Jag ska förklara mig lite tydligare vad jag menar och hur jag brukar göra.
Jag brukar inte använda centrumvägdljusmätning utan kameran mäter ljuset över hela sökaren. När jag tar bilder brukar jag sällan ta en bild som det bara finns snö på utan den innehåller nästan alltid himmel, kanske nån klippa eller några träd. Dom mäter ju kameran också ljuset på så det blir inte så fel som det skulle kunnat bli.
Anledningen att man överexponerar bilden är ju som sagt att snön reflekterar ljuset och kameran tror att det är ljusare än vad det egentligen är. Då överexponerar man bilden lite för att kompensera det.
Givetvis så är det svårt att säga, så hur mycket man ska överexponera när man fotar Dia (E6) ute när det är snö, det varrierar mellan olika filmer, antagligen lite mellan olika kameror osv. Min kamera, en Nikon F90X brukar exponera rätt så rätt även på snö tycker jag. Ibland får jag överexponera ett helt steg men det är inte så ofta. Det brukar räcka med 2/3steg eller ibland 1/3steg. Jag brukar försöka ta kort på morgonen eller på eftermiddagen/kvällen då solen står lågt och inte är lika stark. Då blir ljusspelet mer spännande och det är ofta inte jätteljust så man behöver inte överexponera lika mycket.
Hoppas ni förstår hur jag menar. /Daniel