ANNONS
Annons

Exponerin vid vinter och snö!

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanStahlberg

Aktiv medlem
Jag kobbar med diafilmen Kodak Ektachrome E100VS.

Om man ska ta bilder i snö så ska man ju överexponera bilden 1->2 steg, men eftersom diafilm är så känslig och bilder blir helt överexponerad då! Hur mycket ska jag överexponerabilden för att få den vit med diafilm?

1->2 steg.

Det har med hur ljusmätningen fungerar att göra.
Mäter du en helt vit yta kommer det att exponeras så den blir medelgrå, den blir altså grå pga av att kameran väljer att underexponera jämfört med vad dina ögon ser, och därav måste du kompensera för att ljusmätaren mäter "i medelgrått" och inte i vitt.

Exponeringskompensationen gäller en icke tänkande kamera, flerfältsmätning kan i bästa fall förstå att motivet är ljust.

Min erfarenhet (vid soligt väder) är att det blir utfrätt med mer än +2. Ofta blänker det lite mer i snön någonstans så låter man det partiet vara +2 brukar bilden bli bra. 1½ för mer normalt vit snö och ±0 om man mäter mot snön som man skuggar.

Nej! Det gäller även neg..

Det är också olika på olika kameror. När jag tar snowboardbilder ställer jag kameran på + 1 3/4 ungefär.. Beror ju lite på vädret också.. Men du får testa dig fram runt de värdena som nämnts i tråden!

Jag brukar sällan överexponera mer än 2/3 steg eller max 1steg och det brukar bli bra. Jag använder mest Velvia men det ska väl vara ungefär samma.

Att överexponera en dia upp emot 2 steg har jag ingen som helst förståelse för, den bilden kan inte bli annat än vit om jag går efter egen erfarenhet. Använder man negativ film kan det ju tänkas att 2steg är vettigt men inte på dia.

Bara för att det finns snö med på bilden innebär ju inte det heller automatiskt att man ska överexponera en massa. Finns det tex. klippor med på bilden som då anagligen inte är visa så mäter ju kameran på dom också. Vill du vara säker, skaffa en handhållen ljusmätare.

/Daniel

Daniel_j skrev:

Att överexponera en dia upp emot 2 steg har jag ingen som helst förståelse för, den bilden kan inte bli annat än vit om jag går efter egen erfarenhet. Använder man negativ film kan det ju tänkas att 2steg är vettigt men inte på dia.

Misstänker att du syftar på mig så jag skall förklara mig ytterligare!

Beror lite på vad jag kör för film... Missade att frågan handlade om dia och svarade utifrån negativ film.
Med dia för man ju plusa på lite mindre..

Sen är det ju så att man lägger på för att ljusmätaren luras av snön.. Alltså kommer inte bilden bli felexponerad för det!

Daniel_j skrev:
Hoppas du inte protesterar mot mitt inlägg, i så fall måste du läste det lite för snabbt... Kvarstår alltså att exponeringskompensation +2 blir bra om man mäter mot den allra ljusaste snön och +1½ för normalvit snö. Jag använder helt avgränsad centrumvägd mätning, flerfältsmätning har jag ingen erfarenhet av.

Jag ska förklara mig lite tydligare vad jag menar och hur jag brukar göra.

Jag brukar inte använda centrumvägdljusmätning utan kameran mäter ljuset över hela sökaren. När jag tar bilder brukar jag sällan ta en bild som det bara finns snö på utan den innehåller nästan alltid himmel, kanske nån klippa eller några träd. Dom mäter ju kameran också ljuset på så det blir inte så fel som det skulle kunnat bli.

Anledningen att man överexponerar bilden är ju som sagt att snön reflekterar ljuset och kameran tror att det är ljusare än vad det egentligen är. Då överexponerar man bilden lite för att kompensera det.

Givetvis så är det svårt att säga, så hur mycket man ska överexponera när man fotar Dia (E6) ute när det är snö, det varrierar mellan olika filmer, antagligen lite mellan olika kameror osv. Min kamera, en Nikon F90X brukar exponera rätt så rätt även på snö tycker jag. Ibland får jag överexponera ett helt steg men det är inte så ofta. Det brukar räcka med 2/3steg eller ibland 1/3steg. Jag brukar försöka ta kort på morgonen eller på eftermiddagen/kvällen då solen står lågt och inte är lika stark. Då blir ljusspelet mer spännande och det är ofta inte jätteljust så man behöver inte överexponera lika mycket.

Hoppas ni förstår hur jag menar. /Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar