Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Expert & Nikons prishöjning

Produkter
(logga in för att koppla)
Att priserna skulle fortsätta att stiga är helt osannolikt. Finns ingen branch där man mer än mycket temporärt kan höja priset på en oförändrad produkt. Priserna kan bara stiga om man slutar tillverka nya modeller, och ens knappt då.

Mvh

Jag hoppas att jag har fel, men prishöjningen är ju trots allt bekräftad från både Nikon Sverige och diverse återförsäljare (Expert, Mediamarkt, Scandinavian Photo)

Men vi får se det positivt! Tänk vad billigt allt kommer att kännas när kronan stärks och priserna går ner igen! :)

Att priserna skulle fortsätta att stiga är helt osannolikt. Finns ingen branch där man mer än mycket temporärt kan höja priset på en oförändrad produkt. Priserna kan bara stiga om man slutar tillverka nya modeller, och ens knappt då.

Mvh
Det är ju svårt att ignorera ett kursfall på sisådär 30% mot de riktiga valutorna ...

pris

Jag var inne på Kungsholms Foto igår och kollade lite på objektiv.
Är lite sugen på en D300 och fick svar att priset kommer ligga på runt 16500:- :( om jag ville ha en.

Mvh

Jag hoppas du skämtar, för din kommentar har inget med verkligheten att göra. Det har flera gånger justerats priser för att kompensera valutaförändringar. Även på befintliga produkter. Är skillnaderna små så äter återförsäljare upp skillnaden...men nu har valutorna ändrats i så hög grad att priserna kommer gå upp på massor av produkter.

"Priserna kan bara stiga om man slutar tillverka nya modeller..." - bra skrivet, hur tänker du då på tex Tamrons optik prisändringar, försök köpa en Zeiss 24-70 2.8 för samma pengar som i November...tror det skiljer 5-7 tkr på samma produkt!

Jag fick idag mail om att däcken som jag använder till min bil går upp med 800kr per däck (iofs racedäck...) men detta pga valutaförändring...from 1:a april...

Jag har köpt en Nikon D700 för 19.999:- hos JapanFoto.
Jag har även köpt dels 50/1,4 samt 24-70/2,8 där.
De levererar blixtsnabbt. 2-3 dagar.

Nu såg jag dock att de höjt D700 till 21.500:-, men detta är fortfarande flera tusen billigare än de flesta. Att Nikon i Sverige inte leverar till dem har väl inget med saken att göra. Det är fortfarnde samma kameror.

Jag gynnar den som är billigast och kan leverera. Om de inte har en kamera på lager så står ju det på webbsidan. Det de inte har på lager får du ju antingen vänta på, eller köpa dyrt någon annanstans.

Handelns påslag i Sverige är gigantiskt och det finns inget själ att stödja några andra än de som är billigast. Jag blir alltid fakturerad, handlar aldrig med kort över nät, och blir följaktligen heller aldrig blåst.

Mvh

"Handels påslag i Sverige är gigantiskt"

Du säger att du vet "påslaget". Det gör jag också...typ exakt. Så jag vill gärna veta hur du backar upp ditt påstående och hur du tänker när du använder ordet gigantiskt.

För mig betyder gigantiskt att det närmelsevis är oskäligt högt, eller som du hade sagt, osjäligt.

Bara en undran?

Var idag inne på Expert i GBG för att få min veckodos av Nikons systemkameror. Som vanligt har jag väldigt svårt att bestämma mig och pendlar ständigt mellan D90 och D300. Men det var ju inte det jag skulle skriva om :)

Hur som helst så sade Expert-killen (Som för övrigt verkade väldigt kunnig) att Nikons priser skulle höjas med ca 15-20 % när Nikon Sverige köpte in nästa "lass" med grejer från internationella Nikon. Detta skulle innebära att ett D300 hus skulle kosta 16990 kr och ett D90 hus 9990 kr efter prishöjningen. Detta är inga fantasisummor, utan det var dessa priser som Expert hade i sin dator och skulle sätta på kamerorna inom "en snar framtid". Plötsligen känns D300 VS. D90 diskusionen ganska så död. Just nu finns det inget mera prisvärt än att köpa D90-hus + batterigrepp för 8990 kr. Samma grejer skulle alltså kosta ca 11500 - 12000 kronor kring våren/sommaren. Och då är det ju inte ens värt att tänka på vad en liknande kombination med D300 skulle kosta..
Men detta är ju bara mina små funderingar såklart, men det kan ju vara värdefull information för alla som är i en liknande situation[/QUOTE

Vid Jultid reasgerade jag starkt på att Epson hade höjt sina priser på skrivarpatroner till ex. A3 skrivare. Av den kontaktperson, som jag då talade med Epsons kontor i Sverige så hängde det i " luften " att varor som importerades från Asien kunde höjas med så mycket, som 30%. Detta beroende på den svaga Euro-valutan egentemot den Japanska yenen.
Euron är ju idag den valuta som många affärstransationer görs i.
Kraftiga höjningar har ju redan gjorts av de stora aktörerna i agentledet. Det blir nog inte billigare med att vänta Köp nu och lev med vissheten av att nu förmodligen gjort en bra affär på sikt

Var idag inne på Expert i GBG för att få min veckodos av Nikons systemkameror. Som vanligt har jag väldigt svårt att bestämma mig och pendlar ständigt mellan D90 och D300. Men det var ju inte det jag skulle skriva om :)

Hur som helst så sade Expert-killen (Som för övrigt verkade väldigt kunnig) att Nikons priser skulle höjas med ca 15-20 % när Nikon Sverige köpte in nästa "lass" med grejer från internationella Nikon. Detta skulle innebära att ett D300 hus skulle kosta 16990 kr och ett D90 hus 9990 kr efter prishöjningen. Detta är inga fantasisummor, utan det var dessa priser som Expert hade i sin dator och skulle sätta på kamerorna inom "en snar framtid". Plötsligen känns D300 VS. D90 diskusionen ganska så död. Just nu finns det inget mera prisvärt än att köpa D90-hus + batterigrepp för 8990 kr. Samma grejer skulle alltså kosta ca 11500 - 12000 kronor kring våren/sommaren. Och då är det ju inte ens värt att tänka på vad en liknande kombination med D300 skulle kosta..
Men detta är ju bara mina små funderingar såklart, men det kan ju vara värdefull information för alla som är i en liknande situation[/QUOTE

Vid Jultid reasgerade jag starkt på att Epson hade höjt sina priser på skrivarpatroner till ex. A3 skrivare. Av den kontaktperson, som jag då talade med Epsons kontor i Sverige så hängde det i " luften " att varor som importerades från Asien kunde höjas med så mycket, som 30%. Detta beroende på den svaga Euro-valutan egentemot den Japanska yenen.
Euron är ju idag den valuta som många affärstransationer görs i.
Kraftiga höjningar har ju redan gjorts av de stora aktörerna i agentledet. Det blir nog inte billigare med att vänta Köp nu och lev med vissheten av att nu förmodligen gjort en bra affär på sikt

Helt riktigt reflektion.

Allt som är Japan baserat och dessutom handlas via europeiska agenter / organ är läge att handla nu...

Scandinavian Photo har precis höjt priset på sitt paket D3+SB900 med 3000 kronor, en i mina ögon måttligare höjning än man kunde ha befarat...
Men jag köpte i precis rätt tid. :)

Beställde ett Nikon 70-300/4,5-5,6 IF-ED för en vecka sedan hos den lokale Experthandlaren som normalt sett brukar ha bra service och vettiga priser. Vid beställning kostade den 4990:- enligt Experts hemsida, men i fredags när jag skulle betala kalaset hamnade notan på 6699:-!!!
Det känns inte speciellt okej när de på sin hemsida "berättar" att objektivet fortfarande kostar 4990:-. Säljaren sa att priserna hade gått upp och kommer att gå upp mer och mer vid varje leverans ifrån NIKON.
Är detta något att acceptera eller vad hade ni gjort?

Mitt tips, kolla på cyberphoto istället. Min erfarenhet av expert är att de är okunniga, arroganta och har väldigt höga priser.

Mitt tips, kolla på cyberphoto istället. Min erfarenhet av expert är att de är okunniga, arroganta och har väldigt höga priser.

Kan absolut inte hålla med om ovanstående, snarare raka motsatsen då de haft extremt bra service samt haft en prisnivå i klass med de flesta internetsajter.
Antar att rejäla prishöjningar är att vänta de närmaste dagarna när NIKON nu ska "fylla" sina lager igen?

[...] Det känns inte speciellt okej när de på sin hemsida "berättar" att objektivet fortfarande kostar 4990:-. Säljaren sa att priserna hade gått upp och kommer att gå upp mer och mer vid varje leverans ifrån NIKON.

En del butiker fortsätter med ohyfset att ha olika priser på nätet och i fysiska butiker, de skyller bl.a. på mindre personalkostnader för internetbutiken. Dessutom är väl alla Expertbutiker egna företag under ett samlingsnamn, ungefär som ICA, så de har fritt fram att sätta egna priser.

För att ytterligare strö salt i såret så höjde Nikon sina rek-priser den 1 april (och med dem garanterat också butikernas inköpspriser). Själv skulle jag tackat nej till Experten och köpt från Scandinavian illa kvickt, de listar fortfarande objektivet till 4795kr. Eller jaga begagnat, jag sålde just mitt för 3800kr inkl filter.

Beställde ett Nikon 70-300/4,5-5,6 IF-ED för en vecka sedan hos den lokale Experthandlaren som normalt sett brukar ha bra service och vettiga priser. Vid beställning kostade den 4990:- enligt Experts hemsida, men i fredags när jag skulle betala kalaset hamnade notan på 6699:-!!!
Det känns inte speciellt okej när de på sin hemsida "berättar" att objektivet fortfarande kostar 4990:-. Säljaren sa att priserna hade gått upp och kommer att gå upp mer och mer vid varje leverans ifrån NIKON.

Har du gjort upp om en affär med överenskommet pris så gäller naturligtvis detta. Speciellt som man fortfarande annonserar ut detta på sin hemsida. En annan sak är att det är svårt att bevisa att man kommit överens rörande priset om man inte har det skriftligt. Men å andra sidan kan man då inte heller bevisa att du beställt något över huvud taget. Bara det att dom försöker sig på ett sånt fräckt tilltag skulle göra att jag sade tack och adjö till den butiken för all framtid. Köp i så fall ditt objektiv någon annan stans, kanske en riktig fotoaffär på nätet eller annorstädes. I england är pundet fortfarnde lågt så dit skulle jag se mig om. Som sagt, be dom dra till något varmare ställe.
Mvh
JB

Var inne hos Expert idag för att kolla om det blivit något "missförstånd" med det pris jag givit för objektivet (ca 1700:- mer än nätets priser). Berättade att de var ca 1000:- dyrare än det dyraste jag hittat på nätet och det fick de att kolla priserna igen. Mycket riktigt hade de sett fel i prislistorna och som plåster på såren fick jag de övriga prylar jag beställt (ca 1300:) utan kostnad. Tror faktiskt att de tyckte det var mer pinsamt än vad jag tyckte.
Bra jobbat och jag är helt klart nöjd, ett något dyrare pris än vad webbutikerna har är jag helt klart beredd att betala för att ha bra service nära hemmet.
/Niklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar