Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exif-infon försvann?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Halloj!

Är det fotosidan eller jag själv som ändrat nånting? Vanligtvis läser fotosidan av exif-infon (slutartid, bländare osv) automatiskt som jag vet är inkluderad i mina filer.
Jag kollade för säkerhets skull men jag kan fortfarande se exif-infon i samma fil jag laddat upp.

Kunde inte hitta nåt i inställningar i bilden här på sidan heller...

Visas inte bilden annorlunda för ens egna bilder än för andra? Har för mig det finns en knapp för att visa hur de andras ser det. Ej säker för de har ju ändrat en del och jag lägger inte upp bilder så ofta.

EDIT: Var inget Gick in och tittade på en av dina bilder och den saknar EXIF som den den publicerar på sidan

/Stefan

Jag började fundera på om det var så att jag inte ser egna bilder på samma sätt, men på dom gamla kan jag se det.

Kan det vara nån uppdatering av typ av exifinfo genom photoshop? För jag ser på bilderna där det fattas på fotosidan, att på min dator så innehåller samma filer exifinfo...

När jag använder exif-kollaren som länkades, så får jag fram all exifinfo om jag läser filen från datorn. Men om jag laddar upp bilden på imgur.com t.ex så fattas väldigt mkt info.

Hur kan exifinfo försvinna i uppladdningen?

Hur kan exifinfo försvinna i uppladdningen?

Ja, om mottagaren har instruktioner för detta. Tex Facebook tar bort all EXIF data. Men det är ju en funktion de uttryckligen använder.

Kan du ladda upp bild till EXIF-kollaren (Jeffreys) och den syns där så är det rätt på ”din” sida.

Jag känner inte till imgur.com, men jag vet att vissa sidor tar bort en del EXIF info, och lämnar kvar en mindre del info. Ofta tas privat info bort, tex serienummer på kameran osv.

Men nej, EXIF kan inte försvinna av sig självt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar