Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exklusiv rätt för bildbyråer?

Produkter
(logga in för att koppla)

kn1

Aktiv medlem
Hur fungerar det med bildrättigheterna när man levererat en bild till en bildbyrå? Har byrån exklusiv rätt eller kan man själv sälja eller använda en till byrån levererad bild? Man kanske själv får en intresserad kund.
Inser att det kanske kan skilja mellan olika bildbyråer men någon form av branschstandard kanske finns.
kn1

Oftast så har bildbyrån exklusiv rätt att sälja bilden. Om du hittar någon som vill köpa bilden får du be dom vända sig till bildbyrån.. Nu pratar jag alltså inte om privatpersoner. Om en privatperson vill köpa en bild o hänga på väggen så brukar det inte vara något problem, men kolla med i det skriftliga avtalet som du har med bildbyrån först för säkerhets skull.

Tack så mycket för det beskedet, jag misstänkte att det kunde vara på det sättet.
Det innebär att om man har bilder ex.vis för försäljning på sin portfolio här på fotosidan så bör man inte leverera samma bilder till en bildbyrå. Man får helt enkelt hålla isär det man vill sälja sjäv från de bilder som går till en byrå.
Visst är det som du säger det skriftliga avtalet som gäller men eftersom jag ännu inte har något sådant var jag intresserad av hur det i normalfallet fungerar.
kn1

Tack så mycket. Ska kolla in den bildbyrån. Verkar intressant att kunna upplåta bildrätten endast till viss del.
Kennerth

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar