Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Expert & Nikons prishöjning

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kommer snarare gå upp mer innan det går ner ialla fall. Enligt återförsäljarna skall t e x 70-200:an ligga på 29.900 rek pris. Fast det kanske snarare blir 24-25 i butik.
 
Oj vilka priser! Sjukt att mitt 14-24 jag försöker sälja för 13000:- gått upp till 19500:- på nikonstore!

Sen är ju Nikonstore den enda butik i Sverige som använder Nikons egna riktprislista mot slutkund så den skulle inte jag använda som jämförelsebutik. Att du inte får sålt din glugg beror nog snarare på att den fortfarande går att köpa ny för under 16000kr i butik.
 
Det om något är väl nått att jämföra med, för är det nån som kör med rekomenderat pris från Nikon Nordic AB. Så är det ju dom, nya priserna på Nikonstore som visar de nya priserna. Och dom nätbutiker som fortfarande ligger kvar på normalpris, är nog tvungna att höja då deras lager tar slut och dom måste beställa från Nikon, cyberphoto har redan höjt på massor av deras sortiment. Ska ni köpa prylar så passa på att handla hos dom som inte höjt redan. För en höjning kommer även hos dom inom nån vecka.
 
Jag tror folk menar att inte använda Nikonstore som referensbutik när man värderar begagnad utrustning som skall säljas
 
Nikonstore:s priser ligger för det mesta mycket högre än andra återförsäljares prissättning.

/K
 
Det om något är väl nått att jämföra med, för är det nån som kör med rekomenderat pris från Nikon Nordic AB. Så är det ju dom, nya priserna på Nikonstore som visar de nya priserna. Och dom nätbutiker som fortfarande ligger kvar på normalpris, är nog tvungna att höja då deras lager tar slut och dom måste beställa från Nikon, cyberphoto har redan höjt på massor av deras sortiment. Ska ni köpa prylar så passa på att handla hos dom som inte höjt redan. För en höjning kommer även hos dom inom nån vecka.

va? nikonstore har ju alltid haft högre pris än alla andra, alltså är de inget att jämföra med, har de nån statistik? förstår inte hur du tänker. vem tittar på högsta priset?

däremot vet jag inget om framtiden
 
va? nikonstore har ju alltid haft högre pris än alla andra, alltså är de inget att jämföra med, har de nån statistik? förstår inte hur du tänker. vem tittar på högsta priset?

däremot vet jag inget om framtiden

Nej inte vet jag, hur tänker du? För 2 månader sedan tog Cyber typ 13600:- för ett D300 hus och Nikonstore ca 13900:-. Och nu tar bägge ca 17500:-. Och japanphoto tog 12990:- men hade aldrig nån hemma, fast dom var ju billigast. Nu tar dom 16500:-, så varför inte bara fatta att Nikons produkter håller på att öka rejält i pris? Och att vissa fortfarande sitter på gamla lager, som dom säljer till de tidigare priset. Och vartefter de måste beställa nya varor tvingas att ta ut de nya priserna. Därför är ju Nikons rekomenderade priser bra för att se prisbilden. Fast med de sagt har jag inte sagt att man ska handla där de e dyrast.Sen att "Kalle kulas firma ruffel & båg" kan ta ett par tusen under rek.pris hos en auktoriserad handlare är ju en annan sak. Fast då brukar ju servicen vid ev fel bli som den blir.

Hoppas nu att du förstår hur jag tänker, alla har i nuläget inte höjt priserna än men ge dom ett par veckor till.

Glad Påsk på er!
 
tja, kolla prisjakt, en del höjer. andra sänker, jag går alltid efter lägsta pris, fast naturligtvis köper jag inte av suspekta företag

13590:- hos fotokungen, tycker jag låter rimligt

jo jag vet att cyberphoto låg lägre bara för knappt en vecka sen, så visst är det höjningar, självklart, de litar jag nog mer på som mätare, inte för att de är billigast, men de brukar inte vara dyrast

17500, det var ju mer än vad jag gav när d300 kom ut, ruskigt

fast jag väntar nog till den 14e innan jag slår till
 
Men snälla nån, det är väl inte JapanFoto detta beror på, utan dålig service från Nikons sida. JapanFoto tog ju emot alla dina reklamationer. Garantiåtagandet åligger ju tillverkaren(Nikon), inte (butiken)JapanFoto.

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska ta hand om reklamationer. Reparationen ska ombesörjas av säljaren, och tillverkarens garantier spelar ingen roll i sammanhanget.
 
Att priserna skulle fortsätta att stiga är helt osannolikt. Finns ingen branch där man mer än mycket temporärt kan höja priset på en oförändrad produkt. Priserna kan bara stiga om man slutar tillverka nya modeller, och ens knappt då.
Det finns ingen branch som i längden kan sälja billigare än man köper in, vilket blir fallet om den lokala valutan sjunker mot omvärldens valutor.

Lokala valutor är ett otyg.
 
Men vi får se det positivt! Tänk vad billigt allt kommer att kännas när kronan stärks och priserna går ner igen! :)
Om kronan stärks så har ju konsumenterna vant sig vid den nya prisnivån, så det lär ta en del tid för priserna att sjunka.

Handlarna kommer att utnyttja tillfället att förstärka sin lönsamhet efter lågkonjunkturens dåliga lönsamhet, men efter en tid kanske någon tycker sig ha råd att börja konkurrera med priset igen.
 
Jo det är riktigt i och för sig. Det är därför som internethandeln utomlands är så viktig. Det är viktigt att påpeka hur mycket man kan tjäna på att beställa över nätet och vänta några dagar på leverans. Därmed säger jag inte att man i alla lägen bör göra detta eftersom det finns fördelar med att ha några fotoaffärer kvar i landet;-). Men handlaren behöver detta som argument till sin grossist för att denne skall sänka priset till honom. Det är nämligen långt ifrån säkert att dessa prishöjningar leder till ökad vinst för detaljisten. Många gånger är det grossisen som skor sig på vår bekostnad, se bara i matvaruhandeln. Nej, kolla gärna prisbilden utomlands, gärna i England där pundet för oss inte ännu är så högt och låt alla få reda på detta. Då om inte förr kan man sätta press på den inhemska marknaden.
Mvh
JB
 
tja, kolla prisjakt, en del höjer. andra sänker, jag går alltid efter lägsta pris, fast naturligtvis köper jag inte av suspekta företag

13590:- hos fotokungen, tycker jag låter rimligt

jo jag vet att cyberphoto låg lägre bara för knappt en vecka sen, så visst är det höjningar, självklart, de litar jag nog mer på som mätare, inte för att de är billigast, men de brukar inte vara dyrast

17500, det var ju mer än vad jag gav när d300 kom ut, ruskigt

fast jag väntar nog till den 14e innan jag slår till


fast jag väntar nog till juni innan jag slår till
 
"Handels påslag i Sverige är gigantiskt"

Du säger att du vet "påslaget". Det gör jag också...typ exakt. Så jag vill gärna veta hur du backar upp ditt påstående och hur du tänker när du använder ordet gigantiskt.

För mig betyder gigantiskt att det närmelsevis är oskäligt högt, eller som du hade sagt, osjäligt.

Bara en undran?

^_^'

Jag råkar nämligen också veta... och det är pinsamt hur dåligt vi tjänar på systemkameror. 6-7marginal är vad man kan vänta. Högre såklart på paket och bäst på objektiv och tillbehör.
 
demo ex, får väl se om jag blev blåst
men det är ju 1 års garanti så det borde väl fungera

(jag tror de har flera kvar...)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.