Annons

existerar svartvitt filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

jaffa007

Aktiv medlem
Hej!, jag är en liten analogamatör som kör mycket med film, har nydligen börjat med APS rullar.
men eftersom APS kom för sent innan det digitala stack in sin nunna och tog all uppmärksamhet så gjordes alldrig några s/v rullar, det kanske gjordes men dem har slutat att tillverkas vad jag har sett.
och eftersom jag gillar att fota s/v och färg så skulle det vara underbar ifall det fanns ett svart vitt filter man kunde sätta framför objektivet?
vet att det finns ir men dessa blir inte helt samma effekt som svartvitt om jag har rätt?

någon som vet något eller existerar detta inte?

Nej .. något svart-vitt filter finns inte - men med tanke på priset på analoga kameror så kan du köpa en hel 35mm kamera för priset av ett filter... ;)

jo visst, så är läget nu,jag släpar runt med 2 kameror, vilket blir lite jobbigt i längden om man har 2 olika objektivsystem till dem x)

Senast ändrad:
jo visst, så är läget nu,jag släpar runt med 2 kameror, vilket blir lite jobbigt i längden om man har 2 olika objektivsystem till dem x)

utan att allt veta vilken APS-kamera du har eller hur bra den är så måste jag ändå ställa frågan varför du använder en APS om du samtidigt har en 35mm-kamera?

är inte både framkallningen dyrare och negativstorleken mindre? du har ju både lättare att hitta billig film till en 35mm-kamera på t.ex tradera, och kan även välja att framkalla svartvit film själv..

APS-erna var väl aldrig kända för att vara några kvalitetsbyggen? speciellt inte nu när du kan hitta bra analoga systemkameror för 35mm-film för några hundringar begagnade..

utan att allt veta vilken APS-kamera du har eller hur bra den är så måste jag ändå ställa frågan varför du använder en APS om du samtidigt har en 35mm-kamera?

är inte både framkallningen dyrare och negativstorleken mindre? du har ju både lättare att hitta billig film till en 35mm-kamera på t.ex tradera, och kan även välja att framkalla svartvit film själv..

APS-erna var väl aldrig kända för att vara några kvalitetsbyggen? speciellt inte nu när du kan hitta bra analoga systemkameror för 35mm-film för några hundringar begagnade..

Jag har en Canon EOS IX APS som jag köpte för 250 kr på tradera och då fick jag med 20 rullar film, och då känner jag att jag kan betala 20 kr mer för framkallningen med tanke på att jag tjänade runt 1100 kr på det köpet,en rulle kostar ungefär 59kr i butikerna.
samtidigt är jag väldigt fäst vid min IX en helt underbar kamera från topp till tå.
brukar varva den med min Canon EOS 1000FN som jag i sådana fall har svartvit film i.
och eftersom jag snart ska innförskaffa en 1000D så blir det 3 st kameror i väskan vilket kan bli lite jobbigt, så jag undrar efter svartvit film till APS så kan jag ta bort en kamera och få lite mer platts till objektiven.

Både EOS IX APS och EOS 1000FN tar samma objektiv, så inte behöver du släpa på två objektivsystem.

Olle

jag glömnde att nämna att jag även har en minolta XG1 som kan vara ersättare för 1000FN ibland, därav för mycket optik i väskan :p

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto