Annons

Expert & Nikons prishöjning

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_086

Aktiv medlem
Var idag inne på Expert i GBG för att få min veckodos av Nikons systemkameror. Som vanligt har jag väldigt svårt att bestämma mig och pendlar ständigt mellan D90 och D300. Men det var ju inte det jag skulle skriva om :)

Hur som helst så sade Expert-killen (Som för övrigt verkade väldigt kunnig) att Nikons priser skulle höjas med ca 15-20 % när Nikon Sverige köpte in nästa "lass" med grejer från internationella Nikon. Detta skulle innebära att ett D300 hus skulle kosta 16990 kr och ett D90 hus 9990 kr efter prishöjningen. Detta är inga fantasisummor, utan det var dessa priser som Expert hade i sin dator och skulle sätta på kamerorna inom "en snar framtid". Plötsligen känns D300 VS. D90 diskusionen ganska så död. Just nu finns det inget mera prisvärt än att köpa D90-hus + batterigrepp för 8990 kr. Samma grejer skulle alltså kosta ca 11500 - 12000 kronor kring våren/sommaren. Och då är det ju inte ens värt att tänka på vad en liknande kombination med D300 skulle kosta...

Men detta är ju bara mina små funderingar såklart, men det kan ju vara värdefull information för alla som är i en liknande situation
 
Expert här i Växjö tar 19.000 för 14-24/2.8 och det innan tal om någon prishöjning. Jag har alltid fått intrycket av att Expert sätter priser som dom själva vill, utan större verklighetsförankring.
 
Jag har också förstått att dom sätter priser lite som dom vill, men å andra sidan tar dom 8990kr för ett D90 hus som ändå får anses som ett normalt och vettigt pris. Sedan beror det nog lite på till vilken Expert-butik du går. Här i GBG finns tex Expert-foto på Avenyn som jag tycker är väldigt seriös och har duktig personal. Sedan finns det ju "dom vanliga" Expertbutikerna som inte alls är på samma nivå...
 
Expert har ganska stora marginaler på sina priser, det brukar funka att pruta lite med dom om det handlar om större summor. Sålänge det inte är någon kampanjvara eller liknande... och, funkar det inte så har man iaf försökt och det skadar ju inte =)
 
Var idag inne på Expert i GBG för att få min veckodos av Nikons systemkameror. Som vanligt har jag väldigt svårt att bestämma mig och pendlar ständigt mellan D90 och D300. Men det var ju inte det jag skulle skriva om :)

Hur som helst så sade Expert-killen (Som för övrigt verkade väldigt kunnig) att Nikons priser skulle höjas med ca 15-20 % när Nikon Sverige köpte in nästa "lass" med grejer från internationella Nikon. [...]

Japp, det stämmer med vad Nikons representant sa till mig på Fotosidan. Nikon Sverige hade tydligen räknat med 10kr/euro när de satte priserna inför prishöjningen i januari och då man köper allt från Nikon Europe i Holland måste man betala i euro. Med en eurokurs på 11.50 eller däröver måste de helt enkelt höja priserna igen för att inte gå back. Det enda exemplet jag fick på mässan var 70-200/2,8VR som skulle höjas från 21000kr till 25500kr (rek. pris).

Även Nikon UK har höjt sina priser pga valutaförsvagningen (GBP/EUR), Robert White vill nu ha nästan £1600 för nämnda 70-200/2,8VR (21000kr), för två veckor sedan kostade den under £1400 (18000kr). Innan den svenska kronan gick ner för räkning i höstas kunde man få objektivet för drygt 13000kr...
 
Kronan har flutit som en sten det sista halvåret, så det är inte så konstigt att saker och ting börjar bli dyrare.

/Karl
 
alla har höjt...försökt köpa Zeiss 24-70 för samma pengar som i November...tror det skiljer ca 6000kr!!!

Med tanke på vår svenska Slotty så kommer vi nog se priser som går upp...
 
Pratade med Expert och dom kunde inte matcha Mediamarkts pris. Expert kunde gå ner till 9700 kr för D90 + 18-105 + UV-filter. Så det fick bli en D90 på Mediamarkt istället. Diskuterade också prissänkningen med dom, och dom sade att enda anlednignen till det var att man ville konkurrera ut Japan Photos fuskkameror. Även Expert bekräftade detta, och sade också att varken Nikon eller Canon vill sälja till Japan Photo längre...
 
Pratade med Expert och dom kunde inte matcha Mediamarkts pris. Expert kunde gå ner till 9700 kr för D90 + 18-105 + UV-filter. Så det fick bli en D90 på Mediamarkt istället. Diskuterade också prissänkningen med dom, och dom sade att enda anlednignen till det var att man ville konkurrera ut Japan Photos fuskkameror. Även Expert bekräftade detta, och sade också att varken Nikon eller Canon vill sälja till Japan Photo längre...

Jepp. Jag hade fått något lägre pris på Japan Photo, men valde Fotokungen istället. De senare känns mer seriösa, och är även rek. återförsäljare till Nikon.

Att låta några hundralappar styra så stora beslut är en aning vanskligt tycker jag. Gå på säkerhet -> Media Markt känns ju faktiskt också hyfsat stabila.
 
Pratade med Expert och dom kunde inte matcha Mediamarkts pris. Expert kunde gå ner till 9700 kr för D90 + 18-105 + UV-filter. Så det fick bli en D90 på Mediamarkt istället. Diskuterade också prissänkningen med dom, och dom sade att enda anlednignen till det var att man ville konkurrera ut Japan Photos fuskkameror. Även Expert bekräftade detta, och sade också att varken Nikon eller Canon vill sälja till Japan Photo längre...

Om jag förstår rätt så vill Nikon inte auktorisera Japan Photo längre, men så länge dom gör det kan man väl inte tala om fuskkameror? Eller har jag missat något väldigt väsentligt vad gäller Japan Photos agerande? Köper dom in bluffmaskiner?
 
Vad skulle en bluffmaskin vara för något? En piratkopia byggd av några händiga kineser och såld till halva priset av en originalkamera?

Här är en tråd om samma sak där även en anställd på JP kommenterar ärendet.
 
Jag uttryckte mig felaktigt. Någon bluffkamera eller fuskkamera är det naturligtvis inte frågan om. Men som jag har förstått så går man miste om batterigreppet om man köper en D90 från Japan Photo. Detta eftersom batterigreppen levereras från Nikon Sverige och dom inte säljer till Japan Photo längre. Detta bekräftades ju av VD:n Japan Photo, i länken från Emil-G. Nu kan det ju såklart vara så att Japan Photo slänger med ett batterigrepp ändå, det vet jag såklart inget om.

Hursom helst så drar jag öronen åt mig om det inte är kameror som går via Nikon Sverige. Det känns som om det beror på mer än priset att Nikon & Japan Photo inte kom överens. Men nu spekulerar jag bara såklart :)

Förövrigt verkar det vara lite krig mot Japan Photo, iaf i GBG där både Mediamarkt och Expert dumpar priserna.
 
Expert har ganska stora marginaler på sina priser, det brukar funka att pruta lite med dom om det handlar om större summor. Sålänge det inte är någon kampanjvara eller liknande... och, funkar det inte så har man iaf försökt och det skadar ju inte =)



Ojoj nu är du ute på väldigt tunn is kan jag säga.
Jag jobbar själv i en expertbutik och marginalerna är inte så stora som många verkar tro, visst på några enstaka produkter kan marginalen vara relativt hög men på kameror och objektiv blir man inte rik på att sälja inom expert eller nån annan kedja det är så pressade priset att vi ofta ligger på plus minus noll om vi bara säljer ett kamerahus, men hur ofta köper "normalkunden" bara ett kamerahus ?
 
Seiki: En fråga av ren nyfikenhet. "Min" Expertbutik på Avenyn i GBG kunde inte matcha Mediamarkts pris. 9500 kr mot 8990 kr för exakt samma produkt. (D90 + 18-105 VR) Hur resonerar ni kring det? Den försäljaren jag pratade med trodde inte på mig utan fick numret till Mediamarkt och gick själv och ringde medans jag väntade och fick det bekräftat. Han blev minst sagt svettig och sänkte genast sin produkt med 1200 kr till 9500 kr. Nu räckte ju inte detta utan jag valde ju Mediamarkt ändå. Är det alltså bättre för er att låta bli att sälja en kamera med förlust och istället låta kunden gå till Mediamarkt? Det måste väl finnas ett ganska så stort värde i att få en kund som sedan handlar tillbehör etc.? Försäljaren som jag pratade med menade på att man måste veta vad man vill ha på Mediamarkt för man får inte så mycket hjälp. Detta var inte alls sant, Mediamarkts personal var mycket kunnig och hjälpsam.

Observera att detta inte är någon personlig kritik mot dig, utan bara lite funderingar om hur säljare resonerar :)
 
Seiki: En fråga av ren nyfikenhet. "Min" Expertbutik på Avenyn i GBG kunde inte matcha Mediamarkts pris. 9500 kr mot 8990 kr för exakt samma produkt. (D90 + 18-105 VR) Hur resonerar ni kring det? Den försäljaren jag pratade med trodde inte på mig utan fick numret till Mediamarkt och gick själv och ringde medans jag väntade och fick det bekräftat. Han blev minst sagt svettig och sänkte genast sin produkt med 1200 kr till 9500 kr. Nu räckte ju inte detta utan jag valde ju Mediamarkt ändå. Är det alltså bättre för er att låta bli att sälja en kamera med förlust och istället låta kunden gå till Mediamarkt? Det måste väl finnas ett ganska så stort värde i att få en kund som sedan handlar tillbehör etc.? Försäljaren som jag pratade med menade på att man måste veta vad man vill ha på Mediamarkt för man får inte så mycket hjälp. Detta var inte alls sant, Mediamarkts personal var mycket kunnig och hjälpsam.

Observera att detta inte är någon personlig kritik mot dig, utan bara lite funderingar om hur säljare resonerar :)


Jag har också imponerats av hur pass kunniga säljarna på Mediamarkt är, går man till tex:Siba mm så kan dom i regel inte mer än man själv lyckats läsa sig till. Att dom inte har nån marginal är nog lite "skitsnack". Jag vet vad ett D300´a hus kostar ut från Nikon Nordic AB och det är ganska långt under vad utpriset hos en återförsäljare är.
 
Kameradoktorn annonserar "passa på innan prishöjningarna" så det är nog ingen högoddsare att priserna går upp också hos andra än Expert. Själv slog jag till på en D3 nu av det skälet - jag hade helst väntat lite till men vågade inte.

Sedan skall vi inte kalla Japanphotos kameror för "fusk", för de säljer kameror avsedda för den europeiska marknaden, dock inte via den ordinarie svenska återförsäljaren. Men frågan är om de klarar att leverera... Jag la först en order på en D3 hos dem, men fick då beskedet att de inte hade någon aning om när de kunde leverera eftersom de inte fick några leveransbesked från Nikon. Då drog jag öronen åt mig, just för att priserna kunde sticka iväg när (om) de väl fick köpa, och jag vågade inte vänta, så jag vände mig till annan leverantör istället. Men det är synd, det hade varit roligt att kunna gynna en uppstickare som pressar priserna rejält, jag kan bara önska dem lycka till och jag hoppas jag kan köpa av dem en annan gång.
 
bara för att hoppa in i texten lite..Expert här i köping är inte snälla med priser..elr kanske bara jag som tycker dt är dyrt..dom har en d200 står i hyllan oavänd såklart för 11-12tusen..minns ej säkert..sen såg jag att dom hade en sb-800 liggandes..på prislappen stod det 4450kr elr nått sånt..pratade med dom..skulle kunna få den för 4tusen..d200s pris kan dom säkert sänka också..men jag tycker det lät lite dyrt oavsett..
 
Har aldrig förstått varför någon handlar på Expert när priserna alltid är högre där...? Kunnande finns ju på många ställen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.