avtonat gråfilter är ofta ett måste om du vill kunna teckna båda himmel och förgrund.

Skaffa några filter (ett eller två avtonade gråfilter samt ett vanligt gråfilter, det senare är trevligt om man vill kunna använda längre slutartider) från Cokin, kostar några hundralappar och är värt vartenda öre då det ger helt nya möjligheter.

smart

om jag var där hade jag haft polfilter. sen hade jag mätt på de ställen som krävs och gjort ex antal exponeringar efter detta...då får man en juste bild

Hej igen, det verkar som avtonat gråfilter är inte det lättast att få tag i, minst 2-4 veckor leveranstid... finnes det flera lösningar för att jämna ut kontrasterna ?
mvh
Mark

ja cirkulärt polfilter finns massor av. handlar alltid på yfo vid högsbo..goa gubbar.

begagnat har du tradera med stort utbud och snabb leverans. antar att du vet hur man brukar det för bästa resultat.

lycka till a

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar