Annons

Expo-kompensation i AV-läge, 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

JohannaReb

Aktiv medlem
Jag försöker att ställa in exponeringen, dvs + eller - i AV-läget, men när jag går tillbaka och ska ta kort så ploppar strecket tillbaks till mitten igen. Vad är det för fel? Har en manual på tyska och har inte hittat vad jag söker i den engelska - hoppas nu på hjälp från alla duktiga 20D-användare här!

hej

det är inte så att det är blixtkompensationen du är och ändrar på? det var det fösta jag kom o tänka på iaf.

/Andreas

Jo, det är det, blixtkompensationen. Men Oavsett om jag sätter knappen i Advanced mode eller bara ON så sker ingen skillnad i bilden. SKa den inte göra det? Om jag vill underexponera en bild, visst är det den här funktionen jag använder?

det beror på vilket exponeringskompensation du vill göra. Den för blixten ser du bara direkt när du tryckt på blixtexponeringsknappen, sen har du den för kameran och det naturliga ljuset som du ser när du trycker in avtryckaren. Vet inte hur jag ska förklara detta ;)

Men det är inte fel på kameran, då? Jag menar alltså när jag jobbar med det naturliga ljuset. Även om det visar på '0' när jag tar själva bilden, så under - resp. överexponerar kameran?

om du inte använder blixten i bilden så under resp överexponerar du genom att trycka lite på avtryckaren för att mäta av ljuset sen rullar du på ratten på baksidan. Om markeringen hoppar tillbaka till mitten då du tar kortet så är det nog något fel, vet inte annars vad det kan vara..

Ursäkta om jag blandar mig i diskussionen, men

det låter som du (Johanna) trycker på knappen för ljusmätning/blixtkompesation och sedan vrider på bakre ratten för att justera blixtkompensationen. När du sedan tar bilden lämnar du blixtkompenseringen och det ser då ut som mätaren "poppar" tillbaks eftersom du då ser exponeringskompensationen.

Det du antagligen vill göra är att justera exponeringskompensationen. Då skall du inte trycka på någon knapp först, utan enbart trycka in slutarknappen till hälften för att sedan justera exponeringen med den bakre ratten.

Är det rätt teori?
mvh Mattias

Mattias Lundkvist skrev:

Det du antagligen vill göra är att justera exponeringskompensationen. Då skall du inte trycka på någon knapp först, utan enbart trycka in slutarknappen till hälften för att sedan justera exponeringen med den bakre ratten.

YES! Precis vad jag ville göra, TACK för all hjälp, Åsa, Mattias och Tobias. Nu får jag det som jag tänkte mig!

I Displayläget kan man se hur mycket exponeringskompensation resp blixtkomensation i förekommande fall. Du verkar ha fått den hjälp du behövde Johanna, nu kan du ju kolla att det blir den kompensation du tänkt dig.

Lise-Lott, nöjd 20D ägare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar