Annons

Expert & Nikons prishöjning

Produkter
(logga in för att koppla)
korrekt, de enda som inte syns på internet Nästan som man har lust att köpa hela deras lager och sälja för 10000:- / styck! ha ha
 
Det torde vara procent. Riktigt dålig avans skulle jag vilja påstå. Då gäller det att ta igen på annat för att verksamheten skall gå ihop.

Det är procent, riktigt uselt alltså. All hemelektronik (TV, datorer, kameror osv.) har dåliga marginaler.

Väskor, minneskort, stativ och dylikt är det ganska bra marginal på. Eller det var det när jag sålde kameror för ett par år sedan.
Det butikerna tjänar bäst på är kablar och kontakter.

Försäkringarna tjänar man bara på att ta om man vet att man kommer använda kameran i tuffa miljöer. Vid t.ex. fuktskador har de försäkringarna butikerna säljer oftast bättre skydd än hemförsäkringen.
 
Orkade inte vänta längre, köpte mig en ny d300 för 7500:- Tyckte jag var ett trevligt pris.

Demoex är väl inte ny. Ditt ex var säkert fint men jag köper hellre begagnat än butiksex som massa ovana fingrar varit på och i.

7500 är kanonpris, sålde min D300 för 10500. Köp några till :)
 
nej inte helt ny förstås, 650 exponeringar men det är ju garanti på den och den ser helt ny ut och verkar fungera bra, det enda jag är orolig för är att någon tappat den i marken el dyl men än så länge har det inte varit några problem

en massa konstiga inställningar förstås, har väl fått bort de flesta

nåja, jag argumenterar eg inte emot dig, bara förklarar hur jag tänker

jo hade lust att köpa några till, de hade ju 6 stycken där, tror jag, så kunde jag sålt dem och fått den första gratis, men vafan, jag är ingen business man...
 
nej inte helt ny förstås, 650 exponeringar men det är ju garanti på den och den ser helt ny ut och verkar fungera bra, det enda jag är orolig för är att någon tappat den i marken el dyl men än så länge har det inte varit några problem

en massa konstiga inställningar förstås, har väl fått bort de flesta

nåja, jag argumenterar eg inte emot dig, bara förklarar hur jag tänker

jo hade lust att köpa några till, de hade ju 6 stycken där, tror jag, så kunde jag sålt dem och fått den första gratis, men vafan, jag är ingen business man...

25% billigare än begpriset. Det är bara att säga grattis!
 
tack, om man vill gotta sig ännumer kan man ju jämföra med cyberphotos pris på 17500
nåja, ibland lönar det sig att läsa nikonrumours
 
Känns lite som att skylla på valutan för att få prishöja är lite att lura kunderna.

Sista 3 månaderna har ju dollarn gått ner nån procent och Euron har gått upp nån procent, dvs obetydlig skillnad.

Det är bara om man tittar något år bakåt som man ser att kronan försvagats men det motiverar inte de rejäla prishöjningarna nu.

Isf skulle de höjt för ca 6mån sen när valutan försvagades mer markant.
 
[...] Isf skulle de höjt för ca 6mån sen när valutan försvagades mer markant.

Har du hört talas om att grossisterna håller lager? De kameror som butikerna köpte för ett halvår sedan hade köpts in av Nikon Sverige ytterligare ett par månader tidigare, dvs förra sommaren. Då stod dollarn i dryga 6kr och euron i 9kr. När sedan kronan rasade under hösten drog de naturligtvis ner på inköpen från Nikon Europe och sålde från lagret. Nu börjar lagret bli tomt och måste fyllas på till dagens valutakurser som ligger 25-35% över förra sommarens. Vem som får ta smällen är lätt att räkna ut, det blir vi kunder.

På samma sätt kommer det att dröja låååång tid innan Nikon sänker sina priser även om den svenska kronan fortsätter att stärkas. Nu har de ju köpt in en massa kameror till höga valutakurser som de måste sälja innan de kan köpa in nya till bättre pris. Som vanligt är det vi kunder som får ta smällen.
 
Lite konstigt att det alltid ska gnällas när priserna på hemelektronik och dyl. höjs. Alla andra varor går konstant upp i pris, det är bara elektoniska prylar som har haft tendens att bli billigare hela tiden.
Jag kommer ihåg för ca 10 år sen. Då var det brist på kisel (pga en jordbävning i Asien) så priserna på elektroniska prylar gick upp med mellan 5-10% under några månader. När jag varnade kunderna för att det skulle komma en prishöjning snart, så avfärdade de detta med att det var ett försäljningsknep. När de sen kom tillbaka några veckor senare och priset på vara hade gått blev de skitsura, för att priset hade ju alltid gått ner tidigare.
Varför ska det vara så att det absolut inte får vara någon form av inflation på priserna på hemelektronik och liknande varor? Bara på alla andra varor.
 
Lite konstigt att det alltid ska gnällas när priserna på hemelektronik och dyl. höjs. Alla andra varor går konstant upp i pris, det är bara elektoniska prylar som har haft tendens att bli billigare hela tiden.
Jag kommer ihåg för ca 10 år sen. Då var det brist på kisel (pga en jordbävning i Asien) så priserna på elektroniska prylar gick upp med mellan 5-10% under några månader. När jag varnade kunderna för att det skulle komma en prishöjning snart, så avfärdade de detta med att det var ett försäljningsknep. När de sen kom tillbaka några veckor senare och priset på vara hade gått blev de skitsura, för att priset hade ju alltid gått ner tidigare.
Varför ska det vara så att det absolut inte får vara någon form av inflation på priserna på hemelektronik och liknande varor? Bara på alla andra varor.

är väl bara pyskologiskt, förväntan som inte infrias, konstigare är det inte, fast det kanske inte var det du menade, men om priserna på elektronik börjar gå upp så vänjer sig nog konsumenterna vid det ska du se
 
Har du hört talas om att grossisterna håller lager? De kameror som butikerna köpte för ett halvår sedan hade köpts in av Nikon Sverige ytterligare ett par månader tidigare, dvs förra sommaren. Då stod dollarn i dryga 6kr och euron i 9kr. När sedan kronan rasade under hösten drog de naturligtvis ner på inköpen från Nikon Europe och sålde från lagret. Nu börjar lagret bli tomt och måste fyllas på till dagens valutakurser som ligger 25-35% över förra sommarens. Vem som får ta smällen är lätt att räkna ut, det blir vi kunder.

På samma sätt kommer det att dröja låååång tid innan Nikon sänker sina priser även om den svenska kronan fortsätter att stärkas. Nu har de ju köpt in en massa kameror till höga valutakurser som de måste sälja innan de kan köpa in nya till bättre pris. Som vanligt är det vi kunder som får ta smällen.

Sanning...

Och det är klart att butikerna och grossisterna gör allt för att tjäna lite extra i sammband med prishöjningar och prissänkningar. De gör sitt bästa för att få upp marginalerna ngt från de usla nivåer som de ligger på nu. Det är ju såklart bra för oss konsumenter att priserna är låga, men de får ju inte bli så låga att butikerna måste stänga pga dålig lönsamhet. En tydlig effekt av de låga marginalerna är ju alla stormarknader som inte har råd att anställa kunniga säljare, utan får ta in säljkåta 20-åringar utan kunskap (undantag finns givetvis).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.